Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаеми господин Министър! Ние от групата на ГЕРБ няма да подкрепим направеното предложение от господин Гьоков и госпожа Бъчварова. Ще изложа и няколко аргумента за това.
Първо, Директива 2002/74 на Европейския парламент и тази на Съвета от 23 септември 2002 г. в чл. 3 урежда възможността държавите членки да въведат тавани за плащанията, които да се поемат от гарантиращия орган.
В същото време, съгласно приложимите европейски и вътрешни норми, решението за минимални и максимални размери на гарантираните вземания при несъстоятелност на работодателя следва да отчитат минималните и средни нива на доходите, социално поносимото съотношение на гарантираните вземания спрямо нивата на заплащане, както и приноса на работодателя към Гаранционния фонд.
В чл. 22, ал. 2 и чл. 23, ал. 2 на Закона за гарантиране на вземанията на работници и слу жители при несъстоятелност на работодателя ясно е казано, че максималният размер не може да бъде по-малък от две и половина минимални работни заплати. В този смисъл предложението на вносителя – Министерския съвет, изцяло е съобразено с изискването на Закона и европейското законодателство в тази му част.
Искам да отбележа също, че няма държава в Европейския съюз, при която гарантираното вземане да бъде в размер на повече от пет минимални работни заплати, каквото е предложението на госпожа Бъчварова и господин Гьоков.
Ще обърна внимание и на цифрите. Към момента за шест месеца гарантиране на вземанията при сегашния размер, определен в Закона за ДОО от миналата година 1200 лв., това означава 7200 лв. за тези шест месеца.
Цифрите, които са изплатени – средноизплатените на човек вземания за 2016 г. са – 4531 лв., за 2015 г. – 3995 лв. и за 2014 г. – 2250 лв. Тоест цифрите показват, че ние при сега действащия неувеличен размер всъщност не може да бъде усвоен дори наполовина при средния размер на изплащане на гаранционните плащания.
Предложението на Министерския съвет в този бюджет за държавното обществено осигуряване е тази сума да бъде 1300 лв., което, повтарям отново, е съобразено с действащия Закон и с европейската нормативна уредба.
Това е нашата обосновка, заради която считаме, че предложението на госпожа Бъчварова и господин Гьоков е икономически необосновано, освен това и правно несъстоятелно.
Не на последно място, искам да отбележа, че при един такъв висок размер на обезщетението, ако то бъде прието – говорим за обезщетение от порядъка на 16 800 лв., това е предложението на споменатите господа, това, според всички нас, е едно сериозно основание за злоупотреби, които биха могли да възникнат във връзка с този евентуален интерес, който би предизвикал този висок размер на обезщетението. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .