Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Искам да направя своето изказване върху § 3, където всъщност е основата на промяната на Закона, тоест намаляване на административната тежест, като се премахва регистрацията – за мен това не е регистрация, а по-скоро уведомление към кмета – и се заменя с регистрация по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност.
За нас е абсолютно невъзможно да говорим за намаляване на административната тежест, особено за малките стопанства. Защо? Защото през месец февруари 2020 г. приехме промени в Закона за ветеринарномедицинската дейност и в този закон приехме какво са лични стопанства и изискванията за тяхната регистрация. Там се казва, че малките стопанства трябва да дадат заявление към кмета или кметския наместник.
Какъв ред следва? Кметският наместник след десет дни трябва да отиде в дирекцията на областната дирекция по безопасност на храните. Дирекцията на областната дирекция по безопасност на храните ще направи комисия с ветеринарен лекар и специалисти, които ще отидат на оглед в съответното населено място. След като отидат на оглед в съответното населено място, в рамките на 14 дни те ще мислят дали всичко е наред. Ако решат, че всичко е наред, върви процедурата, в срок от два или три месеца те дават разрешение, но ако имат претенции – тоест няма ограда или нещо пето, шесто правят предписания, отново ходят съответно в кметството или в съответното населено място, където са пчелините, и едва след това издават разрешение, като на издаденото удостоверение има номер, ветеринарна регистрация, постоянен адрес, вид и брой животни, обекти и така нататък.
Обяснете ми как пчелари с едно-две пчелни семейства трябва да минат цялата тази процедура, за да могат да си регистрират пчелините като лични стопанства? Отделно от това „лично стопанство“ е дефинирано като нещо, което задоволява собствени нужди, това си е правилно. Обаче колко пчелни семейства задоволяват едно домакинство? Дали две, три, пет, шест – как ще ги определим? Такова определение няма в предложения текст в Допълнителните разпоредби в определението за лично стопанство.
От тази гледна точка ние не приемаме, че всички пчелни семейства трябва да се регистрират по Закона за ветеринарномедицинската дейност. Това ще създаде предпоставка голяма част от малките стопанства въобще да не се регистрират, от което и България ще изгуби. Защо ще изгуби? Защото България на базата на това колко пчелари има, колко пчелни семейства, защитава средствата си пред Европейската комисия за финансовия ресурс на Програмата за пчеларство. Ако Вие се изправите в края на годината не с 13 хиляди домакинства и големи стопанства, а с 5 или 6 регистрирани, това означава, че програмата от Европейския съюз ще бъде финансово намалена два пъти. Не следва да се правят експерименти и да се поставя под общ знаменател всичко това, което в личните стопанства има, да бъде вкарано в Закон, който няма да работи и който ще създаде много повече проблеми за самите пчелари. Те ще продължат дейността си, но нито Министерството, нито някой ще има представа за какво става въпрос като брой и съответно като производство на пчелен мед.
Затова този ред, който се предлага, ние не го приемаме и считаме, че трябва да се търси друга процедура, а единствената е в кметството да се води един списък на пчеларите и той да бъде достатъчно основание, за да се знаят тези, които произвеждат мед. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .