Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители! За пореден път наблюдаваме как един закон от ключово за държавата значение се подминава набързо. Казвам това, защото срокът за обществено обсъждане за Закона за концесиите беше крайно недостатъчен за нормален и съдържателен обществен дебат. Опасяваме се, че късият срок не е дал възможност да бъдат направени становища и препоръки от неправителствения сектор и бизнеса, голяма част от които са добри и трябва да бъдат отразени.
В случая обаче не само краткият срок е притеснителен, защото запознавайки се със Законопроекта, отчитаме, че голяма част от текстовете в него не са добре аргументирани и създават предпоставки за ощетяване на държавния интерес. На мнение сме, че тези спорни и съмнителни текстове трябва да отпаднат, тъй като са неизгодни за държавата, бизнеса и преди всичко за обществото!
Мотивите ни за това искане са продиктувани от следните изменени текстове в Законопроекта, които имат за цел да се създадат условия за безсрочен и цялостен контрол на частни лица върху управлението на публичните ресурси и имоти. По този начин ще се облагодетелстват концесионерите чрез придобиване на собствеността. В резултат на това може:
- да бъдат създадени вечни концесии чрез премахване на нормативно определения максимален срок на концесиите за строителство и услуги, който в момента е 35 години;
- да се премахнат всякакви процедури за участие на обществото и българските граждани в процеса на вземане на решения по предоставянето на публичните ресурси под концесия;
- да се прехвърли отговорността за отдаване на концесиите от колективните органи върху отделни министри и кметове, с което процедурата губи своята прозрачност и поражда множество съмнения за евентуални злоупотреби;
- да се предоставят неограничени права на концесионера и върху прилежащите територии на публични мрежи от техническата инфраструктура;
- да се даде възможност концесионерът да е дружество с участие на държавата или общинат а, а това дружества да се разпорежда с публично имущество, което означава, че оперативният риск се прехвърля частично обратно върху публичния орган. Този текст е в противоречие с Директивата за концесиите, съгласно която концесионерите получават приходи от експлоатацията на обекта и концесионерите носят оперативния риск.
При евентуалното одобрение на така записаните текстове може да се насърчат условията за корупция в държавата.
Приемането на Закона ще продължи практиката на разграбването на държавните богатства за жълти стотинки.
Ние не сме против инвестицията в държавата, дори сме „за“ това да се случва, но при категорично спазване на правилата и при справедливо заплащане на пазарни цени за всички концесии.
Следва да се даде и един важен отговор, а той е дали вносителят – Министерският съвет, е взел под внимание задълбочения доклад от около 170 страници на Центъра за превенция и противодействие на корупцията и организираната престъпност за нормативните актове и процедурите при концесиониране в Република България.
Изм ененията, които се предвижда да бъдат въведени чрез Закона за концесиите, трябва да бъдат публично обсъждани и задължително за тази цел трябва да бъде максимално удължен срокът между първо и второ гласуване на предлагания Законопроект.
Поради тези мотиви Парламентарната група на АБВ ще се въздържи от подкрепа на първо гласуване на предлагания Законопроект. Изразяваме готовност да се включим в работните групи между първо и второ гласуване по предлагания Законопроект. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .