Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Моето изказване и несъгласие е с предложените текстове по § 20. Директивата на практика няма да може да бъде приложена в обхвата и размера, което касае нелоялните търговски практики и цели да защити доставчиците и производителите на земеделска продукция, а също така и заетите в хранителния бранш.
Не стига, че сложихме прагове, за да може едно производство да бъде започнато съответно за нелоялните търговски практики – прагове на оборота, но сега вижте, какъв абсурд се предлага от Комисията за защита на конкуренцията. Доставчикът след като е успял да преплува цялото море от това да установи, че оборотът е над 3 милиона например и иска да санкционира – иска санкции от Комисията, ще попадне на следващото препятствие, а то се казва, че: Комисията може да откаже, мотивирано да образува производство, когато то не е в обхвата на приоритетите за неговото прилагане. Какви са тези приоритети? Кой ги е измислил? Кой ще каже кои са приоритетите на Комисията? Дали на този трети етап тя ще може отнякъде да започне да се занимава с нелоялни търговски практики точно в сектора, който е най-ощетен и за който Директивата е разписана?! Ние наистина цял един раздел вкарваме в Закона за защита на конкуренцията.
Претендираме, че този обхват трябва да бъде в пълния си размер по отношение на нелоялни търговски практики в земеделието и стоките с хранителни продукти, за които съответно доставчиците имат нужда от защита.
Госпожа Александрова е предложила малко корекция на този текст, тоест, че мотивиран отказ може да има, когато има правила. Но първото е, че те трябва да са в обхвата. Трябва да има правила, които ще бъдат публикувани на интернет страницата на Комисията. Това не решава почти никакъв въпрос, ако ние не знаем приоритетите и тези приоритети са прекалено тесни, за да няма съпоставимост.
Разпореждането по чл. 4 подлежи на обжалване. Кой ще седне да обжалва решението на Комисията за мотивиран отказ, когато изведнъж се окаже, че той не е приоритетен според приоритетите на Комисията?
Предлагам наистина тези текстове да отпаднат. Те са абсурдни, защото единствено улесняват работата на Комисията за защита на конкуренцията да не образува нито едно производство по отношение на нелоялни търговски практики в земеделието и хранителната индустрия. Това е едно прилагане на Директива без никакви основания и възможности да бъде ефективен механизъм за защита именно на слабите сектори, защото нелоялните търговски практики идват от големите вериги. Те не идват от малките доставчици и производители, които всеки ден са подложени на рекет по отношение на това какви правила трябва да изпълняват и колко санкции съответно след това получават. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!