Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Нашето предложение е свързано с премахването на праговете на оборот, с което се защитават или с което се прокарват нелоялните търговски практики.
Приветстваме приемането на Директивата, която е свързана именно с нелоялни търговски практики в сферата на земеделието и хранителната индустрия. Тези нелоялни търговски практики са факт от много години, но досега защитата беше ограничена или създаваше много предпоставки от законоустановените норми, които съществуваха в българското законодателство, да не се прилагат. Затова Директивата и нейното прилагане в специален раздел наистина създава условия да се защитят малките, средните, а също и големите доставчици на земеделски продукти и да се защитят техните права.
Но това, което е направено и което се предлага в Законопроекта, е да има съответно прагове на оборот. Тези прагове на оборот ще доведат до ситуация, в която само част от доставчиците ще бъдат защитени. Защото, съгласете се, че тяхното установяване, тяхното налагане във времето е много разтегливо понятие. Комисията за защита на конкуренцията обяснява, че прилагането на тези прагове ще стане на база на публичната информация на отчетите на търговските дружества, но тези отчети се публикуват през месец юни на следващата година. Тоест, ако в рамките на календарната година се появи каквато и да било ситуация, в която са регистрирани нелоялни търговски практики, това означава, че те под някаква форма няма да могат да бъдат реализирани и няма да има защита именно на доставчиците, които оперират в този сектор.
Второто ни притеснение е свързано с това, че прилагането на Директивата по отношение на праговете е връщане назад относно българското законодателство. В чл. 19 на действащия преди това Закон за храните бяха установени нелоялни търговски практики. Тези нелоялни търговски практики в по-голямата си част припокриват и Директивата, но там нямаше прагове и съответно абсолютно всички стопански субекти, абсолютно всички доставчици бяха защитени под някаква форма. Затова нашето предложение е свързано с необходимостта тези прагове да отпаднат.
Директивата е препоръчителна. От тази гледна точка много държави в Европейския съюз са се насочили към отпадане на праговете именно поради факта, че искат да бъдат защитени абсолютно всички доставчици. В законодателството на Чехия, Словакия, Швеция, а също така и Франция, прагове няма. Проблем ще има с определянето на оборота. Този проблем е свързан с факта, че всеки доставчик трябва да направи собствена оценка, собствено разследване, а това е почти невъзможно да се осъществи. Комисията ще отхвърли, каквато и да е било жалба, ако доставчикът не докаже оборот на този, за който съответно счита, че са приложени нелоялни търговски практики.
В земеделието оперират много стопански субекти. Само регистрираните земеделски стопани са над 100 хиляди. Всеки един от тях, ако счита, че са нарушени неговите права – досега той можеше да търси защита за нелоялни търговски практики, а сега трябва да доказва, че влиза в хипотезите, които са свързани с налагането на санкции. Освен това практиката в земеделието е договорите да бъдат сключвани в края на календарната година за следващата календарна година. Възникването на нелоялни търговски практики в този период няма да може да бъде установено, няма да може да бъде санкционирано. Ще се получи един административен хаос. Според мен поставянето на прагове ще доведе до факта, че няма да има нито едно образувано производство за нелоялни търговски практики по отношение на земеделски хранителни продукти, защото няма как да бъде доказан, няма как да бъде управляван този процес. Неслучайно по-нататък вносителите се притесняват от оборота. Санкциите, които се налагат на силните страни – разбирайте търговските вериги, не са както по Директивата – 5% от оборота, а санкциите се явяват абсолютна стойност до 300 хиляди. Това означава, че самата Комисия няма да може да усвои оборотите и хипотезите, които са посочени за защита на доставчиците, няма да могат да работят.
Директивата създава условия и правила, но в нея са посочени много казуси, в които всяка държава може да приложи по-строго законодателство, ако то е съществувало преди това, или има хипотези, при които нелоялните търговски практики са факт, действат дълго време, няма санкции. Затова контролните органи не само трябва да се самосезират, но трябва да направят всичко възможно съответно да облекчат ситуацията, в която поставят доставчиците на хранителни, на земеделски продукти.
Предлагам да подкрепите нашето предложение, защото хаосът, който ще се създаде с Директивата, ще е по-лош, отколкото сега съществуващото положение. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .