Уважаеми дами и господа министри, уважаеми колеги! Втори ден гледаме бюджета, втори ден нито едно предложение на опозицията не се приема. Не знам доколко това е нормално! Истината е, а и предварително знаем, че бюджетът с този маратон, който сме подхванали, даже да продължи в утрешния ден, и оставащите предложения няма да бъдат приети. Това обаче е бюджет на държавата, не е отделен партиен бюджет, не е бюджет на половината пленарна зала.
Гледаме бюджета на образованието и аз една думичка няма да кажа за увеличение на учителските заплати. Великодушно това ще оставим на министъра на образованието и на нашите колеги от ГЕРБ.
Ще обхвана само три теми – това, което е изпуснато, недогледано или може би недобре обмислено: по една тема от предучилищното, от училищното и една тема за висшето образование.
Уважаеми колеги, през 2010 г. към групата на 6-годишните – тези, които са в задължителната предучилищна подготовка, се прибавиха и 5- годишните деца в детските градини. Преди два месеца към тях в задължителния обхват добавихме и 4-годишните деца.
В бюджета са заделени 36 млн. лв. Кои деца останаха в детските градини, които не получават към днешна дата държавна подкрепа? Само 3-годишните. За да може да отделим от тази трибуна и чрез нормативен документ с обезпечени финансови средства за безплатни детски градини – останаха само около 65 хиляди 3-годишни деца, предложихме го преди два месеца. Отхвърли се! Искрено се надявахме това предложение да се премисли и да намери своето място в Законопроекта за държавния бюджет. Може би все още не е късно. Може би скоро наистина това трябва да се осъзнае като държавническо решение и наистина това трябва финансово да се обезпечи.
В бюджета сте заложили 70 млн. лв. за ремонт и реконструкция на детски ясли, детски градини и училища. Колеги, за кои детски градини става въпрос и за кои училища? Ако тези пари са заделени само за строеж на детски градини в София, Варна, Пловдив и Бургас, означава, че държавата България няма балансирано да получи такива средства.
Ако тези пари са предвидени само за ремонт на модерни училища в София, които ще станат още по-модерни, възниква въпросът: какво се случва с училищата в малки градове и в малки населени места, които нито се ремонтират, нито се закриват? Едните модерни училища са в условията на ХХI век с всичките изисквания на новите технологии като условия, а другите училища, както и миналата година казах, все още се отопляват на дърва и въглища. Анахронизъм е и този проблем трябва да бъде решен. Даже поискахме списък на такива училища.
Предлагаме тези 70 млн. лв. да станат 100 млн. лв., за да може всички общински училища, за да може самите общини да кандидатстват и да получат това финансиране, за да може децата да се обучават в реални добри условия, еднакви по възможност, както с училищата в големите градове.
И последната тема: висше образование. През месец май – тук министърът ще си спомни, от ДПС повдигнахме темата за увеличаването – необмисленото увеличаване, на таксите на студентите по медицина.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: