Господин Председател, уважаеми колеги! Децата на България са нашето най-голямо богатство и, естествено, нашето бъдеще, но за да бъдат реално те нашето бъдеще, ние, като народни представители, трябва да положим много усилия и да се погрижим за тях.
Деинституционализацията е приоритет на държавната ни политика, по която всички партии и административни органи, неправителствени организации, ведомства са постигнали консенсус и са поели определени ангажименти към това.
Този процес започва в края на 2009 г. и началото на 2010 г., като България е единствената страна в Европейския съюз, която е получила европейски средства, за да изпълни този процес по деинституционализация. В този смисъл ни ангажират не само дадените 200 млн. лв. от Европейския съюз, но и собствената ни отговорност като граждани, като родители, като представители на народа, независимо от нашата партийна принадлежност.
Именно като такива ние искаме да извършим равносметка и правилна оценка за ефективността на дейността, която е извършена от Държавната агенция за закрила на детето. Такава може да бъде извършена само на основата на пълен одит на Държавната агенция за изминалия период от 2010 г. до 2015 г. от компетентния за това орган – Сметната палата.
Деинституционализацията не е само проект или някаква дейност на Държавната агенция за закрила на детето, тя е ангажимент на държавата, възложен на Държавната агенция за закрила на детето и на нейната функционална компетентност, който не се състои единствено и само в механично формално извеждане на децата и затваряне на стария тип социални заведения, така наречените „домове за деца, лишени от родителска грижа“, а е много комплексен, широко обхватен и засяга пряко многобройни човешки съдби, права и интереси.
Считам, че никой няма да оспори, че има положителни резултати от изпълнените пет проекта, включени в Плана за действие и за изпълнението на визията по деинституционализация, но много експерти в социалната сфера, неправителствени организации, медии установиха много гре шки, проблеми и злоупотреби с власт, служебно положение, публични финанси, които без съмнение компрометираха усилията на българската държава и целия процес на деинституционализация.
Затова именно сега, в началото на новия програмен период, е необходимо и изключително важно да се направи оценка и проверка на ефективността за извършването на предоставените от Държавната агенция за закрила на детето публични финанси, бюджетни и извънбюджетни, предназначени за изпълнението на тази важна за страната ни политика.
До настоящия момент не е правен анализ от Държавната агенция за закрила на детето. Посочват се само определени резултати, които не са в състояние да дадат цялостната картина на проведения процес по деинституционализация в страната. Предвид това одитът на Сметната палата ни е необходим, за да оценим извършеното досега, от една страна, и да съобразим по-нататъшните си действия както от законодателен, така и от социално-политически план. В случай че има пропуски, в случай че има грешки или злоупотреби, трябва своевременно да предприемем действия за тяхното преустановяване, както и недопускане на такива занапред.
Този одит следва да даде отговори на основни въпроси: защо и как бе допуснато изпълнението на проект „Детство за всички“ от Държавната агенция за закрила на детето. Освен това да бъде ръководен лично от председателя на Държавната агенция, който би трябвало да мониторира и гарантира спазването правата на нашите деца, както и на хората, включени в този процес, а именно родители, близки, братя и сестри, лели и други роднини. Така вместо гарантиране правата на децата се стигна до погазване на правата и конфликт на интереси.
В стремежа си към извличане на строго личностни дивиденти се опасявам, че по твърде нерационален начин бяха разходвани обществени национални и европейски средства без постигане на желания ефект. Вместо реални анализи, оценки на риска и въздействие на процеса, се показаха само отделни добри примери. Липсва лидерство в процеса, без ясна визия в перспектива и политики в новия програмен период.
Чрез извършване на поискания от нас одит би могло да се прецени дали изразходваните финансови средства са отговаряли на целта за защита на най-висшия интерес на децата ни. Или казано по друг начин: защо, кой и на каква цена подмени принципите и целите на визията по деинституционализация, и вместо услуги за подкрепа на семейството, вместо интегрирани услуги за преодоляване на рисковете и грижата за най-тежките случаи, се стигна до нарояване на центрове за настаняване от семеен тип, в които няма нищо семейно. В голямата си част те се превръщат в нови, не по-малко зловредни институции. По каква причина обитателите на тези центрове са неспокойни, тревожни, често агресивни, особено за себе си и останалите, за които не се полагат адекватни грижи, поради липсата на подготвени специалисти и съчетани с това мизерни и ниски заплати? Защо и в момента продължават да се извеждат деца от домовете за деца, лишени от родителски грижи, без да се спазват и зачитат правата на децата? Не се търсят връзки на децата и младежите с роднини и близки. Няма съгласуваност. Разделят се родни братя и сестри. Няма предварителна подготовка на децата. Няма обучен персонал. Няма методология.
Това е грубо нарушаване на всякакви права на децата, на работещите, на родителите, на техните близки, на националните български традиции и ценности.
На много места в новите центрове за настаняване от семеен тип, за съжаление, не само има възпроизвеждане на институционалния модел на грижа, но и се влошава качеството на живот на децата и младежите. Докато в домовете за деца, лишени от родителски грижи, те са се хранели, те са се движили, самообслужвали са се, ходили на училище, сега, за съжаление, те не го правят – лежат, гледат едни бели стени и тавани, няма рехабилитация, няма терапия, няма излизане от стаята, дори от сградите.
Недопустимо е това да бъде целта на процеса по деинституционализация, затова трябва да търсим отговори. Налице са множество сигнали, установени случаи на груби нарушавания на множество принципи и човешки права в процеса на деинституционализацията, като неизменно като извършители се сочат служителите на Държавната агенция за закрила на детето, Агенцията за социално подпомагане и отделите „Закрила на детето“. Преместване без предварителна подготовка, стоварване като стока някъде, откъдето понякога децата биват връщани, защото са тежки случаи и общините не ги желаят. Няма нито една интегрирана услуга за деца и младежи, няма разписан и приет финансов механизъм за пренасочване средствата от закрити специализирани институции към новите услуги според общините, а не според спуснатите отгоре карти за услуги.
Ето защо ние настояваме да се извърши пълен одит и оценка от Сметната палата, защото е време едновременно да се оценят ефективността и целесъобразността на всичко това, както и за какво са били разходени парите на българските и европейските данъкоплатци. Само по този начин би могло да се видят причините за допуснатите грешки и причинителите им, както и да се реорганизират политиките и дейностите.
Одитът за ефективността и целесъобразността на процеса по деинституционализация е необходим, за да се избегнат и да не се допускат в новия програмен период груби, понякога с фатален край за децата и младежите, грешки, които компрометират българския парламент, българското правителство и нас, като граждани.
Нужен е цялостен одит на изпълнението, който да обхване съвкупната дейност на Държавната агенция за закрила на детето, в ръководството и мониторирането на политиките, включително начина на изпълнение на бюджета, спазване на режима на обществените поръчки, управлението на активите и ред други аспекти от нейната дейност.
Уважаеми колеги, България дава изключително много средства за социална политика, но, за съжаление, без резултат, защото системата за закрила и защита правата на децата не отговаря на потребностите на българското общество. Тя е затворена, непрозрачна, не изпълнява задачите и политиките на българското общество.
Затова, уважаеми колеги, аз Ви моля да подкрепите това наше предложение за пълен одит от Сметната палата на Държавната агенция за закрила на детето, за да могат наистина да се направят едни добри анализи, да се видят грешките и да не се допускат в следващия програмен период. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .