Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Вицепремиер, уважаеми колеги народни представители!
„ДОКЛАД
относно Законопроект за противодействие на тероризма, № 602-01-42, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2016 г.
На редовно заседание, проведено на 14 юли 2016 г., Комисията по отбрана обсъди Законопроект за противодействие на тероризма, № 602-01-42, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2016 г.
В заседанието участваха 15 народни представители.
На заседанието присъстваха: заместник-министърът на вътрешните работи Красимир Ципов, заместник-министърът на отбраната Атанас Запрянов, заместник главният секретар на МВР главен комисар Георги Арабаджиев, началникът на служба „Военна полиция“ бригаден генерал Борислав Сертов, директорът на дирекция „Операции и подготовка“ в Министерството на отбраната полковник Иван Ортомаров и експерти от Министерството на вътрешните работи и Министерството на отбраната.
Законопроектът с мотивите към него бяха представени от заместник-министъра на вътрешните работи Красимир Ципов.
Предложеният Законопроект за противодействие на тероризма има за цел създаване на ефективен механизъм за противодействие на тероризма с участието на всички държавни органи, имащи отношение към този глобален проблем. Проектът на закон включва разпоредби за адекватно реагиране на променящите се терористични заплахи. Тези дейности спомагат за понижаване на риска от тероризъм. Крайната цел на противодействието на тероризма е защитата на основните права на гражданите, по-специално правото на живот и правото на физическа и психическа неприкосновеност. В Проекта е отчетено спазването на задълженията, свързани с основните права на гражданите.
В чл. 7 от Законопроекта е регламентирано участието на въоръжените сили в предотвратяване на тероризма и в преодоляване на последствията от него. Предвидено е при участие в тази дейност въоръжените сили да имат правомощията по чл. 70, 72, 80, 81, 83, 85 и 87 от Закона за Министерството на вътрешните работи. Такива дейности са: извършване на проверка за задържане на лица, обиск на лица, проверка на личните вещи, проверки в помещения без съгласието на собственика, установяване на самоличността, използване на физическа сила и помощни средства и използване на оръжие при абсолютна необходимост. Те ще се прилагат от въоръжените сили само при активирането на плановете за предотвратяване на терористичен акт или за преодоляване на последиците от такъв.
В съответствие с предвидените в Закона разпоредби въоръжените сили изготвят планове за противодействие на тероризма, които са част от Националния план за противодействие на тероризма, приет от Министерския съвет. При съществуваща конкретна заплаха от терористичен акт или извършен такъв ръководителят на Националния оперативен щаб въвежда в изпълнение Националния план за противодействие на тероризма.
В състава на Националния оперативен щаб са включени отговорни длъжностни лица от политическото и военното ръководство на въоръжените сили, които при задействане на Националния план прилагат плановете на въоръжените сили за противодействие на тероризма и осъществяват тяхното ръководство. В нормалната си ежедневна дейност при липса на посочените обстоятелства въоръжените сили ще изпълняват функциите си само в съответствие със Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България.
В дебатите по Законопроекта взеха участие народните представители Михо Михов, Владимир Тошев, Корман Исмаилов, Атанас Зафиров, Янко Янков, Нено Влайков и Велизар Енчев, както и присъстващите представители на МВР и МО.
В изказванията си народните представители се обединиха около тезата, че предлаганият от Министерския съвет Проект на Закон за противодействие на тероризма е необходим и навременен и значително ще подобри координацията между държавните органи за ефективно противодействие на тероризма във всичките му аспекти. Въоръжените ни сили имат богат опит от участието в миротворчески мисии по света. В подготовката на личния състав от контингентите влизат и действия, описани в засилените правомощия на участниците от въоръжените сили в антитерористични действия и операции от Закона за МВР.
Най-важното качество на един силов закон е да не се преминават границите, които определя Конституцията за прилагането му, и това изискване е добре подчертано в Проектозакона. Някои положения от него, отнасящи се до участието на въоръжените сили в противодействието на тероризма, трябва да намерят своето място и в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, и в съответните закони за Резерва, Военната полиция и Военното разузнаване, които са основните закони, определящи действията и отговорностите на военнослужещите.
В чл. 57 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България е указан редът, по който въоръжените сили се привличат в операции за пресичане на терористични действия и в охраната на стратегически обекти, което е достатъчно условие –необходимо е в Законопроекта за противодействие на тероризма само да се препотвърди, че въоръжените сили се използват в операции и превантивни действия в съответствие с този член.
Трябва ясно да се подчертае в този Закон и в Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България на кое ниво на заплаха се привличат въоръжените сили и как степените на готовност, описани в Проектозакона, се съгласуват със степените на готовност на въоръжените сили.
Определянето на състава от въоръжените сили, който ще се привлича за участие в противодействието на тероризма и в ликвидирането на последствията, с акт на Министерския съвет ще ограничи изискванията за подготовка по новите задачи и ще съхрани основните им сили за изпълнение на функционалните им задачи. Това е необходимо условие поради факта, че въоръжените сили изпълняват задачи по определените от нормативните документи по отбраната три мисии и техните възможности, структури, подготовка и способи за използване са пригодени за тези мисии.
В отговорите на заместник-министрите на вътрешните работи и на отбраната бяха споделени факти от мащабите на включването на въоръжените сили и подготовката им за участие в антитерористични действия, които разсеяха до известна степен съмненията на народните представители, че на въоръжените сили ще се възлагат задачи от вътрешнополитически характер, в нарушение на чл. 52, ал. 2 от Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България и Конституцията на Република България. В плановете за противодействие на тероризма се включва само определена част от въоръжените сили, с която ще се провежда засилена антитерористична подготовка.
Правомощията, които се дават на участниците от въоръжените сили, в превантивните действия и операции по Закона за МВР са тяхното законово основание за участие, активират се с въве ждането на антитерористичните планове и не преминават границата на допустимост на участие. Те се прилагат само до определена от Закона степен, не засягат и не подменят ролята на полицията, следствието и специалните служби.
Въз основа на проведените дебати и изказаните мнения Комисията по отбрана с 12 гласа „за“, без „против“ и 3 гласа „въздържали се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за противодействие на тероризма, № 602-01-42, внесен от Министерския съвет на 7 юли 2016 г.“ Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .