Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, колкото и да сте останали в залата!
„На свое редовно заседание, проведено на 15 ноември
2016 г., Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите разгледа Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г., № 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.
В заседанието взеха участие – от Министерството на финансите: госпожа Евгения Орлова – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“, от Министерството на труда и социалната политика: госпожа Деница Сачева – заместник-министър.
От името на вносителя Законопроектът бе представен от госпожа Евгения Орлова – главен експерт в дирекция „Държавни разходи“ в Министерството на финансите.
Законопроектът за държавния бюджет на Република България за 2017 г. е придружен от актуализираната средносрочна бюджетна прогноза (СБП) за периода 2017 – 2019 г. Рамката на Бюджет 2017 и параметрите на прогнозата до 2019 г. са изготвени на база актуализираната макроикономическа прогноза, заложените основни допускания, реалистична оценка за приходите, както и при ограничаване на темпа на нарастване на разходите чрез относително задържане на националните разходи. Очакванията за реалния растеж на брутния вътрешен продукт са той да се запази на относително стабилни нива през прогнозния период, като през 2017 г. слабо ще се забави до 2,5%, а за периода 2018 – 2019 г. се очаква постепенното му ускоряване до 2,7%. Средносрочната перспектива е обвързана със заложения приоритет за запазване на стабилността на публичните финанси и се изразява в следване на вече определените цели за продължаване на фискалната консолидация и придържане към консолидационните стъпки от пролетната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2017 – 2019 г. Отчитайки еднократния ефект върху бюджетното салдо за 2016 г., в настоящата прогноза се запазват целите за дефицита за периода 2017 – 2019 г. съответно на 1,4%, 1,0% и 0,5% от брутния вътрешен продукт, заложени в пролетната средносрочна бюджетна прогноза.
Субсидии и други текущи трансфери за юридически лица с нестопанска цел:
Общо предвидените средства по консолидираната фискална програма за юридически лица с нестопанска цел възлизат на 183,117 млн. лв., в това число:
По държавен бюджет – 67,445 млн. лв., от които:
- по централен бюджет – 11,542 млн. лв.;
- включени по бюджетите на министерствата и ведомствата – 55,903 млн. лв.
Общините – 59,467 млн. лв.
По Национален фонд – 41,048 млн. лв. за финансиране на проекти с бенефициенти юридически лица с нестопанска цел по линия на Европейските фондове.
Държавен фонд „Земеделие“ – 1,944 млн. лв.
По централния бюджет за 2017 г., средствата (субсидиите и капиталовия трансфер) за юридически лица с нестопанка цел са предвидени и посочени поименно с Приложение № 4 към чл. 50, ал. 1 и Приложение № 5 към чл. 50, ал. 2 от проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2017 г. и възлизат на 12,542 млн. лв. (по Приложение № 4 – 11,542 млн. лв. и по Приложение № 5 – 1,0 млн. лв.).
Като общо, размерът на субсидиите на юридически лица с нестопанска цел по централния бюджет за 2017 г. се запазва спрямо 2016 г., с изключение субсидията на Българския Червен кръст, където има завишение с 900 хил. лв. Увеличението е за подпомагане на финансовото осигуряване на дейностите, свързани с реализацията на Оперативната програма за храни и/или основно материално подпомагане по Фонда за европейско подпомагане на най-нуждаещи се лица. БЧК е партньорската организация, с която АСП е сключила договор за изпълнение на оперативната програма. Разходите за реализация на Програмата са увеличени поради удължаване на срока за изпълнение на Програмата. Тези разходи са свързани с наемане на складове, охрана и застраховка на продуктите, дистрибуция на храните до правоимащите лица и други.
Основната група от юридически лица от Приложението са национално представителните организации на и за хората с увреждания (на основание чл. 52 от ЗИХУ). Общо предвидените средства за тази група юридически лица възлизат на 4,359 млн. лв.
Приложението освен това включва и субсидиите на Съюза на ветераните от войните, Българския Червен кръст – Национален съвет, Съюза на народните читалища, Рилската Света обител – Рилски манастир, Троянски манастир „Успение Богородично“, Бачковски манастир „Успение Богородично“, Национален дарителски фонд „13 века България”, Българския институт по стандартизация, Регионален център за опазване на нематериалното културно наследство, Съюз на тракийските дружества и Македонски научен институт.
Финансирането на организациите от Приложението се извършва в съответствие с разпоредбата на чл. 4 от Закона за юридическите лица с нестопанска цел, при условия и по ред, определени в съответните специални закони.
Предвидените средства са предназначени за подпомагане и дофинансиране на изпълнението на съответните дейн ости и политики.
По Законопроекта за държавен бюджет за 2017 г. се изказаха народните представители Бойка Маринска, Менда Стоянова, които изразиха мнения относно списъка по Приложение № 4, касаещи субсидии и други текущи трансфери за юридическите лица с нестопанска цел и за нефинансовите предприятия от централния бюджет за 2017 г. Според тях по-прецизните критерии и обосновки за включване в списъка ще могат да бъдат направени през 2018 г., когато влизат в сила промените в Закона за юридическите лица с нестопанска цел.
След проведеното разискване, изказаните становища и мнения Комисията по взаимодействието с неправителствените организации и жалбите на гражданите с 8 гласа „за”, без „против“ и 1 глас „въздържал се” предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за държавния бюджет на Република България за 2017 г.,
№ 602-01-64, внесен от Министерския съвет на 31 октомври 2016 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .