Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги народни представители! Предлаганото изменение в § 10, чл. 12 на Закона за концесиите е неясно и доста смущаващо. Така предложеният текст е може би опит да се заобиколи Закона за обществените поръчки в областите „Отбрана“ и „Сигурност“.
Ние чухме тук, че едва ли не ще се прецизира за второ гласуване, ще се оттегли и така нататък. Но аз питам – в чл. 2 на сега действащия закон е казано, че целта на концесиите е да осигури:
„1. развитие на качествени и достъпни инфраструктура и услуги от обществен интерес чрез партньорство между публичните органи и икономическите оператори;
2. задоволяване на обществени потребности чрез включване на частни инвестиции в строителството и в предоставянето и управлението на услуги при най-добро съотношение на качество и цена;
3. ефективност и ефикасност при разходването на публични средства и на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове и програми;
4. икономическа ефективност при управлението на публичната собственост в защита интереса на гражданите и обществото.“
На базата на това: защо в предложените промени не става ясно как точно ще се използва концесионен договор за предложената промяна в чл. 12, цитирам – концесия в областите „Отбрана“ и „Сигурност“? Там се възлага същото, което преди това цитирах в досега действащия закон:
„1. Доставка на оборудване, което е специално проектирано или адаптирано за военни цели и е предназначено за използване като оръжие, боеприпаси или материал с военно предназначение, включително на части, компоненти и/или монтажни елементи за такова оборудване, наричано по-нататък „военно оборудване“;
2. доставка на чувствително оборудване, включително на части, компоненти и/или монтажни елементи за такова оборудване.“
И тук вече влизаме в разговора за класифицираната информация, влизаме в разговора за обществени поръчки на тъмно.
Как точно ще се концесионират оръжия, боеприпаси и военно оборудване? Това звучи абсурдно, като се има предвид цитираният по-горе чл. 2 от Закона за концесиите. Доставките на техника, оръжия, боеприпаси и друго военно оборудване са регламентирани в Закона за обществените поръчки.
Ето защо ние от парламентарната група на „БСП за България“ считаме, че тези промени целят именно това – неговото заобикаляне.
„Концесия“ означава право на експлоатация върху обект от обществен интерес, предоставено от концедент на търговско дружество – концесионер, срещу задължението на концесионера да изгради и/или управлява и поддържа обекта на концесията на свой риск.
Концесията се предоставя въз основа на дългосрочен писмен договор с определен материален интерес, сключен между концедента и концесионера и според предмета си може да бъде: концесия за строителство, за услуги и за добив.
Може ли някой в тази зала да ми обясни как оръжия, боеприпаси, военна техника и специални средства ще се използват от армията и специалните служби – от концедента? Оръжията и боеприпасите са индивидуални средства и именно в това се съ стои противоречието между предложените промени и реалността.
Освен това приемането на подобни промени, записани по този начин, би означавало да се даде на концесия отбраната и сигурността на страната. Това е недопустимо от гледна точка на интересите на държавата.
Относно отдаването на концесия на строителство бихме могли да го обсъдим наистина, тъй като Министерството на отбраната може да отдава за различни търговски цели свои имоти с отпаднала необходимост и по този начин да акумулира средства за подпомагане на своя бюджет. Но тази възможност я има и в досега действащия закон. Този текст не само трябва да се прецизира и той, но също така и да отпадне.
С предложените промени в чл. 12, ал. 2, т. 3 се споменава, цитирам:
„3. строителство и услуги, пряко свързани с оборудване по т. 1 или 2, за всеки и всички елементи от жизнения цикъл на оборудването, който включва възможните последващи стадии, като научноизследователски и развоен, промишлена разработка, производство, поправка, модернизация, изменение, поддръжка, логистика, обучение, изпитване, извеждане от употреба и обезвреждане.“
Ето тук ние влизаме в една колизия наистина против националната сигурност и отбраната. Кое от тези неща е нещо, което да не дава възможност да се изпълни по сега съществуващите нормативни актове и най-вече по Закона за обществените поръчки, че е необходимо да се отдава на концесия? Как ще се отдаде на концесия например изваждането от употреба и обезвреждане? Този текст от предложените промени красноречиво показва, че такъв концесионен договор няма нищо общо с чл. 2 от действащия Закон за концесиите. Той е просто неприложим от какъвто и аспект да се погледне.
Може ли бракуването на въоръжение, техника и други да се отдават на концесия? За тази дейност има друга нормативна уредба и база.
В заключение, още веднъж трябва да отбележа, че предложените текстове са абсурдни от гледна точка на философията, залегнала в чл. 8 на Закона за концесиите, където е казано какво може да се дава на концесия. Някой от вносителите може ли да обясни как концесионираме оръжия, боеприпаси, бойна и специална техника и това се вмества в цитирания по-горе чл. 8?
Ние от парламентарната група на „БСП за България“ няма да подкрепим такива предложения и ще гласуваме „против“. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .