Уважаеми господин Председател, уважаема госпожо Министър, уважаеми колеги! По отношение на въпроса, свързан с дългосрочната политика за подобряване адекватността и устойчивостта на пенсионната система, е важно да се има предвид, че за да се постигне тази цел, в Кодекса за социално осигуряване са извършени съществени промени през 2015 г., които са приети от Народното събрание с високо ниво на консенсус. Част от законодателните решения вече са изпълнени, а именно: повишен е размерът на осигурителната вноска за фонд „Пенсии“; повишена е и тежестта на една година осигурителен стаж от 1.1 на 1.2 на сто; въведена е минимална възраст за пенсиониране за всички осигурени лица.
За цялостното постигане на поставените цели обаче е необходимо да продължи изпълнението и на други планирани мерки, част от които са плавното повишаване на осигурителния стаж и възраст за пенсиониране на осигурените лица до 2063 г., да продължи и ежегодното осъвременяване на пенсиите по швейцарското правило. В тази връзка на този етап не е необходимо да се разработва цялостна нова визия за пенсионната политика и реформа в първия стълб на пенсионното осигуряване, а трябва да се следва вече приетата през 2015 г. реформа.
Като част от дългосрочната политика в областта на пенсиите, за да се гарантират сигурни допълнителни доходи към основната пенсия, е необходимо да продължи работата по усъвършенстване на уредбата на допълнителното пенсионно осигуряване, така наречения втори стълб на пенсионно осигуряване, което е заложено и в Програмата на управлението на правителството в периода 2017 – 2021 г.
Задължителното осигуряване в универсалните пенсионни фондове за лица, родени след 31 декември 1959 г., които са осигурени във фонд „Пенсии“ на държавното обществено осигуряване, е въведено през 2002 г. Когато е приета законовата уредба на Допълнителното задължително пенсионно осигуряване, а и в следващите години, вниманието на законодателя е насочено изцяло към детайлно регламентиране на периода на натрупване на средства – първата фаза на пенсионните схеми с диференцирани вноски, чийто носител са универсалните пенсионни фондове и професионалните пенсионни фондове. Създадената при старта на този стълб законова уредба на втората фаза, а именно периодът на изплащане на пенсии от универсалните пенсионни фондове, е непълна, противоречива, което създава затруднения при паричното отпускане на пенсии от тези фондове.
Първите лица, които ще придобият право на пенсии от тези фондове, са родените през 1960 г. жени, защото те, както всички знаем, имат по-малък осигурителен стаж и възраст за пенсиониране. Първите пенсии ще бъдат получени след 1 септември 2021 г. и броят на жените, които ще имат право на такъв вид пенсии, е около 20 000.
Първите мъже, които ще навършат изискуемата възраст, а именно 64 години и 7 месеца, даваща им право на пожизнена пенсия за старост от универсалните пенсионни фондове, са родени между 1 януари и 31 май 1960 г., като те навършват тази възраст през 2024 г.
Това налага да бъдат предприети действия по разработването на пълна и съвременна правна уредба на фазата на изплащане на пенсиите от допълнителното задължително пенсионно осигуряване в кратки срокове, което ще осигури адекватна защита на правата и интересите на осигурените лица и техните наследници. Необходимо е да се разработи отделен закон, в който на първо място да бъдат детайлно регламентирани видовете пенсионни продукти, които се изплащат, и условията за тяхното получаване. Предвид характера на пенсията, която е в стандартния случай вид пожизнено плащане, следва да се запази предвидената и в момента възможност на пожизнени пенсии за старост от универсалните пенсионни фондове. Следва обаче детайлно да се регламентират условията и източниците за заплащането им предвид съществуваща възможност индивидуалната партида на лицето да е изчерпана при настъпване на риск от преживяване, тоест, когато предвидената в биометричните таблици продължителност на живот, въз основа на която се изчислява размерът на пенсията, е надхвърлена от пенсионера.
Правилата за еднократно или разсрочено изплащане на средствата по индивидуалната партида също е необходимо да бъдат по-детайлно уредени предвид на това, че в първите години, в които се отпускат пенсиите от универсалните пенсионни фондове, голяма част от лицата няма да имат достатъчно средства в индивидуалните партиди, което да осигури възможност да получават пожизнени пенсии.
Друга важна тема, на която следва да се отдели специално внимание в Законопроекта, е тази за преизчисляването и актуализирането на размера на отпуснатите пенсии от универсалните пенсионни фондове.
С оглед осигуряване на възможност лицата да осъществят информиран избор по отношение на осигуряването е необходимо да има повече яснота относно правата на наследниците на осигурените лица и пенсионерите, и най-вече при какви условия и кога ще имат или няма да имат право да наследят остатъка от средствата след смъртта на осигуреното лице или на пенсионера от универсалните пенсионни фондове.
В заключение ще кажа: по първия стълб на пенсионното осигуряване нещата вървят добре – следваме промените, които са приети през 2015 г. в Кодекса за социално осигуряване. Сега трябва да се наблегне на втория пенсионен стълб, и то в частта на изплащането на пенсиите от този фонд. Благодаря Ви за вниманието.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез