Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги, уважаеми гости! Ще си позволя да посоча кои са според Парламентарната група на АБВ постигнатите основни, ключови позитиви в законодателната дейност на парламента през изтеклата 2015 г. Ние считаме, че те са два и в своята хронологична последователност това са: приетите законодателни промени в пенсионната система и съответно приетите конституционни промени.
Промените в пенсионната система са едно от двете значими постижения в работата на парламента през изминалата година, защото те са пряко свързани и се отнасят за досегашния начин на живот на повече от 2 млн. български пенсионери, както и на всички други български граждани, на които им предстои да започнат или вече са започнали своята трудова дейност.
Пенсионната система е пряко свързана с управлението на най-важния производителен фактор – човешкият труд, което определя мястото и като един от най-съществените елементи на успешно функционирането на която и да е икономика. Дори само казаното дотук за пенсионната система обосновава нейната изключителна висока степен на значимост и съответно сложността и отговорността на приетите законодателни промени в нея.
Далеч съм от мисълта, че сме постигнали съвършенство във всяко едно от направените законодателни изменения. Важното обаче е, че конструкцията на новата пенсионната система като цяло законодателно е решена – нещо, което години наред бе отлагано от различни правителства именно поради високата й степен на обществена значимост и произтичащите от нея сложност, тежест и отговорност пред нацията да се направят промени по същество.
Уважаеми колеги, всичко това ми дава основание да определя направените законодателни промени в пенсионната система като първата по същество реално извършена реформа на една съществено обществена икономическа система в страната през мандата на Четиридесет и третото народно събрание.
Другият основен позитив в законодателната дейност на парламента, който Парламентарната група на АБВ определя като основен, са приетите конституционни промени, които дават необходимите правни основи за извършването на последващи сериозни промени в съдебната система. Нещо повече – в зависимост от степента на значимост на тези промени, бих ги определил и като перспектива за извършване на реална реформа в тази система.
Бих добавил, че един съществен елемент в конституционните промени е елиминирането чрез тях на една определено сериозна възможност за оказване на политически натиск върху съдебната система, за което Парламентарната група на АБВ има определено своя принос. Казвам „възможност” за реална реформа и тази условност в изказа ми произтича от някои основни изводи, които могат да се направят от характера и начина на приемане както на конституционните промени, така и на законодателните промени в пенсионната система. Най-важният от тези изводи е, че в основата на всяко едно успешно и добро законодателно решение стои конструктивният диалог и това ясно пролича при приемането на измененията в пенсионната област.
Призивът за диалог между представените парламентарно политически сили, от Парламентарната група на АБВ сме го отправили от тази трибуна още от началото на миналата година. В този смисъл не казвам нищо ново и вероятно дължа извинение, че го поставям пак, но е явно, че някои парламентарно представени политически сили или по-скоро техни ръководители, пряко ангажирани с реформата в съдебната система, упорито се придържат към друг стил на парламентарни взаимоотношения – стил на парламентарна надменност в общуването, на законодателно високомерие и на безапелационно отрицание на всяко друго виждане, стил на абсолютно неприемлива политическа конфронтация и раздаване на крайни оценки и квалификации към тези, които не възприемат техните виждания. Всичко това на фона и по повод най-често на очевидно неприемливи законодателни предложения, внесени от тях. Това е неплодотворен стил на работа, уважаеми колеги! Стил на перманентна конфликтност и произтичащата от нея неефективност. Аз съм убеден, че полезността на действия на нашата законодателна работа би била в пъти по-висока, ако този непродуктивен стил бъде заменен със стила на отстояване на мнение и позиции, но не на базата на конфронтация по всичко и с всеки, а стил на отстояване на своето мнение на базата на разумния и конструктивен диалог.
Трябва ли да припомням на някои политически ръководители, че политиката на всеки отделен етап е въпрос на постигнатите възможни решения, а не на тези, които ние желаем?
Какви основни задачи си поставя АБВ през новата година?
Главен приоритет за нас продължава да бъде преодоляването на демографската криза, като съвсем съзнателно се въздържам да кажа демографска катастрофа. В тази връзка вече се налага да направя едно пояснение, защото все още от парламентарната трибуна продължава да се отъждествява работата по преодоляване на демографската криза с работата само на едно министерство – като се има предвид Социалното министерство. Това отъждествяване е толкова опростенческо и невярно, че за мен е учудващо как иначе опитни и умни представители на определена политическа сила продължават да спекулират с тази теза и то в името на много некоректното постигане на дивиденти от очерняне на политическия опонент.
От тази висока трибуна ми е неудобно да припомням на тези ръководители елементарни истини като тази, че демографската политика е политика на национално равнище – тя е макрополитика и като такава е съвкупност от всички секторни политики, но не като прост резултат, а като синергичен ефект.
Дейността на Социалното министерство, макар и безспорно важна, реализира само една от тези секторни политики. Нещо повече, социалната политика е функция на икономическата политика, като възможните параметри на социалните дейности се предопределят от постигнатите икономически резултати. Поставяйки по този начин, като основен свой приоритет преодоляването на демографската криза, ще посочим виждания на АБВ по някои главни въпроси от ключовите секторни политики, които са в основата на успеха. Преди всичко това са въпросите, свързани с икономическата политика и осигуряването на икономически растеж.
Постигнатите през изминалата година висок процент на усвояване на европейските средства по оперативните програми в икономиката, както и предварителните данни за реализираните темпове на растеж, са определено обнадеждаващи, ако ги сравним с тези на 2014 г. Ако ги сравним, обаче, със средните показатели за развитие на европейските икономики, те са съвсем недостатъчни. Според тези показатели българската икономика е на равнище 40% от средната стойност на показателите за Европейския съюз и само, за да се прекрати механичният износ на работна сила от страната, е необходимо да достигнем поне 65-70% от стойността на тези показатели. Това означава демографската криза да не се превърне в необратим процес на демографска катастрофа и от своя страна изисква осигуряването на поне двойно по-високи темпове на икономически растеж.
Категорично може да посочим, че със сегашната структура на българската икономика и при сегашния обем на публични и частни инвестиции, това не може да се реализира, независимо от много високия процент на усвояване на европейските средства.
В тази връзка Парламентарната група на АБВ ще разработи цялостна схема за структуриране, функциониране и финансиране на залегналия както в споразумението за подкрепа на АБВ с политическа партия ГЕРБ, така и в правителствената програма, инвестиционен фонд за разкриване на нови производства, защото ние се придържаме към принципа, че най-добрата социална политика, сърцевината на най-добрата социална политика, това е разкриването на нови работни места.
В този контекст вероятно ще се наложи и преоценка на спирането... (Председателят дава сигнал, че времето е изтекло.)
Секунда само, извинявам се, за продължение.
…Преоценка на спирането на някои от крупните инвестиционни проекти в областта на промените в здравното законодателство. Най-сериозната слабост ние виждаме в това, че към системата Здравеопазване, при извършването на законодателните промени, се подхожда несистемно, работи се разпокъсано, на парче, смесват се първостепенни въпроси с такива от оперативен характер, внасят се крайни и непрофесионално издържани предложения, и най-важното, води се целенасочена политика за силно редуциране на социалните параметри на здравната система – нещо, с което ние няма как да се съгласим.
Изтече ми времето, колеги.
Маркирам само, че в областта на средното образование според нас постигнахме определено добри резултати със Закона за предучилищното и училищното образование, предстои обсъждане на промените във висшето образование. Започналият диалог ни дава основания да разчитаме, че и там могат да бъдат постигнати добри резултати.
Ползотворна работа и здраве през новата парламентарна и календарна година! Благодаря, госпожо Председател. (Ръкопляскания от АБВ.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .