Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители! От 1 януари 2019 г. са в сила промените в Кодекса за социално осигуряване, свързани с начина за определяне на индивидуалния коефициент във формулата за изчисляване на размера на пенсиите за трудова дейност. На основание действащата разпоредба на чл. 80, ал. 8 от Кодекса за социално осигуряване за пенсиите, отпуснати с начална дата след 31 декември 2018 г., индивидуалният коефициент се изчислява от осигурителния доход на лицето за периодите след 31 декември 1999 г. до датата на отпускане на пенсията, но за период не по-малък от 36 месеца. На основание чл. 70, ал. 9 от Кодекса за социално осигуряване индивидуалният коефициент в горния случай се изчислява като сборът на месечните съотношения между осигурителния доход на лицето за месеца и средноосигурителния доход за страната за същия месец се разделя на сбора от съотношенията между броя на работните дни, за които се отнася осигурителният доход на лицето за съответния месец, и броя на работните дни през месеца. Отработените часове от лицето се изчисляват пропорционално на законоустановеното работно време.
Тук се вижда, че осигурителният доход, от който се изчисляват „новите“ пенсии за трудова дейност, не включва осигурителния доход за период от три последователни години, избрани от лицето, от последните 15 години осигурителен стаж до 1 януари 1997 г., както се изчисляваше индивидуалният коефициент до 31 декември 2018 г.
Тази промяна облекчава както лицата, подаващи документи за пенсиониране, така и администрацията на Националния осигурителен институт. Първите няма да се налага да събират документи за осигурителен доход, а вторите ще използват наличната информация за осигурителния доход на лицата в регистъра на осигурените лица.
Изчисляването на пенсиите по този начин значително намалява възможността за злоупотреби. Тук искам да спомена, че само в периода 2016 – 2018 г. органите по пенсионно осигуряване са подали – имам предвид само в София – 115 сигнала за документи с невярно съдържание. Въпреки факта, че Законът е приет в края на 2017 г. и е даден гратисен период до началото на 2019 г., се оказа, че много хора са ощетени от новото законодателство и пенсиите им, изчислени по новия начин, са по-малки, отколкото биха били, ако се изчислят по стария. Причина за това е, че те са имали по-високи доходи преди 2000 г. и по различни причини тези доходи след 2000 г. са били по-малки.
Законопроектът, който разглеждаме в момента, дава възможност на всеки гражданин при подаване на документи за пенсиониране да определи как да си изчисли пенсията – по новия или по стария начин. Така ще има максимална защита на осигурителните им права и няма да има ощетени.
За да не се допусне неравнопоставеност по отношение на лицата, които до влизане в сила на предложения законопроект вече са подали документи за пенсиониране или вече получават пенсия след 31 декември 2018 г., се предлага на основание ал. 2 на § 22 на тази разпоредба в 6-месечен срок от влизането на настоящия закон, те да могат да упражнят еднократно правото си на избор, като в този случай пенсията ще бъде отпусната в новия размер от същата начална дата на пенсиониране. Правото на избор ще важи до 2023 г., като считаме, че след това броят на хората, за които изчисляването на индивидуалния коефициент по стария ред е по-благоприятн о, значително ще намалее.
Този законопроект в Комисията по труда, социална и демографска политика беше приет с пълен консенсус. Колеги, аз Ви призовавам от тази трибуна също да подкрепим Законопроекта, за да няма несправедливости и разминавания при пенсионирането на нашите съграждани. Благодаря Ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .