Уважаеми господин Председател, уважаеми госпожи и господа народни представители! Уважаема госпожо Илиева, благодаря Ви за точното и хронологично в исторически план проследяване на действието на Механизма за сътрудничество и проверка от страна на Европейската комисия.
Искам да заявя, че и след Доклада за напредъка от ноември месец миналата година, публикуван от Европейската комисия и предоставен на Европейския парламент, продължи решимостта на отговорните институции за постигане на необратимост в реформата на съдебната система и борбата с организираната престъпност и корупцията. Правителството на Република България остава решено да предприеме необходимите стъпки, гарантиращи върховенството на закона в страната, и то в максимално съкратени срокове.
В този смисъл заявих нашата категоричност и по време на Мисията на Европейската комисия. Както Вие правилно казахте, тя се състоя през тази седмица, където в конкретен план представителит е на Комисията имаха възможност да се срещнат с различните видове институции, които имат отговорност по този механизъм.
Заключението на Комисията е, че като цяло България е постигнала значителен напредък и както знаете от Доклада, по отношение на показател едно: „Независимост и отчетност на съдебната система“ той може да се счита за условно приключен.
Информирахме, че по този показател продължава работата по линия на Службата за подкрепа на структурните реформи на Европейската комисия за укрепване капацитета на Инспектората. Вече сме на етап подписване на договор за един проект, по който в резултат на европейската солидарност получаваме средства, за да се укрепи капацитетът на Инспектората.
По отношение на втория показател – „Нормативна уредба“, в самия ноемврийски доклад на Комисията се съдържа констатация, че този показател също условно е затворен, като са отчетени извършените промени в Наказателно-процесуалния кодекс в края на 2017 г., както и във внесения Проект за изменение и допълнение на Наказателния кодекс от Министерския съвет съгласно указанията на Комисията за криминализиране и на престъпни състави по отношение на частния сектор.
Положително бе оценено от Комисията обстоятелството, че са проведени обществен дебат, консултации със съответните заинтересовани страни в съдебната система и гражданското общество. Предстои Законопроектът за изменение и допълнение да се гледа в българския парламент.
Трети показател: „Продължаване на съдебната реформа“. Предприети са по-нататъшни стъпки за изпълнение на съдържащите се четири препоръки в рамките на третия показател. Все още обаче предстои тези инициативи да бъдат окончателно приключени и да завършат стартиралите проекти. Кои са те?
Преди всичко има създаден механизъм в Министерството на правосъдието за регулярно отчитане на изпълнението на Актуализираната стратегия за продължаване на реформата в съдебната система, което положително е оценено от Комисията. Висшият съдебен съвет изпълнява проекти за въвеждане на система за регулиране на натовареността на магистратите и оптимизация на съдебната карта и разработване на единна информационна система на съдилищата, която предстои да приключи до края на 2019 г.
Реализирани са промени в ГПК относно правилата за местна и родова подсъдност – нещо, което е свързано с преодоляване на препоръката за неравномерна натовареност между различните съдилища и още повече по отношение на еднаквите по степен съдилища, в зависимост от това къде географски се намират.
Инициирани са реформи в областта на електронното правосъдие, като мярка за справяне в неравномерната натовареност, едната от които е реформа на заповедното производство по ГПК чрез създаване на система за централизирана електронна обработка на заповедни дела, съвместно също със Службата за подкрепа на структурни реформи.
По отношение на четвърти показател – „Корупция по високите етажи на властта“, знаете, че на 23 януари миналата година бе приет новият Антикорупционен закон, който позитивно се отчита и споделя от партньорите от Европейската комисия.
В края на 2017 г. – през месец октомври, се приеха промени в Закона за администрацията. С новата наредба въз основа на този закон се увел ичи числеността на инспекторатите към министерствата под ръководството на Главния инспекторат в Министерския съвет. Това също се отчита изключително позитивно от нашите партньори.
Пети показател: „Корупцията в по-общ план, включително на местно равнище и по границите“. Отчита се, че като цяло България е предприела стъпки. Въз основа на предприетите стъпки трябва да продължат действията и през 2018 г. Продължава изпълнението на фокусирани мерки в областта с повишен корупционен риск, както и заложените хоризонтални мерки в областта на обучението, превенцията, правоприлагането, включително в Министерството на вътрешните работи.
Изпълнението на мерките се следи от Националния съвет по антикорупционни политики към Министерския съвет. На 7 март тази година се проведе последното заседание за отчитане на напредъка и изпълнението на Стратегията.
По шести показател: „Организирана престъпност“ в ноемврийския Доклад на Комисията бе заявено, че като цяло България е предприела стъпки за изпълнение на този показател и шестият показател е третият, който се счита за условно затворен.
Трябва да заявя, че това не са еднократни действия, и въпреки че има условно затваряне или пък други препоръки, които са с постоянен срок на изпълнение, като например „Прозрачен избор на административни ръководители на съдилища и на други структури в системата на съдебната власт“, ние сме категорично решени до лятото – юни-юли месец, да бъде извършен устният доклад на Комисията. Така с хоризонт септември месец при довършване на тези мерки, които са в процес на изпълнение, да имаме действително споделените и от Комисията очакване и възможност за приключване на Механизма за сътрудничество и проверка по отношение на Европейската комисия спрямо България.
Благодаря Ви и се извинявам за времето, но нещата са действително много важни и благодаря за разбирането.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .