Уважаема госпожо Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Несъмнено тероризмът е най-уродливото явление в съвременния свят и е задължително българската държава да има адекватен отговор на това предизвикателство. Всички ставаме свидетели, че тероризмът няма граници, няма религии и са необходими решителни действия за възпирането му. Нападенията, извършени на територията на Европа и извън нея, особено случващото се през последните седмици, показва, че и България е потенциална заплаха и мишена на терористични организации.
Безспорно предложеният Законопроект за противодействие на тероризма е необходим, но с противоречиво съдържание, което буди основателни съмнения относно гарантиране на правата и свободите на българските граждани. Дали предложеният от Министерския съвет Законопроект гарантира тези права и произтичащите от тях последствия, за да не бъде злоупотребявано? За подобен Закон е изключително важно да постигне баланс между правата и свободите на гражданите и нуждите на службите за сигурност с цел по-ефективно противодействие и превенция за защита и опазване имуществото и живота на българските граждани.
Като основен акцент в Законопроекта от вносителите е посочен мотивът опазване на човешкия живот. Да, но на каква цена? На цената на свободата, на цената на отстъпления от достиженията на българската демокрация.
Въпреки това аз споделям мнението, че това уродливо явление трябва да има адекватен отговор и ние сме готови да подкрепим този Законопроект. Той обхваща няколко дейности, които ясно очертават правомощията на службите, съдебен контрол, регламентират превенцията, регламентират правата и възможностите, с които Българската армия може да се включи в такава антитерористична операция. Казвам „Българската армия“, за да отговоря на появилите се в медиите съмнения защо се оказва такава чест или възможност армията да придобие и полицейски правомощия. Напомням, че тя има такива съгласно Закона за отбраната и въоръжените сили при наличие на извънредно положение. Това, уважаеми госпожи и господа народни представители, е нашата армия. Нищо противоречиво не виждам в това.
Регламентира се превантивната дейност, която допуска частично и временно ограничаване на правата и свободите на българските граждани. Въвеждат се три нива на заплаха и четири нива на готовност. Аз питам тук и задавам въпрос на професионалната общност, а виждам, че и ръководствата на специалните служби са тук: дали тези предвиждани във внесения Законопроект възможности за превантивна дейност са достатъчни и не трябва ли да търсим и други решения?
Създаването на интегрирана система за сигурност е от първостепенно значение. Принос затова е Националният контратерористичен център в рамките на ДАНС под общото ръководство на Министерския съвет и регламентирането на правилата за провеждането на такава операция. Да, може би не са идеалните, но те поставят рамката, възможността впоследствие, ако службите за сигурност са превъзмогнали или нарушили своите правомощия.
Положителен е фактът, че в Законопроекта се осигурява възможност на разследващите агенти на ДАНС да придобиват и полицейски функции, за което ние от Движението за права и свободи сме били последова телни и при разглеждането на Закона предходната зима – тези права да бъдат осигурени на агентите на Държавната агенция „Национална сигурност“, за да могат адекватно да имат правомощия спрямо задълженията си, които имат към страната.
Мога да заявя, че нашата парламентарна група убедено и в целия си размер ще подкрепи този Законопроект, защото ние споделяме определени ценности, а най-важната от тях е осигуряването и защита на човешкия живот. Благодаря. (Частични ръкопляскания от ДПС.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .