Уважаеми господин Председател, уважаеми народни представители, уважаеми членове на Комисията за енергийно и водно регулиране! Признаваме или не, 2015 г. беше година на промени в енергетиката, при това извършени без много шум и коментари, последователно и неотклонно. Някои се стъписаха от този факт, други са недоволни от него. Но всички съобразяват своите действия с променените и променящи се условия, в които са принудени да работят.
За да се случва всичко това, присъединявам се към много от ораторите преди, естествено, определящите субекти са три: парламент, правителство чрез Министерството на енергетиката и независимия енергиен регулатор, чийто доклад за дейността през този период разглеждаме днес.
Докладът е достатъчно обстоен и аз няма да се спирам на отделните елементи от него. За мен най-важното предимство на сегашния регулатор се състои във факта, че той успя да съхрани своята независимост и принципно отстояваше своята аргументиран а позиция във всичките си решения. Последните се отличават със своята адекватност и принципност, следвайки целите на планираните промени.
По мое мнение основна роля за това има председателят Иван Иванов, който естествено решително застана в центъра на събитията и аргументираше всяко решение и действие на регулатора през този период.
Многократно съм имал възможност в комисиите, на които съм член, да изразя мнение, че от Комисията за енергийно и водно регулиране през отчетния период се търсеше отговорност за всичко, което се случва в енергетиката и водния сектор, даже за това, което е задължение на другите субекти на промените.
Работейки в съответствие с европейското и българското законодателство, регулаторът успя да постави правилните условия на своята дейност в това време на промени и да придобие качеството на непреодолим принципен участник в промените. Защото без адекватните действия на регулатора по създаване на подзаконова нормативна база и без правилните му решения за регулиране на дейностите в енергетиката и водния сектор, нямаше да е възможна либерализацията на енергийния пазар, „укротяването“ на балансиращия пазар на електроенергия в България и началото на изпълнение на новата Стратегия за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията в Република България 2014 – 2023 г. Постигнатото е факт, то не може да бъде отречено. Но за доверието трябва непрекъснато да се работи.
Факт е, че случващите се реформи в българската енергетика и българския сектор са съпроводени от някои слабости и несъвършенства, които трябва спешно да бъдат отстранявани. Така например, сега налични конкретни пропуски в организацията на свободния пазар на електроенергия могат да доведат до изкривявания, нанасящи вреди на участниците в него.
Отстраняването на съществуващите пропуски е изцяло във възможностите на регулатора, затова не трябва да се чакат законодателни промени. Достатъчни са промените в подзаконовата нормативна уредба, които регулаторът може спокойно да извърши сам.
Аз лично очаквам в много скоро време Комисията за енергийно и водно регулиране да направи промени в правилата за търговия с електроенергия, осигуряващи усъвършенстването на пазара в посока на равнопоставеност на участниците в него. Очаквам също и по-голяма активност от Комисията за осъществяване на предстоящите реформи във ВиК сектора, изразяващи се в иницииране на нормативни промени, гарантиращи провеждането на реформите.
Въпреки че в началото изразих те за, че през 2015 г. се случват промени в българската енергетика, аз съм далеч от идеята за напълно свършена работа. За всеки е ясно, че е поставено само началото и тази мащабна реформа, която трябва да стабилизира енергийния сектор, все още предстои. Този извод в пълна степен се отнася и до участието на енергийния регулатор в процеса.
Комисията за енергийно и водно регулиране създаде през годината усещането, че се реформира. Сега предстои да продължи участието си в справянето с тежките проблеми в енергетиката. Наличието на тези проблеми се потвърждава и от съобщението на Европейската комисия до Европейския парламент, Съвета, Икономическия и социален комитет, Комитета на Европейската инвестиционна банка за състоянието на енергийния съюз през 2015 г.
В този документ, в приложението, касаещо България, са направени изводи за състоянието на електроенергийния газов пазар, които налагат следните практически действия на регулатора като субект на реформите в енергетиката.
На първо място, и през 2016 г. Комисията за енергийно и водно регулиране трябва да покаже, че не е – и тук ще цитирам какво е записано в това приложени: „слаб и политически зависим енергиен регулатор“. Тоест, казвам обратното: Комисията показа, че не е слаб и политически зависим орган, но през 2016 г. това трябва да се затвърди, тоест, да се укрепи създаденото доверие.
На второ място, регулаторът трябва да продължи да съдейства за прозрачност и конкуренция на българския електроенергиен пазар с цел усъвършенстване на платформата „Ден напред”, която вече е въведена, и развитие на пазар в рамките на деня, както и дългосрочните сделки. Така няма да има извод за България, че например пазар в рамките на деня не е въведен.
Комисията за енергийно и водно регулиране трябва да продължи да работи по премахване на модела „Единствен купувач” и квотния принцип за разпределение на участието на производителите в регулирания пазар.
Съществена задача е и създаването на нов механизъм или модел за компенсиране на инвестициите във ВЕИ-сектора и стимулиране на комбинираното производство на електро- и топлоенергия в съответствие с насоките за държавна помощ за екология и енергет ика „2014 – 2020 г.”.
Трябва и е крайно време да се направи нещо и по развитието на пазара на природен газ в България. И не на последно място, действително, за да бъдем коректни, все още по отношение на ВЕИ-сектора има много какво да се направи, за да бъде поставено поне началото на Стратегия „2014 – 2020 г.“, която всъщност трябваше да действа от 2014 г., но тя не е напълно в ход.
В заключение, искам да заявя, че Парламентарната група на Български демократичен център – Народен съюз, ще гласува за приемане на доклада на Комисията за 2015 г., като по този начин изразяваме нашата положителна оценка за дейността.
Освен това присъединявам се наистина към това, което преди мен казаха някой от ораторите, че всички парламентарни групи трябва да изразим практическа подкрепа за Комисията, гласувайки необходимия бюджет за следващата година, естествено, когато дойде времето за гласуването й. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .