Уважаема госпожо Председател, уважаеми колеги! Предлагам на Вашето внимание:
„ДОКЛАД
на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерския съвет на 6 ноември 2019 г.
На заседание на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения, проведено на 27 ноември 2019 г., бе обсъден Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерския съвет на 6 ноември 2019 г.
На заседанието присъстваха госпожа Андреана Атанасова – заместник-министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и госпожа Лилия Иванова – заместник-министър на икономиката, която представи и Законопроекта.
Законопроектът за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите (ЗИД на ЗЗП) има за цел да осигури прилагане на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2017/2394 на Европейския парламент и на Съвета от 12 декември 2017 г. относно сътрудничеството между националните органи, отговорни за прилагането на законодателството за защита на потребителите, и за отмяна на Регламент (ЕО) № 2006/2004. Проектът на закон цели също така да създаде условия за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/1128 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание в рамките на вътрешния пазар и да синхронизира разпоредбите на Закона за защита на потребителите с разпоредбите на Закона за Търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
При представянето на Законопроекта госпожа Лилия Иванова отбеляза, че Регламент (ЕС) 2017/2394 съдържа нова правна рамка за осъществяване на административното сътрудничество между органите на държавите – членки на Европейския съюз, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите. В тази връзка в Закона за защита на потребителите е предвидено създаване на самостоятелна Глава девета „а“ – „Сътрудничество между националните органи, отговарящи за прилагане на законодателството за защита на потребителите“.
Предвидено е прилагането на разпоредбите на Регламент (ЕС) 2017/2394 да се осъществява от съществуващи административни структури, които вече прилагат съответното европейско или национално законодателство, включено в обхвата на Регламента. Отчитайки действащото национално законодателство, с Проекта на ЗИД на ЗЗП се определят компетентните органи за прилагане разпоредбите на Регламент (ЕС) 2017/2394: Комисията за защита на потребителите, Изпълнителната агенция по лекарствата, Комисията за регулиране на съобщенията, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“, Комисията за защита на конкуренцията, Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“, Съветът за електронни медии, Изпълнителна агенция „Морска администрация“, Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, Българската народна банка и Министерството на туризма.
С отделни разпоредби от Законопроекта Комисията за защита на потребителите се определя като единна служба за връзка по смисъла на Регламент (ЕС) 2017/2394, която ще трябва да координира дейността на компетентните органи за прилагане на законодателството за защита на своите правомощия за разследване на нарушения на законодателството за защита на потребителите, предвидени в чл. 9, параграф 3 на Регламент (ЕС) 2017/2394.
Проектът на Закон за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите осигурява също и мерки за прилагане на Регламент (ЕС) 2017/1128 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2017 г. за трансграничната преносимост на услугите за онлайн съдържание в рамките на вътрешния пазар. Регламентът се прилага от 1 април 2018 г. и разпоредбите му са задължителни за всички държави членки. Предвидени са разпоредби, съгласно които Комисията за защита на потребителите ще бъде контролен орган и ще следи за неговото прилагане, а в случай на неспазване ще налага и определени санкции.
В Закона за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите са залегнали и текстове, с които отпада изискването при подаването на заявление за признаване на представителност сдруженията на потребителите да представят документи, които могат да бъдат проверени в търговския регистър и в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел. Предложената промяна има за цел да приведе разпоредбите на Закона за защита на потребителите в съответствие с разпоредбата на чл. 23, ал. 6 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел.
Госпожа Иванова подчерта, че предлаганите промени в Закона за защита на потребителите не изискват допълнителни бюджетни средства и няма да доведат до необходимост от допълнителни разходи (трансфери) други плащания по бюджета на Министерството на икономиката, в частност на Комисията за защита на потребителите, и по бюджета на другите компетентни органи.
Госпожа Андреана Атанасова заяви, че от страна на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията подкрепят Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите.
След проведеното гласуване Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения с 11 гласа „за“ и 8 гласа „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за защита на потребителите, № 902-01-60, внесен от Министерския съвет на 6 ноември 2019 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .