Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Александров! Всъщност по някакъв начин Вашият въпрос дори е още по-навреме, защото вече имам данни кои са децата, които са кандидатствали, колко са и с какъв успех. Мисля, че е много добре, че настоявате да го зададете и аз ще дам още малко изяснения по случая.
Най-напред малко обща информация за Ромския образователен фонд. Ще говоря със съкращения, за да мога да пестя време – РОФ, тъй като ми се струва, че в обществото има недостатъчно разбиране за какво става въпрос. Този фонд е създаден в рамките на Декадата на ромското включване през 2005 г., с решение на правителството между България, Хърватска, Чехия, Македония, Сърбия, Черна гора и Словакия. Основната мисия на Фонда е да намали разликите в образователните нива между роми и нероми, с което са свързани дейностите на организацията. Те са получили пари и от Европейската банка за възстановяване и развитие, и от много други донорски институции.
Конкретният проект, за който Вие питате – подкрепа за ромски ученици да завършат успешно средното си образование, е създаден по инициатива на Фонда. И по него Центърът за образователна интеграция на деца и ученици от етнически малцинства към МОН, ще го наричам „Центъра“, е бенефициент, тоест получава средствата.
Целта на проекта е да се подобрят образователните резултати на ромските ученици, успешното завършване на средното им образование, което оттук нататък ще даде и за нашата икономика, ако щете, и за нашата социална политика малко повече въздух.
Колкото до финансирането, то възлиза на 218 хил. 80 евро бюджетни средства, което е нищожна сума на фона на почти 20 милиона, които са отпускани за всякакви видове стипендии само за 2016 г. Важно е да отбележим, че бюджетните средства са предназначени единствено за учителите, които ще работят по проекта. Тоест, парите за стипендиите на 700 български ученици от ромски произход са предоставят изцяло от Фонда, а от бюджета ще бъдат изплатени възнагражденията на 150 български учители, които ще контролират посещаемостта, резултатите на учениците и ще представят редовен отчет за всяко дете в програмата. Това ще бъде една от най контролираните програми, взела съм всички мерки за това.
Учителите имат и още една изключително важна роля. Те ще помагат на децата със съвети и напътствия, в това число и за разумно използване на стипендиите. Това е един вид заместваща грижа, която понякога липсва в семейството. Въпросът: защо прагът за кандидатстване е „добър“, а не по висок успех, беше повдиган многократно.
Искам да кажа и две съществени неща. С този проект се поощряват и насърчават деца, на които се е наложило да преодолеят изключително тежки културни, а не просто материални дефицити на страната си. За голяма част от тях българският език не е майчин и едва попадайки в нашата система на образованието, започват да го учат – една среда, която не култивира тези качества, които техните връстници имат с лекота. Това, че те все пак са стигнали до гимназиален етап – става въпрос за 15-16-годишни хора, със добър успех, е атестация за положени огромни усилия. Затова, когато ги съпоставяме с други български деца, е редно да отчетем, че те са имали много по малък шанс.
Въпреки това, държа да обърна внимание, че от тези 1300 – толкова са кандидатствали към момента, кан дидатите са два пъти повече от стипендиите, масовият случай е успех над 5. Подчертавам, че има и пълни отличници с 6,00, което е чудесно.
Колкото до въпроса за дискриминацията, първо, аз смятам, че след като са дадени тези пари извън българския бюджет, на нас ни се освобождават средства от нашия бюджет за други дейности, свързани с образованието, и това е добре. А има и един специален текст – чл. 7, ал. 1, т. 17 от Закона за защита от дискриминация, който гласи: „Не представляват дискриминация мерките в областта на образованието и обучението за осигуряване на участието на лица, принадлежащи към етнически малцинства, доколкото и докато тези мерки са необходими“.
Мисля, че наистина това беше полезен разговор и съм готова с детайли по това какви стипендии се дават, кои са социални, кои са за успех, колко са. Тази информация ще се радвам да Ви я предоставя, ако имате все още интерес към нея.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .