Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Пазарът на пощенските услуги е динамичен и растящ. Обемът на пазара, измерен чрез показателите приходи от предоставяне на пощенски услуги, нараства ежегодно. През 2019 г. общият размер на приходите от пощенски услуги възлиза на 564 млн. лв., което представлява ръст от 21% спрямо 2018 г.
Предоставянето на универсалната пощенска услуга е услуга от общ икономически интерес, която се предоставя от „Български пощи“ ЕАД – исторически оператор, въз основа на наложеното със Закона за пощенските услуги задължение, заради което е предвидено историческият оператор да получава компенсация от държавния бюджет, която води до нетни разходи и представлява несправедлива финансова тежест за оператора.
В изпълнение на правомощията си по чл. 29а и 29б от Закона за пощенските услуги Комисията за регулиране на съобщенията ежегодно определя размер на нетни разходи и наличието на несправедлива финансова тежест от и звършването на универсалната пощенска услуга. С оглед включването на компенсация за Български пощи в Проекта на закон за държавния бюджет на Република България за следваща финансова година, за изминалата 2019 г. размерът на нетните разходи от извършването на универсалната пощенска услуга през финансовата 2018 г. е 24 781 лв., определен въз основа на оценката на независим одитор.
Нарастването спрямо определения размер на нетните разходи за 2017 г. е с 5,5%, което според Български пощи се дължи на увеличението на разходи за персонал, поддръжка на остарелия сграден фонд и автомобилния парк на дружеството.
За разлика от предходните две години, през 2019 г. спрямо 2018 г. пазарният дял на историческия оператор от сегмента „Универсална пощенска услуга“ нараства със 7,9 процентни пункта и достига до 48,5%, с което се изравнява с дела на основния си конкурент в сегмента. В общия пазар обаче пазарната позиция на Български пощи продължава да отслабва и през 2019 г. намалява с два процентни пункта, достигайки до 10 на сто.
В заключение на направения анализ в Доклада се очертават следните основни тенденции и перспективи в развитието на пощенския пазар в едногодишен период: намаляване на пазарния дял на историческия пощенски оператор; нарастване на броя на участниците на пощенския пазар в сегмента на куриерски услуги при предоставяне на услугата „Пощенски парични преводи“; ръст на броя на приходите от пратки, генерирани от електронната търговия – особено в сегмента „Бизнес към индивидуални потребители“; развитие на инфраструктурата на пощенските оператори и на предлаганите от тях услуги с цел подобряване на доставката на пощенски пратки, като например предлагането на икономически най-изгодните логистични решения за клиентите; засилване ролята на пощенските оператори в условия на извънредна ситуация при осигуряване на жизнено важни услуги на потребителя; увеличаване на инвестициите в създаване на софтуерни интерфейси за свързване на пощенски оператори с електронните търговци; намаляване на обемите и приходите в сегмента „Универсална пощенска услуга“ и ръст в броя на приходите от услугата „Пощенски парични преводи“. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .