Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! Преди да кажа няколко думи по двата законопроекта ще кажа, че ние ще подкрепим и двата законопроекта на първо четене, както го направихме в Комисията, така ще гласуваме и в залата. Ще подкрепим законопроектите с оглед на това, че това са стъпки в правилната посока.
От друга страна обаче няма да коментирам по никакъв начин въпросите, касаещи европейските директиви, които фактически ние транспонираме сега в нашето законодателство. Там са изискванията и за тахографите, и за лицензите, така че от тази гледна точка няма да коментирам в тази посока.
Философията на Закона, който е на Министерския съвет, по принцип говори за борба, или за опит за справяне с част от сивия сектор в целия сектор, говоря за пътническия транспорт. За какво става дума? Всички сме наясно и сме виждали коли или малки бусчета, които тръгват преди автобусите, ужким пътувайки в една и съща посока. Фактически возят на цената на билета, а не се издават никакви документи, което, разбира се, ощетява и държавата от гледна точка на данъци, и превозвачите, които извършват тези транспортни услуги – спечелили са конкурси, гарантирали са някакви минимални условия и изисквания, които е поставила държавата или общината по линиите, които те обслужват. Дотук всичко е добре. Аз съм напълно съгласен, че такива действия би трябвало да бъдат предприети и трябва да бъдат дори и по-активни.
Но има и нещо, което няма как да не отбележим, няма как да не го кажа. Тук защитаваме интересите на едрия, на големия – на фирмата, на собственика. Трябва да помислим може би, това е някакъв по-дълъг процес, по отношение на малкия – на този, който пътува. Защото хората, които търсят варианти да намалят разходите си, също са важна част от обществото. Те плащат иначе билетите си и търсят вариант да си намалят разходите.
Може би трябва да се търсят допълнителни възможности за общините – за повече линии, или да се търси вариант за намаляване на цените, колкото е възможно, разбира се, в рамките на разумното. Пак казвам, добре е да се защитят интересите на превозвачите, добре е да се защити интересът на държавата по отношение на събирането на данъците, но не бива да забравяме, че в целия този процес има още една страна. Това е пътникът, който при определени обстоятелства едва ли ще рискува, тъй като всички знаем, че когато става въпрос за такова пътуване, няма нито застраховка на мястото, където човекът е седнал, изобщо редица други. Да не влизаме в детайли в тези проблеми. Едва ли хората ще рискуват живота си в такова положение. Това не касае конкретните текстове, затова казвам: ние ще ги подкрепим.
По отношение на глобите, хубаво е да бъдат определени такива глоби. Колегата Свиленски предложи в Комисията обаче да се постави горна граница. Общините нека да имат това право сами да определят какви да бъдат размерите на глобите на хората, които се возят без билети в транспорта, или тези, които нарушават правилата, но нека да сложим горна граница. Не че не вярваме в преценката на българските общини, но знаем, че те са притиснати в голяма степен финансово, и да не се стигне до много неприятни ситуации – в малки общини високи глоби, които да бъдат непосилни за хората, които са нарушители. Макар че самият факт, че са нарушители, вече е изключително показателен.
И нещо, което ще предложим, освен това, разбира се. Чух, че и колегите вносители имат нагласата да отбележат нашите предложения, които сме направили в Комисията. Ще предложим изискванията, които са по отношение на управителите на дружествата, които извършват тези дейности, да бъдат същите и за собствениците на дружествата. Нерядко се получават ситуации, при които хора, които не отговарят на изискванията към управителите, правят дружества, намират си един читав управител, който фактически условно да отговаря на тези изисквания. По този начин се дава възможност на хора, които не отговарят на определени изисквания, да извършват този тип дейност като собственици. Това между първо и второ четене ще го направим като предложение.
И пак в заключение ще кажа: ще подкрепим Законопроекта на първо четене с тези уговорки, които евентуално ще бъдат отразени между първо и второ четене. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .