Уважаема госпожо Председател, уважаеми дами и господа народни представители!
„ДОКЛАД
за първо гласуване на Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.
Комисията по труда, социалната и демографската политика на редовно заседание, проведено на 3 февруари 2021г., разгледа и обсъди Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители на 14 януари 2021 г.
В заседанието взе участие господин Борис Ячев от Коалиция „Обединени патриоти“ – представител на вносителя.
Законопроектът беше представен от господин Ячев.
Основният мотив за предложените изменения и допълнения в Закона за автомобилните превози е свързан с това, че в България вс е още няма наредба, регулираща превоза на болни и ранени лица, извършван от линейки извън обхвата на спешната помощ. Разпоредбите в чл. 24в от Закона за автомобилните превози не предвижда до този момент създаването на наредба, обхващаща всички изисквания, по примера на Наредбата за спешна помощ и превоз на пътници.
На практика в момента е регулирана единствено спешната помощ, като всички останали „линейки“ – извън системата за спешна помощ, нямат право да извършват спешна помощ, но извършват медицински транспорт без никаква регулация. Реално това е платена дейност за превоз на пътници и следва да подлежи на регулация.
Същевременно българските граждани в критична за здравето си ситуация могат да станат жертва на предлаганата услуга. Проверка установи, че в интернет съществуват над 100 сайта, които предлагат тази услуга, всички са работещи в сивия сектор.
Проблемите, които ще бъдат решени с предлаганите промени, са следните:
- липса на отговорност по отношение на граждани, търсещи помощ при влошено здравословно състояние, особено в днешната пандемия, когато ресурсите на центровете за спешна медицинска помощ не могат да стигнат до всеки нуждаещ се, чакането на линейка се превръща в многочасово изпитание, гражданите търсят информация в интернет и стават жертви на некачествени услуги, понякога с фатален край. Подобни линейки нямат медицински екипи, липсва елементарно оборудване, лекарствени средства, реанимационно оборудване;
- злоупотребява се чрез подвеждащи надписи за Спешна или Бърза помощ, които имитират линейките на центровете за спешна медицинска помощ;
- гражданите сигнализират за масова злоупотреба основно с възрастни хора, които в безизходицата си са принудени да заплащат нереални суми за транспортиране с така наречените „линейки“;
- техническото състояние на тези автомобили не подлежи на задължителен предпътен контрол от дипломиран механик, професионално компетентно лице и няма задължение за дрегер.
Във всички държави – членки на ЕС, има регулаторен режим за линейки. Практиката е да има лицензионен режим за медицински транспорт, диализен транспорт и други дейности, които се изпълняват с линейка, като обикновено има разделение на спешна помощ и медицински транспорт.
Мястото на тази регулация е в Закона за автомобилните превози. Министерството на здравеопазването няма компетенциите и техническите възможности да извършва ефективен контрол на пътя.
Ползите от въвеждането на регулация са свързани основно с: приход за бюджета от данъци и осигуровки; регулиране на сивия сектор; въвеждане на правила, изисквания и контрол; намаляване на риска от измама и престъпления; намаляване на потенциалните рискове от зараза и други.
Към Законопроекта е приложен формуляр за предварителна оценка на въздействието.
Получени са становища от Министерството на здравеопазването, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, Българския лекарски съюз, Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи и други.
В дебата взе участие народният представител доктор Хасан Адемов, който подкрепи регламентирането на тази дейност и подчерта, че трябва да се прави разлика между специализирана линейка към спешна помощ и това, което се предлага в Законопроекта.
След приключване на обсъждането на Законопроекта се проведе гласуване с резултати: 10 гласа „за“, 2 гласа „против“ и 4 гласа „въздържал се“.
Комисията по труда, социалната и демографската политика прие следното становище: предлага на Народното събрание да подкрепи на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, № 154-01-2, внесен от Валери Симеонов Симеонов и група народни представители.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .