Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми госпожи и господа народни представители! Министерският съвет предлага проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за собствеността и ползването на земеделските земи.
Законопроектът, както беше представен и от вносителя, бе приет на първо четене на заседание на Комисията по земеделието на 8-ми и днес в пленарната зала го обсъждаме.
В основни линии в Законопроекта е предвидено всички ползватели на постоянно затревени площи, което включва мери, ливади и пасища от Държавния поземлен фонд и общинския поземлен фонд, които не притежават животни или техният брой не отговаря на изискванията, които приехме само преди няколко месеца, да имат възможност да закупят животни, чийто брой и вид да отговаря на наетите от тях площи, съобразно нормата за площ на една животинска единица и то в срок до февруари 2016 г.
В Законопроекта е заложено ползвателите, сключили договор и за наем или аренда на пасища, мери и ливади, преди датата 24 февруари 2015 г., се задължават да ги преведат в съответствие с изискванията на Закона. Те се задължават да представят пред кмета на общината, съответно пред областна дирекция „Земеделие”, всички необходими документи. Ако не отговарят на тези изисквания, автоматично договорите за наем или за аренда се прекратяват. Ако съответните длъжностни лица не изпълнят изискванията на Закона, ще им бъдат наложени глоби.
Уважаеми колеги, до тук – добре, но добре е днес при обсъждането на Законопроекта на първо четене в пленарната зала да чуем становищата на всички парламентарни групи, да вникнем във философията на Закона, да определим плюсовете и минусите, ползата от тези промени, съответно и ефекта върху развитието на земеделието в страната.
Парламентарната група на Движението за права и свободи приветства предложенията на Министерството на земеделието и храните, госпожо Министър, по отношение на контрола при провеждането на процедурите за отдаване на държавни и общински мери и пасища. Тези нови разпоредби предвиждат извъ ршването на проверки от страна на кмета на съответната община, съответно от директора на областната дирекция „Земеделие” за онези договори, които са сключени за периода от 1 до 20 февруари. Тези разпоредби ще действат и занапред. Залагането на контрол именно в този момент е целесъобразна мярка. Това е мнението на Парламентарната група на Движението за права и свободи.
Ние сме страна – членка на Европейския съюз, и няма нищо по-естествено от това да има прозрачност и правила, които да важат по един и същи начин за всички земеделски производители. В една правова държава всеки има право на равен достъп при наличие на правно основание – в конкретния случай визирам всички земеделски производители, собственици на действащи животновъдни обекти да имат реалния шанс да се възползват от възможността за директно предоставяне на пасища от държавата или от общината.
В Законопроекта намират място и противоречиви текстове. Например съгласно Закона за нормативните актове обратна сила на закон може да се придаде само по изключение. Необходимо е да се внесе яснота по отношение на стария ред за отдаване на общински постоянно затревени площи както за собствениците на животни, така и за онези лица, които са поели задължение да ги поддържат в добро земеделско и екологично състояние за срок от 5 години.
С предлаганите промени тези лица ще бъдат лишени от правно основание, техните договори ще бъдат прекратени, ако не станат животновъди до февруари 2016 г.
Ако лицето стриктно е изпълнявало клаузите в договора, сключен между него и общината, какво правим оттук нататък? Тази мярка адекватна ли ще е за развитието на земеделието или отново ще ставаме свидетели на един правен хаос и множество съдебни дела и на обезщетения в полза на наемателите? Тук визирам преди всичко онези земеделски производители, които имат поети ангажименти по мярка „Биологично земеделие” и „Агроекология и климат”. В крайна сметка при един съдебен спор, разноските естествено ще са за сметка не на някой друг, а на общинския бюджет. Да не говорим дали общините имат възможността да поемат тези разноски при тези ограничени и малки бюджети.
Всеки един от нас много добре знае, че отглеж дането на животни е сериозна дейност – било то за мляко или месо. За привеждането на един животновъден обект в добро работещо състояние се искат и сериозни инвестиции, колеги. Ще се направят ли тези инвестиции? Кой ще осъществи контрола или отново ще сме свидетели на измислени схеми и виртуални животни, които ще се движат в пространството?
Ако Министерството на земеделието и храните поеме ангажимента, че ще осъществява постоянен контрол и няма да позволи заобикалянето на Закона – добре, ако разполага с такъв капацитет, нека, госпожо Министър, да ни запознаете днес с тези мерки, които ще предприемете. Иначе, имайки предвид, че 27% от мерите и пасищата, отдадени под наем или аренда, се ползват от лица, които нямат животни, бих си помислила, че тук се допуска и лек лобизъм с цел да се удовлетворяват нечии искания.
Уважаеми дами и господа, Законът за собствеността и ползването на земеделските земи е изключително важен от гледна точка на това, че обхваща много широк кръг от хора. Всяка промяна води след себе си и много неизвестни. Всяка промяна създава лек смут и напрежение сред земеделските производители. Затова при приемането на определени текстове е добре да влезем в ролята си на законодатели и да обърнем внимание на представителите на различните отрасли.
Министерството трябва да направи сериозен анализ след днешния дебат на възникналата ситуация.
В мотивите си към Законопроекта вносителят акцентира върху това, че поредното изменение се прави в резултат на множество сигнали и жалби от страна на земеделски производители, предимно животновъди.
Моят въпрос е: тези жалби от какво естество са, от кои региони са, колко са на брой? Проверени ли са тези жалби от Ваша страна? Това е по отношение на жалбите и мотивите за внасянето на Законопроекта. Затова е добре тук, в Народното събрание, да получим отговор на тези въпроси.
Според сега действащия Закон пасищата, мерите и ливадите се разпределят между правоимащите, които имат регистрирани животновъдни обекти, съответно землище, съобразно броя и вида им, но не повече от 10 дка за една животинска единица за определена категория от първа до седма, и до 20 дка от осма до десета категория. Би трябвало да получим актуална информация от ресорното министерство за броя на пасищните животни с цел техните нужди да бъдат удовлетворени. Има ли недостиг на мери и пасища? В кои общини? Какъв е недостигът, който се поражда от страна на животновъдния сектор? Има ли наличие на животновъдни обекти във всеки район на страната, където има държавни и общински мери и пасища?
Добре е да си зададем и следния въпрос: основната причина животновъдите да не могат да разполагат с необходимите мери и пасища финансови ли са, тоест липса на средства, или поради непрозрачност на процедурите нямат достъп до търговете и процедурите, които се провеждат в съответните общини? Наблюдава се една порочна практика и много земеделски производители в нашите избирателни райони са притеснени от този факт.
Уважаеми дами и господа, Парламентарната група на ДПС ще подкрепи онези текстове във внесения Законопроект, в които има логика и смисъл и най-вече са в интерес на земеделските производители от всички сектори. Решенията, които вземаме, трябва да са справедливи и да не са за сметка на едни или други от различните отрасли. Тези решения би трябвало да се вземат след обстоен анализ, след изслушването на представителите от различните сектори.
Затова предложението ни е да не се съкращава срокът за внасяне на предложения между първо и второ четене. Комисията на земеделието и храните съвместно с ръководството на Министерството на земеделието и храните да и нициира срещи, ако имаме противоречиви текстове в Законопроекта, със заинтересованите страни, както и с Националното сдружение на общините. Промените трябва да са адекватни, и отново повтарям – справедливи.
Нашата парламентарна група ще подкрепи Законопроекта на първо четене, като ще се възползваме от правото си да внесем предложенията ни между двете четения. Надявам се управляващото мнозинство да ги подкрепи, а не да ги отхвърли само заради това, че са предложени от Движението за права и свободи. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .