#158Няма да успея да отговоря на всичко, но ще се опитам.
Как ще се оценяват проектите, по какви критерии? По същите критерии, по които при Вашето предложение. Как ще се оценяват проектите при предложението, за да се избере един проект от всички представени? Същите критерии, те са посочени в Закона. Това е съответствието с образователния стандарт и с учебните програми. Критериите са ясни. Този въпрос стои при избора на един учебник, както и при избора на много учебници.
По отношение на това как по-малкият брой ще доведе до по добро качество на учебниците, никак не е ясно, поне от предложените текстове, как това би станало, тъй като никакъв допълнителен механизъм за контрол не е свързан с това, че има само един учебник. По Вашето предложение възможностите за контрол и въздействие от страна на Министерството на образованието и науката са само на първоначалния етап на избиране на единствения проект и на оформяне на окончателн ия му вариант, след това не се предвижда никакъв контрол.
Нещо повече, ако някакъв учебник покаже недостатъци, учителите нямат никаква друга възможност освен да изчакат четири години, когато ще се открие нова процедура, докато при възможност за избор от много учебници, при някакви неудачи още на следващата учебна година могат да заменят учебника.
По отношение натоварването на учителите, за което говори госпожа Бояджиева. Тя каза, че сегашното положение е приемливо, но практически не променяме процедурата. Сега, както и при неограничения брой учебници, учителите на втория етап ще трябва да формират мнение за всички представени проекти. Разликата е, че няма да класират първите три, а просто ще кажат „да” или „не” за представените проекти и същевременно още на този етап ще могат да изберат учебника, по който най-вероятно след това ще работят. Така че натоварването на учителите няма да се промени и те са показали, че се справят, както се справят и колегите им във всички европейски страни. Не мисля, че имаме основание да подценяваме българския учител.
Госпожо Дамянова, на мен просто не ми стигна времето да кажа някои от нещата, които Вие казахте, както и това, че според мен и според нашето виждане концентрирането на избора на учебник в една институция дава много по-големи предпоставки за корупция, тъй като става въпрос за много голям залог. Представете си това е издаването на учебник за всички училища, за всички ученици в цялата страна. Благодаря за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: