Уважаема госпожо Председател, колеги народни представители! Моето изказване е във връзка с предложението, което се намира на страница 12, то е под № 46-154-43. Съгласно първоначалното предложение бяха предвидени 80 милиона, които да бъдат предоставени единствено и само за туристическия бизнес, като 75,5 от тях бяха директно насочени към туристическия бизнес със съответните кодове на икономическа дейност, които са 55, 56, 79 и 93 и 4,5 милиона за национална туристическа реклама.
След заседанието на Бюджетната комисия предложението е подкрепено по принцип, като сумата, която е 75,5 милиона, е заменена със сумата от 70 милиона. Няма нужда да коментираме отново какво е необходимо и как туризмът трябва да бъде подкрепен. Нека да прием, че тази сума е максимално възможната. Но за да бъде наистина справедливо нейното разпределение, бих желал да внеса следните корекции. Сумата от 70 милиона да бъде разпределена, както следва:
- 60 милиона за подпомагане на бизнеса с безвъзмездни средства по кодове 55, 56, 79 и 93;
- Отделно с 6 милиона да бъдат компенсирани туроператорите за нереализирани туристически пътувания в следствие на пандемията от COVID-19;
- 4 милиона да бъдат предвидени специално за екскурзоводите.
Екскурзоводите в България са около 1700 души, като активните са около 1300. Това е една група от хора, която до този момент наистина не е била подпомогната. Това са хората, които представят нашите забележителности, владеят няколко езика и е абсолютно справедливо, макар и с еднократна помощ, те да бъдат подпомогнати. Сметката показва, че 1000 души с 4000 лв. еднократна помощ – това са 4 милиона, и нека тези 4 милиона да бъдат единствено и само за тях.
Другото, на което искам да обърна внимание, е, че съгласно решението на Комисията предложението по т. 1 не е подкрепено, като това са средствата, които са в размер на 4,5 милиона за национална туристическа реклама. Нека само да Ви дам няколко факта: към 31 август туристите, които са посетили страната ни, спрямо 2019 г., която беше сравнително силна, са с около 30-40% по малко. Предвид очакванията за месеците септември, октомври, ноември и евентуалната епидемична обстановка, която е доста променлива, на нас ще са ни необходими изключителни допълнителни усилия, за да можем да направим, макар и малко, изоставането по-малко.
Знаете, че туризмът е един сериозен мултипликатор и всеки лев, който един чуждестранен турист инвестира в страната ни, се възвръща неколкократно в други индустрии. Така че от тази гледна точка, ако предвидим 4,5 милиона за национална туристическа реклама, това ще бъдат може би най-смислено похарчените средства, които със сигурност ще доведат до допълнителни приходи в икономиката, ДДС и всичко, което е свързано с тази дейност.
Само за да добавя като допълнителен аргумент, в момента Министерството на туризма разполага тази година с бюджет от 18 млн. лв. – за сравнение: Турция – 140 млн. евро, Гърция – 50 млн. евро, Хърватска – 35 млн. евро. Ако съпоставим техния дял на брутен вътрешен продукт, тоест каква част от туризма заема спрямо тези държави, то нашият бюджет за реклама би следвало да бъде около 60 млн. лв. Естествено, знаем, че не разполагаме с тези средства, не е възможно, но на фона на всичко това 4,5 е абсолютно реалистична сума, която се надявам, че всеки от Вас ще подкрепи, като предлагам също така тази сума да бъде предвидена от допълнителния резерв, който е оставен. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .