Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Представям:
„ДОКЛАД
относно първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 754-01-43, внесен от Данаил Кирилов, Станислав Иванов и Ивелина Василева на 11 юли 2017 г.
На свое редовно заседание, проведено на 13 юли 2017 г., Комисията по околната среда и водите разгледа на първо четене Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 754-01-43, внесен от народните представители Данаил Кирилов, Станислав Иванов и Ивелина Василева на 11 юли 2017 г.
От Министерството на околната среда и водите на заседанието присъстваха: Николай Кънчев – заместник-министър, Бойко Малинов – директор „Превантивна дейност”, Венета Начева – главен експерт „Връзки с обществеността и протокол”, и Ивайло Петков – парламентарен секретар.
От Министерство н а правосъдието присъства Ива Крумова – държавен експерт в Съвета по законодателство.
Заседанието беше открито от председателя Ивелина Василева, която представи гостите и обяви дневния ред, приет единодушно от членовете на Комисията.
От името на вносителя Законопроектът и мотивите за неговото внасяне бяха представени от народния представител Данаил Кирилов, който подчерта значението на Законопроекта, включително за стратегически планове и програми, и посочи, че процедурата по оценка на въздействието на околната среда (ОВОС), регламентирана в Закона за опазване на околната среда (ЗООС) въвежда превантивната дейност като основен принцип при управлението на околната среда. С редица промени на ЗООС са усъвършенствани правилата и изискванията по ОВОС, както и са поставени конкретни критерии за извършване на задължителна оценка и са регламентирани компетентните органи.
С предложения Законопроект се цели съкращаване на времето за процедиране и влизане в сила на изграждането на обекти с национално значение, избягване на дългите и тежки процедури по обжалв ане и отпадане на касационния контрол, когато предмет на ОВОС са обекти с национално значение, определени с акт на Министерски съвет за такива.
Същите обекти са преминали всички съгласувателни процедури, включително етапите по уведомяване на компетентните органи и засегнатото население, преценка за необходимостта от ОВОС, извършване на консултации, определяне обхвата, съдържанието и формата на доклада, оценяване на неговото качество, организиране на обществено обсъждане и вземане на решение, както и осъществяване на контрол по изпълнението на условията от решението по ОВОС. Посочените етапи гарантират участието на обществеността, което е задължителна и съществена част от процедурата по ОВОС. Регламентираните изисквания позволяват изразяване на общественото мнение към извършената оценка на най-ранен етап, като е уредена и процедурата за обжалване.
Предлаганите промени гарантират спазването на публичността, като също така ускоряват влизането в сила на инвестиционните предложения, като се въвежда и особено съдебно производство, което трябва да приключи в срок до шест месеца от подаване на жалбите. С предложенията се цели уеднаквяване на правния режим при обжалване на ОВОС и са аналогични с облекчената процедура по обжалване в Закона за устройство на територията. Според чл. 215, ал. 7 от Закона за устройство на територията, решенията на първоинстанционния съд по жалби или протести срещу индивидуални административни актове по одобряване на комплексни проекти за обекти с национално значение и срещу строителни разрешения за обекти от национално значение, както и отказите за издаване на такива актове.
Господин Кирилов подчерта още, че са гарантирани правата на всички участници в процедурата, като се съкращава срокът за обжалване до шест месеца.
Към Законопроекта е приложена и предварителна оценка на въздействието му, включваща основания, заинтересовани страни, анализ на разходи и ползи, административна тежест и въздействие върху нормативна уредба.
Отношение по внесения Законопроект взеха: народният представител Ивелина Василева, която подчерта, че се ускорява процедурата за национални обекти, при запазване изискванията за опазване на околната среда; заместник-министър Кънчев, който изрази подкрепата на Законопроекта от страна на МОСВ; госпожа Ива Крумова от Министерство на правосъдието – в подкрепа на предлаганите промени; народният представител Николай Пенев с въпрос за броя на забавени проекти и обекти, получил отговор от господин Кънчев; народният представител Данаил Кирилов, който посочи, че разполага с такъв списък и че разчита с направените предложения да се активизира процесът по реализация на такива проекти.
Народният представител Джевдет Чакъров изрази подкрепа на Законопроекта, като посочи, че ще направят предложения между двете гласувания; народният представител Манол Генов относно възможността за допускане на грешки и възможността за повторно разглеждане; народният представител Ивелина Василева, която посочи още веднъж, че става дума за обекти от национално значение, а относно повторното разглеждане – има достатъчно процедури: от намерение до решение за реализация; народният представител Атанас Стоянов относно контрола по процедурите и народният представител Атанас Костадинов, който изрази становище, че предложения Законопроект е неприемлив за парламентарната им група и че ще направят предложения за нови текстове относно национални проекти и обекти.
Председателят прикани към други изказвания, след което прекрати дискусията и обяви процедура по гласуване, при която Комисията по околната среда и водите с 15 гласа „за”, 5 – „против”, и без „въздържали се” подкрепи Законопроекта и изрази следното становище:
Предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за опазване на околната среда, № 754-01-43, внесен от Данаил Кирилов, Станислав Иванов и Ивелина Василева на 11 юли 2017 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .