Уважаеми господин Председател, уважаеми господин Министър, уважаеми народни представители! Ние, парламентарната група „БСП за България“, внесохме в Агенция „Пътна инфраструктура“ искане за независима експертиза на пътната настилка на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория – отговор все още няма. Ако не искат да чуят нашия глас, надяваме се гласът на суверена – гласът на българския народ, да бъде чут. Затова организираме петиция до Европейската комисия и ОЛАФ за проверка на качеството на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория.
Във връзка с получени сигнали и обществено недоволство от качеството на изпълненото строителство на отделни пътни участъци в страната искаме Европейската комисия и ОЛАФ да направят независима експертиза на участъците от автомагистралите „Тракия“, „Хемус“, “Струма“, „Марица“, изградени през последните пет години със средства на Европейския съюз.
Целта на експертизата е да установи има ли в действителност пропуски в качеството на получения краен продукт. Изграждането на некачествени пътища представлява опасност за българските граждани. При инцидент на пътя София – Своге, на 25 август 2018 г., автобус излиза от пътното платно и се преобръща, загиват 20 граждани.
Министърът на регионалното развитие и благоустройството съобщи, че в износващия пласт на пътя има недопустимо количество материал. Това е недопустимо по задължителните изисквания на техническата спецификация, на която трябва да отговарят всички вложени материали по одобрената рецептура. Тя очевидно не е спазена. Вложените некачествени материали са с значително с по ниска цена от тези, които би трябвало да се вложат, и водят до предпоставки за пътни произшествия.
В същото време обектът е предаден с Акт образец 16 и с изрядни документи. Случаят в Своге показва, че при строителството на пътища се слагат материали, които не отговарят на задължителните изисквания. Тъй като има подобни отклонения и в магистралните участъци, настояваме за независима експертиза, к оято да докаже създава ли се опасност за живота на хората, за живота на гражданите от качеството на българските магистрали.
Състоянието на магистралите е видимо за всеки от нас и без да се прави техническа експертиза. Магистрали, първокласни и второкласни пътища започват да се ремонтират често – веднага след като се изградят. Последният пример е с магистрала „Марица“, открита официално на 29 октомври 2015 г. През февруари 2016 г., само пет месеца по-късно, около 200-метров участък от магистралата пропада. Направен е ремонт. През месец ноември 2018 г. същият участък – между Димитровград и село Оризово, отново е компрометиран.
В българското общество съществува и убеждението, че изграждането на големи инфраструктурни проекти, строителството на пътища е основен инструмент, който генерира корупция. Съществува съмнение, че значителен процент от стойността на обществените поръчки за изграждането на магистрали и пътища – вместо за тяхното изграждане, се връщат към властта. Поискахме съгласието на Агенция „Пътна инфраструктура“ да бъдат извършени полеви изпитания на пътната настилка чрез вземане и на дълбочинни ядки.
Участъците, посочените в искането, са изградени през последните пет години, какъвто е и периодът на устойчивост според европейските изисквания. Това е срок, в който износването на пътното платно е минимално. Настояваме изборът на местата и взимането на проби, и провеждането на изпитания да се направят от независим европейски експерт по качеството на пътищата. За да обезпечим реален и безпристрастен резултат, предлагаме експертизата на пътната настилка да се извърши от лицензирана европейска лаборатория, която не е работила в България, за да отпаднат всякакви съмнения за зависимости.
Фактът, че има толкова голям отпор за независима проверка, говори за страх от констатиране на нередности. Проверката не уронва престижа на българските строители. Независимата експертиза на качеството на българските магистрали помага на строителите, принудени да работят в обстановка, в която се констатират редица нередности по цялата верига на инвестиционния процес.
Призоваваме всеки български гражданин, който настоява за независима експ ертиза, който счита, че има право да получи отговор, а именно създава ли качеството на българските магистрали опасност за живота им, да подпише тази петиция без страх. Без страх! Благодаря Ви. (Ръкопляскания от „БСП за България“.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .