Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители, уважаеми дами от община Главиница! Нашият Законопроект предлага отмяна на ограничението 35 секции в държава за изборите. Аргументация ни е следната: още от самото начало, когато се предложи това решение, ние възразихме, че то няма смисъл, защото, първо, поставя всички държави под общ знаменател, без да отчита спецификата в тяхната големина и в българската общност, която живее и пребивава там. Тази граница от 35 секции поставя под общ знаменател и огромните Съединени щати с 35 секции, и малкия Люксембург също с възможност за 35 секции; поставя под общ знаменател съседна Гърция, в която има огромна българска общност, която живее и работи там, с огромна Индонезия, в която няма почти никакви българи. Никой не беше в състояние да обясни защо пък е избрано числото 35, защо не са 34 или 36 секции. Счетохме, че това е слабо решение и защото не изпълнява основната цел, която беше прокламирана от хората, които го защитиха, а именно намаляване на влиянието на вота от една конкретна съседна на нас държава върху българската политика и възможностите за неправомерно и нередно вмешателство в българската вътрешна политика през участието в изборите в Република Турция.
Преди няколко дни, когато изтече срокът за регистриране на заявленията за гласуване в чужбина и за регистриране на секциите за предстоящите избори, видяхме едни интересни числа. В Турция, от която очаквахме да се случи много голяма активност за гласуване, бяха подадени заявления за гласуване в 37 секции. Забележете – само две секции повече от това ограничение от 35, което важи в действащия в момента Кодекс. В същото време само във Великобритания заявленията са за 46 секции. Виждаме 11 секции повече от това ограничение. Тоест виждаме, че числото 35 практически не ограничава гласуването в Турция, а се превръща в сериозна спирачка за възможностите и за желанията на българите във Великобритания да упражнят своето право на глас. Това е само Великобритания. Аз нямам статистика в останалите страни от Западна Европа и в Северна Америка колко от заявените секции надвишават поставения праг от 35.
Ето още една причина ние да смятаме, че трябва ограничението да отпадне. То по същество не намалява тежестта на гласуването в Турция. Нещо повече – нашето виждане и нашето дълбоко убеждение е, че пътят да намалим тежестта на вота в Турция не е като ограничаваме всички български граждани, а напротив, като насърчим все по-голяма активност и участие на българите в чужбина в избирателния процес, така че тежестта на вота в Турция да стане относително по-малка, отколкото е тази на другите българи в чужбина. И това нещо се вижда много ясно, ако сравним резултатите от изборната активност през 2013 и 2014 г. Имаме един много видим ръст от активност на българите в Западна Европа и Северна Америка в този период.
През 2014 г. в чужбина са гласували общо 144 990 български граждани. В Западна Европа и Северна Америка наблюдаваме ръст спрямо 2013 г. – 57%, половината и повече българи са гласували в Западна Европа и Северна Америка. В някои страни, като Съединените щати, ръстът е до три пъти – три пъти повече българи са гласували през 2014 спрямо 2013 г.
В същото време, в същия период, за същите два избора за първи път в новата ни история имаме намаляване на вота в Турция – с 5% по-малко хора, гласували в Турция през 2014, отколкото през 2013 г.
Ето защо ние считаме и дълбоко вярваме, че пътят да решим този проблем, който притеснява голяма част от колегите и който беше основен аргумент за въвеждане на това ограничение, е именно да насърчим, да подпомогнем всячески активното участие на българите в чужбина в избирателния процес, на българите в Западна Европа, в Съединените щати и в Канада. Не само защото това е тяхно конституционно право, което нямаме никакво право да отнемаме и да ограничаваме, защото те са интегрална част от българската нация и трябва да бъдат третирани по този начин, а и защото пр актически техният вот е полезен за политическия процес в България.
Трябва да го насърчаваме, още повече в момент, в който вътре в България политическата система, изборите са все пό непопулярни и срещат все по-големи критики в обществото. В момента, в който хората отказват да гласуват и са силно критични към политическия процес, ние си позволяваме хора, които имат ентусиазма и желанието, и го показват този ентусиазъм – събрали са подписки, документи за регистриране на секции, проявили са желание да гласуват, с някакво такова ограничение да ги спираме. Считаме, че това е недалновидно решение.
Виждам, че се върви към решение, което частично поправя тази несправедливост, а именно в страните от Европейския съюз да се позволи неограничен брой секции. Това може би е добро временно решение, но нека да имаме предвид, че в момента текат преговорите за излизане на Великобритания от Европейския съюз. Тоест може би в рамките само на две години българите във Великобритания, които цитирах в момента, ще попаднат отново в ограниченията и тогава ще трябва отново да правим промени в този Кодекс.
Точно затова ние апелираме ограничението от 35 секции да отпадне и да проявим грижа и разбиране към все по-широкото участие на българите в чужбина в изборния процес. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .