Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги! Представям на Вашето внимание мотивите към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за адвокатурата, като преди това на основание чл. 147 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание декларирам конфликт на интереси по смисъла на Закона за предотвратяване и установяване на конфликта на интереси, като член на Габровската адвокатска колегия.
Относно Законопроекта – той въвежда възможността за упражняване на адвокатска дейност и чрез еднолично адвокатско дружество в съответствие с Директива № 98/5/ЕО на Европейския парламент и на Съвета на Европа от 16 декември 1998 г. за облекчаване на постоянното упражняване на адвокатска професия в страна членка, различна от тази, в която е придобита квалификацията, се предлага възможност за образуване на еднолично адвокатско дружество, каквато възможност съществува в законодателствата на голяма част от държавите членки, но не съществува по националното право за българските адвокати и адвокатите от Европейския съюз.
Законопроектът създава правна възможност всеки адвокат съобразно нуждите си и обема на работа да избере дали да упражнява адвокатската професия и да получава доходите си от нея като физическо лице, извършващо независима икономическа дейност, или да упражнява професията си самостоятелно чрез еднолично адвокатско дружество, като се възползва от данъчния режим за облагане на приходите от дейността на Закона за корпоративното подоходно облагане.
Това няма да има негативен ефект за бюджета – напротив, ще се осигури възможността при структуриране на дейността под формата на еднолично адвокатско дружество облагането на дейността да се извършва по Закона за корпоративното подоходно облагане и по този начин всички реално извършени разходи за дейността на адвоката да бъдат приспаднати от приходите за съответната дейност, без съществуващото ограничение за нормативно признати разходи по Закона за данъците върху доходите на физическите лица да бъде приложимо в този случай.
По този начин на адвокатите ще бъде предоставена възможност за самостоятелна преценка – да изберат как да организират своята дейност.
На второ място, Законопроектът предлага и отпадането на забраната адвокат да бъде управител в търговско дружество, както и изпълнителен директор на акционерно дружество, която е несъобразена с настоящото развитие на обществените отношения и съществуващата уредба в голяма част от държавите в Европейския съюз.
Сега действащата разпоредба на чл. 5, ал. 2, т. 1 от Закона за адвокатурата не забранява на адвокат да бъде съдружник или акционер в дружество, съответно член на управителен орган, но му забранява да бъде управител или изпълнителен директор. Това ограничение е лишено от смисъл, особено в случаите, в които търговското дружество е еднолична собственост на адвоката. Забраната адвокатът да бъде управител на дружество, съответно изпълнителен директор на дружество, включително негово собствено дружество, лишава вписаните адвокати от възможност да използват квалификацията, знанията и уменията си в друга сфера на дейно ст, каквато е управлението на търговските дружества.
За прилагането на промените, предвиждани със Законопроекта, не са необходими допълнителни финансови средства и други ресурси, като Законът няма да окаже нито пряко, нито косвено въздействие върху държавния бюджет. Очакваните от приемането на предложения законопроект резултати са подобряване условията за самостоятелно упражняване на адвокатската професия и организация на дейността на адвокатите, което ще се извършва по техен личен избор.
Законопроектът е съобразен и с релевантното право на Европейския съюз, в частност Директива 77/249 на Съвета на Европа от 22 март 1977 г. за облекчаване на ефективното упражняване от адвокатите на свободата да се оказват правни услуги, както и Директива 98/5 ЕО на Европейския парламент и на Съвета на Европа от 16 февруари 1998 г. за облекчаване на постоянното упражняване на адвокатската професия в страна членка, различна от тази, в която е придобита квалификацията. Съобразен е и с Хартата на основните права на Европейския съюз, както и с Етичния кодекс на Съюза на адвокатурите и правните общест ва в Европа.
Предложенията на Законопроекта се подкрепят от адвокатската общност. В рамките на правомощията на Висшия адвокатски съвет по чл. 122, ал. 1, т. 11 от Закона за адвокатурата да прави предложения за усъвършенстване на законодателството на 15 януари 2021 г. е взето решение на Висшия адвокатски съвет за иницииране на законодателната промяна, насочена към ограничаване на основанията за несъвместимост при упражняване на адвокатската професия и създаване на уредбата на едноличните адвокатски дружества.
Законопроектът е полезен, подкрепен е, преследва цели, които трябва да бъдат реализирани, и по тази причина ще Ви моля да го подкрепите. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .