Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Представям на Вашето внимание:
„ДОКЛАД
относно първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.
На свое заседание, проведено на 28 януари 2021 г., Комисията по околната среда и водите разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.
На заседанието присъстваха от Министерството на околната среда и водите: Илияна Тодорова – заместник-министър; от Министерския съвет: Мариана Славкова – държавен експерт, и Северина Десподова – главен експерт в дирекция „Икономическа и социална политика“.
От името на вносителите Законопроектът и мотивите към него бяха представени от госпожа Мариана Славкова. Тя подчерта, че Законопроектът е разработен с цел привеждане в пълно съответствие с изискванията на Европейското законодателство. Въвеждат се изисквания, произтичащи от Директива 2014/23/ЕС за възлагане на договори за концесия и Директива 2014/55/ЕС относно електронното фактуриране при обществените поръчки. Допълнително в Законопроекта са включени и предложения за прецизиране на отделни разпоредби с цел улесняване на правоприлагането, като една от основните е отпадането на концесиите за ползване.
Със Законопроекта се предлагат изменения и в Закона за водите, които целят да се избегнат някои противоречиви разпоредби, свързани с възлагане на дейностите по управление и поддържане на язовири. С разпоредбата на чл. 20, ал. 5 от Закона за водите императивно е определено, че на лицето, на което се възлага концесия за водностопанска система, с концесионния договор се възлагат и дейностите по управление и поддържане на съоръженията. Възлагането на дейностите по управление и поддържане на съоръженията във всички случаи включва изпълнение или едновременно проектиране и изпълнение на строителни и монтажни работи и дейности, включени в Приложение № 1 към Закона за концесиите. Поради това във всички случаи концесията за язовир следва да се определя като концесия за строителство, независимо от вида, естеството и стойността на допълнително възложеното строителство.
Запазени са разпоредбите в Закона за водите, които допускат язовирите да се отдават под наем във връзка с постъпило становище от Националното сдружение на общините в Република България. По предложение на Министерството на околната среда и водите в Законопроекта е включено отпадането на стопанската оценка като основание за актуване на минерални води, публична общинска собственост. То е направено с цел съобразяване с изменение на разпоредбата на чл. 21 от Закона за водите.
В Комисията е постъпило становище от Министерство на околната среда и водите, което е в подкрепа на Законопроекта и беше представено от заместник-министър Тодорова.
Отношение по внесения законопроект взеха народните представители Манол Генов, Младен Шишков, Красимир Богданов и Атанас Костадинов. Бяха изказани становища в подкрепа на отпадането на концесиите за ползване. Обсъдиха се и темите, свързани с действието на сключените към момента договори, и беше потвърдено от вносителите, че законодателните промени няма да доведат до промяна в условията на действащите договори.
След дискусията и проведеното гласуване Комисията по околната среда и водите единодушно, с 16 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за концесиите, № 102-01-6, внесен от Министерския съвет на 20 януари 2021 г.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .