Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Отдавна е ясно, че един от съществените спорни въпроси по Законопроекта е въпросът за учебниците – колко да са възможните учебници по конкретен предмет за даден клас и как да се определят те.
Вие чухте предложенията на нашите опоненти. Няма да се спирам подробно на тях по същество.
Нашето предложение, както вече разбрахте вероятно, е да няма ограничение на броя на одобряваните учебници, да се одобряват всички учебници, за които Министерството на образованието и науката чрез комисия от оценители е преценила, че отговарят на изискванията.
И, второ, които учителите са оценили, че те са приложили в практиката на втория етап на процедурата на оценяване.
Предлагаме учителите да правят своя избор и да избират от множество учебници по кой от тях да работят, като много ясно искам да кажа, че всяко дете ще учи естестве но по един учебник. Това се отнася даже за децата в рамките на една паралелка, ако не и за всички класове в даден етап.
Няма да развивам отново подробно аргументите, които изказахме на първо четене и които сме казали в Комисията, просто ще маркирам отново основните мотиви за нашето предложение.
Първият и най-важен аргумент това е, че наличието на множество възможности позволява на учителите да изберат най-подходящия учебник именно за техните ученици и за техните особености, а това отговаря на нашето разбиране, че във фокуса на образователната система трябва да бъде детето и ученикът и че образователната система трябва да отчита индивидуалните характеристики на всяко дете.
Второ, многообразието от възможности за избор дава възможности на учителите да изберат по-подходящ за техните виждания и техния стил на преподаване учебник.
Трето, много важно, подобен регламент стимулира конкуренцията, защото мотивира повече издатели и повече автори да участват в процеса, тъй като им дава реална възможност за пазарен дял, пък бил той и малък, а нашето убеж дение е, че конкуренцията поддържа качеството и е двигател на прогреса.
Четвърто, европейската практика безспорно говори в наша полза. Във всички европейски страни, с изключение на Гърция, няма ограничение за броя на одобрените за ползване учебници. Нещо повече, в някои страни даже няма процедура за одобряване.
Има и други аргументи в полза на нашето предложение, но не са толкова съществени. Бих искала да се спра на някои от аргументите, които са в подкрепа на концепцията за един учебник.
Един от тях е, че на държавата ще й бъде по-евтино, ако учебникът по всеки предмет за един клас е само един. Това е невярно твърдение, защото учебниците ще бъдат толкова, колкото са и учениците, тъй като, както вече казах, всяко дете ще учи точно по един учебник.
Вторият аргумент е свързан с така наречената „хоризонтална проходимост в системата на образованието”, тоест по-просто казано, преминаването от едно училище в друго, и то беше обвързано и с влизането в университета. Твърди се, че различието в учебниците ще затрудни хоризонталната проходимост и ще постави децата в неравностойни условия при кандидатстване във висшите училища. Това също не е вярно, тъй като съдържанието на учебниците се определя от учебните програми, а те са много детайлни и няма как учебниците в съдържателно отношение да се различават дотолкова, че да създават затруднения при преминаването в друго училище или при оценка на работите при кандидатстване във висше училище.
Друг довод, който считам за несъстоятелен, е, че единственият учебник ще доведе до повишаване на качеството на образованието, защото, когато в миналото имаше само един учебник, нивото на образованието беше по-високо. Причинно-следствената връзка между влошаването на българското образование и броя на учебниците е, меко казано, съвсем недоказана. Ясно е за всички, че причините за отрицателните тенденции са многообразни и комплексни и те са в промените на обществените отношения, в промените на нагласите и ценностите на хората, в промяната на статута на българския учител, а практиката на най-напредналите страни по отношение на образованието показва, че няма как причината да бъде в броя учебници.
В заключение, искам да кажа, че нашето предложение отговаря на разбирането ни, че на образователната система е нужен дух на повече многообразие, на повече свобода и възможност за творческа изява на учителите. Затова призовавам да го подкрепите. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .