…които нямат право на асистентска подкрепа по друг закон, остават необхванати от Закона за социалните услуги. Съгласно сега съществуващата дефиниция по Закона за социалните услуги или чл. 93, ал. 2 имат право на асистентска подкрепа лицата в надтрудоспособна възраст, в невъзможност за самообслужване, които нямат определена по съответния ред степен намалена работоспособност и деца с трайни увреждания – пълнолетни лица с трайни увреждания, с определена чужда помощ, които не ползват асистентската подкрепа, помощ за осигуряването на асистентска подкрепа или за които не се получава помощ за грижа в домашна среда по реда на друг закон. Получава се така, че в тези две хипотези остава една трета група, която е с определена степен на нетрудоспособност, остават необхванати, защото има ограничение и в Закона за социалните услуги, и в Закона за личната помощ. Именно заради това от общините предлагат да бъдат включени тези хора, които остават извън обхвата на асистентската подкрепа. Затова съм направила и това предложение, което те предлагат – да бъдат включени самотно живеещите пълнолетни лица с трайни увреждания без чужда помощ, които не получават грижа в домашна среда по реда на друг закон.
Предполагам, че колегите от ГЕРБ ще извадят от десет кладенеца вода, за да кажат, че това предложение не е разумно, че се получава припокриване, че може да се ползва помощ по друг закон – по Закона за личната помощ, но там няма да влизам в конкретика и да Ви цитирам точно определени членове, да Ви докажа, че има ограничение в този закон.
Но какво се случва? Да, ще кажете, че не може да се приеме, както винаги. Всъщност от един закон в осми или в този, който сега разглеждаме, Вие предлагате промяна на примерно на лотарийните игри бинго, лото и кено. Така може да се промени Законът за мерките за извънредното положение и какво извънредно има в това, но не може, когато има едно разумно предложение, което е предложено от общините, като искам да отбележа, че една голяма част от кметовете на тези общини са от ГЕРБ, колеги!
Затова преминавам към второто предложение, което сме направили. Както много често се случва, едно нещо няма да приемем и ще го отложим в годините занапред. Може би за 2024 г., когато най-вероятно ще се изготви и Националната карта на социалните услуги?! Защото това предлагате сега – тя да бъде отложена, след като се изготви и преброяването на населението.
С това е вързано и следващото ни предложение, с което новите стандарти за социалните услуги се отменят. Отменят се пак за незнайно кога. Но аз искам да Ви припомня – може би преди две-три години и оттогава до днес слушаме всички социални министри и заместник-министри, които ни казват, че, видиш ли, с новите стандарти ще се подобри качеството на социалните услуги, също така ще се подобри възнаграждението на социалните работници. И какво виждаме сега, в този момент?! Ние казваме, че ще ги отложим за още две, три или четири години! За това, което е нужно да се направи за качеството на социалните услуги, за подобряването на обхвата на социалната услуга, така че да бъдат обхванати повече хора, Вие ще кажете: не, а на хазартните игри ще кажете: да. За пореден път виждаме какъв е приоритетът на това управление. Благодаря Ви, колеги.
И все пак Ви моля за разум – предложението е от Националното сдружение на общините, и Ви моля да припознаете това предложение.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .