Благодаря Ви, уважаеми господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми господин Министър в оставка, уважаеми господин Директор на Националната здравноосигурителна каса! Бюджетът на НЗОК за пореден път! Тази година, Бюджетът на НЗОК – всички говорите за разходната част, но аз ще започна с приходната част – още в самата преходна част бюджетът е подценен. И подценяването идва точно в бройката на здравноосигурените лица, където по Проектобюджета на НЗОК се дават 6,2 млн. лв., докато НАП дава съвсем цифра – с 2,5% повече. Така че това означава, скъпи колеги, че и следващата година, както тази година, ще има малко повече средства в приходната част, които обаче по начина, по който колегите говорят, надявам се не толкова непрозрачно ще бъдат разпределяни еднолично от надзора на Касата. Това лично за мен е доста притеснително.
Иначе ситуацията при разходите всички я знаят много добре. Да, видно 247 млн. лв. повече. Това са спрямо Бюджет 2016 г. Не са показани обаче данните за реалното изпълнение на бюджета от тази година, или поне за първите три тримесечия, деветмесечието, към края на септември. И тогава щеше да лъсне нещо друго – ще видите как това се разминава драстично с реалното изпълнение към днешна дата.
Давам няколко примера.
Първият пример е, че на мой въпрос към Министерството на здравеопазването: „Какви са задълженията на Националната здравноосигурителна каса към чуждите фондове?“ към дата август отговорът беше – 190 млн. лв. Уважаеми колеги, за следващата година са предвидени само 60 млн. лв. Ето Ви тук една дупка, която се отваря.
Второ нещо, видно от стенограмите на Надзора, това го казах и в Здравна комисия – четете тези стенограми, те са много интересно четиво да видите как се вземат решенията в този Надзор, в този един момент решенията за тези над 3 милиарда пари. Там се вижда как само за последния месец с близо 100 млн. лв. са увеличени разходите за лекарства. Бюдж етът за лекарства за домашно лечение се увеличава с 54 млн. лв. над първоначално предвидените близо 541 млн. лв. Първоначално предвидените в бюджета 210 млн. лв. за онколекарства се увеличават на 240 млн. лв.
Така че, колеги, накратичко, с тези 247 млн. лв., с които баламосваме в момента, че ще бъдат толкова прекрасно и добре, се опитва да се покрие една дупка, която още от момента е видно, че е 440 млн. лв.
Няма да се спирам как е взето решението за приемането на този бюджет. Самото заседание, колеги, на Надзора на Касата, е свикано за по-малко от предприетото в правилника 24 часа. Не е изпълнено това условие, когато се свиква събранието. Друг е въпросът, че събранието се свиква по факса от Министерството на здравеопазването. Самият бюджет е даден на надзорниците в 10,12 ч., а заседанието е от 11,00 ч. Колеги, нямам го тук да Ви покажа какво представлява Бюджетът на Касата. Мислите ли, че някой от надзорниците за 30 минути е успял да го прочете, да вникне и да разбере какво се случва?! Уважаеми колеги, това обяснява тези разминавания в бюджета.
Бюджетът е изтъкан от грешки, като в него дори не са отразени правилно последните промени на Закона за здравното осигуряване, което всички ние заедно приехме.
Другата тема – от 1 ноември в болниците вече може да се влиза само с пръстов отпечатък. Това изключва на теория отчитането на всякаква фиктивна дейност. Прословутото източване на болниците няма как да се случи. Колеги, публично огласеният мотив за въвеждането на лимитите, че се спира източването, вече е невалиден. След като необходимостта от въвеждането на лимити на болници вече е отпаднала, защо тук отново се говори за лимити на болниците?
Колеги, това няма как да не наведе на други съмнения – че тези лимити, всъщност те не са съмнения, вече е явно, се използват като бухалка за лошите болници.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .