„Глава десета – Надзорни мерки. Административнонаказателни разпоредби“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на Глава десета.
„Раздел I – Надзорни мерки“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за Раздел І.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 70:
„Чл. 70. (1) Българската народна банка може да приложи мерките по ал. 2, когато установи, че банка емитент, наблюдател на покритието, извънреден управител, техен служител, член на управителен или на контролен орган на горепосочените, лице, което по договор изпълнява ръководни функции, както и лица, притежаващи квалифицирано дялово участие в банка емитент, са извършили или извършват дейност в нарушение на този закон, на нормативните актове по прилагането му, решения на БНБ, както и когато се възпрепятства упражняването на контролна дейност от БНБ или са застрашен и интересите на инвеститорите, включително когато:
1. банка емитент е получила разрешение за програма за покрити облигации въз основа на неверни данни или чрез други неправомерни средства;
2. банка емитент вече не отговаря на условията, при които е предоставено разрешението за програма за покрити облигации;
3. банка емитира покрити облигации, без да е получила разрешение в съответствие с разпоредбите на Глава шеста;
4. банка емитент не спазва изискванията за водене на регистър на покритието по реда на Глава втора, Раздел VI;
5. банка емитира покрити облигации, които не отговарят на изискванията за отделяне на активите от покритието в съответствие с чл. 49;
6. банка емитира покрити облигации, които не са обезпечени с допустими активи, отговарящи на изискванията на Глава втора, Раздел I;
7. банка емитира покрити облигации, които са покрити с намиращи се в трети държави активи, в нарушение на изискванията, установени в чл. 5, ал. 2 – 4;
8. банка включва активи в пула на покритието на покрити облига ции при използване на вътрешногрупова структура за издаване на покрити облигации по смисъла на Глава втора, Раздел III в нарушение на изискванията на този закон;
9. банка емитент не спазва условията за съвместно финансиране, определени в Глава втора, Раздел IV;
10. банка емитент не спазва изискванията за състава на пула на покритието, установени в този закон, включително изискванията за допълване или заместване на активи от покритието съобразно изискванията на този закон, надзорните указания на БНБ и/или условията на емисията;
11. банка емитент не спазва изискванията за договорите за деривати в пула на покритието, установени в чл. 10;
12. банка емитент не спазва изискванията за отделяне на активите от покритието в съответствие с разпоредбите на Глава втора, Раздел VI и Глава осма;
13. банка емитент не предоставя изискваната информация или предоставя непълна или неточна информация в нарушение на разпоредбите на чл. 46;
14. банка емитент системно не спазва изискванията за ликвиден буфер в нарушение на чл. 28;
15. банка, емитираща покрити облигации със структури с възможност за отсрочване на падежа, не спазва условията за тяхното използване, определени в чл. 34;
16. банка емитент не отчита изискваната информация или предоставя непълна или неточна информация относно задълженията си в нарушение на разпоредбите на чл. 47.
(2) В случаите по ал. 1 БНБ може да:
1. отправи писмено предупреждение до лицата по ал. 1;
2. разпореди писмено на лицата по ал. 1 да предприемат в определен срок конкретни мерки, необходими за предотвратяване и отстраняване на нарушенията, на вредните последици от тях или на опасността за интересите на инвеститорите;
3. изиска от банка инициатор да промени политиките, процедурите и методиките си за одобряване, изменение, подновяване и рефинансиране на активите, възникнали от дейността ѝ, които са включени в пула на покритието на емисия покрити облигации;
4. изиска от банката емитент на покрити облигации да назначи или отстрани членове на управителните си органи или служители, на които са възложени специални функции във връзка с програмата за покрити облигации;
5. постави допълнителни изисквания към банката емитент във връзка с издадени покрити облигации;
6. изиска от банката емитент да извърши промени в покритието на покритите облигации по отношение на допустими активи или договори за деривати, включително като промени условията по чл. 38, ал. 2, при които е издала разрешението относно програма за покрити облигации, както и да изиска от банката емитент да увеличи минималното ниво на свръхобезпеченост на покритите облигации над предвидените в този закон или в условията на емисията нива чрез включване на спомагателни активи в пула на покритието;
7. изиска от банката емитент да назначи наблюдател на покритието, да замени съществуващ такъв по реда на Глава четвърта или да бъдат извършени промени в договора, сключен с него;
8. изиска от банката емитент да замени агента по обезпечението или представителя на облигационерите или да бъдат извършени промени в договорите, сключени с тях;
9. замени назначения извънреден управител или да бъдат извършени промени в акта за назначаването му;
10. информира обществеността за дейност във връзка с издадени покрити облигации, която застрашава интересите на инвеститорите;
11. оповести публично информация за извършено нарушение с посочване на нарушителя по реда на чл. 75;
12. спре предлагането или продажбата на покритите облигации от определена емисия;
13. предложи на Комисията за финансов надзор да спре или да отстрани от търговия на регулиран пазар или от друга система за търговия покритите облигации от определена емисия;
14. изиска от банката емитент на покрити облигации допълнително или по-често предоставяне на информация от предвиденото по чл. 46 и 47;
15. отнеме разрешението на програма или емисия покрити облигации.
(3) Българската народна банка може да приложи мерки по ал. 2 и когато въз основа на събраните доказателства може обосновано да предположи, че съществува вероятност банката емитент да наруши разпоредбите на този закон и на нормативните актове по прилагането им в рамките на следващите 12 месеца.
(4) По искане на БНБ Агенцията по вписванията вписва обстоятелствата, съответно обявява актовете по ал. 2, в Търговския регистър.“
„Раздел II – Издаване и обжалване на административни актове“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за Раздел ІІ.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 71, като в ал. 1 думата „актовете“ се заменя с „нормативните актове“ и в ал. 8 думите „чл. 70, ал. 2 чл. 26“ се заменят с „чл. 70, ал. 2 от този закон разпоредбите на чл. 26“.
„Раздел III – Административнонаказателни разпоредби“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за Раздел ІІІ.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на чл. 72:
„Чл. 72. (1) Банка, която издава покрити облигации без разрешение или в нарушение на получено разрешение от БНБ по реда на глава шеста, се наказва с имуществена санкция в размер от 200 000 лв. до по-голямата сума между 5 000 000 лв. и 5 на сто от общия годишен оборот на банката съгласно последния ѝ отчет, одобрен от управителния ѝ орган, а при повторно нарушение – от 400 000 лв. до по-голямата сума между 10 000 000 лв. и 10 на сто от общия годишен оборот на банката съгласно последния ѝ отчет, одобрен от управителния ѝ орган.
(2) Банка емитент, която извърши нарушение по чл. 24 или чл. 25, се наказва с имуществена санкция в размер от 10 000 до 250 000 лв., а при повторно нарушение – от 20 000 до 500 000 лв. На администратора на банката емитент, допуснал нарушение по първото изречение, се налага глоба в размер от 5000 до 40 000 лв., а при повторно нарушение – от 10 000 до 80 000 лева.
(3) Банка емитент, която извърши нарушение на Глава втора, с изключение на чл. 24 и 25, глави трета, пета, седма и осма от този закон или на нормативните актове по прилагането му, се наказва с имуществена санкция в размер от 20 000 лв. до по-голямата сума между 1 000 000 лв. и 2 на сто от общия годишен оборот на банката съгласно последния ѝ отчет, одобрен от управителния ѝ орган, а при повторно нарушение – от 40 000 лв. до по-голямата сума между 2 000 000 лв. и 5 на сто от общия годишен оборот на банката съгласно последния ѝ отчет, одобрен от управителния ѝ орган.
(4) Наблюдател на покритието, който извърши нарушение на глава четвърта или на други разпоредби на този закон и на нормативните актове по прилагането му, се наказва с имуществена санкция в размер от 15 000 до 100 000 лв., а при повторно нарушение – от 30 000 до 200 000 лв.
(5) За извършване или допускане извършването на нарушения на този закон или на нормативните актове по прилагането му, извън случаите по ал. 1 – 4, ако деянието не съставлява престъпление, физическите лица се наказват с глоба в размер от 10 000 до 200 000 лв., а при повторно нарушение – от 20 000 до 400 000 лв. Ако нарушителят е юридическо лице или едноличен търговец, се налага имуществена санкция в размер от 20 000 до 500 000 лв., а при повторно нарушение – от 40 000 до 1 000 000 лв.
(6) Който не изпълни приложена от БНБ принудителна административна мярка по чл. 70, ал. 2, се наказва с глоба в размер от 5000 до 100 000 лв., а при повторно нарушение – от 10 000 до 200 000 лв., а ако е юридическо лице или едноличен търговец – в размер от 20 000 до 500 000 лв., а при повторно нарушение – от 40 000 до 1 000 000 лв.
(7) Когато стойността на придобитото или стойността на предотвратените загуби в резултат на нарушението по ал. 1 – 6 може да се определи, на физическото лице се налага глоба до двойния размер на тази стойност, но не по-малко от 5000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 10 000 лв., съответно на юридическото лице и на едноличния търговец се налага имуществена санкция до двойния размер на тази стойност, но не по малко от 10 000 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 20 000 лв.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 73.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 74, като в ал. 1, т. 4 и 5 думата „доколкото“ се заменя с „в случай че“, в т. 6 думите „надзор по този закон“ се заменят с „надзор на покритите облигации“ и в т. 7 след думата „предходни“ се добавя „относими“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 75, като в ал. 1 думата „подзаконовите“ се заменя с „нормативните“ и думите „в публикациите се съдържа информация“ се заменят с „публикуваната информация съдържа данни“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за чл. 76, като след думата „наложени“ се добавя „принудителни“.
„Допълнителни разпоредби“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 1, като в т. 14 думата „закона“ се заменя с „този закон“ и в т. 21 думите „или публичен надзор“ се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 2, като думите „прилагат се“ се заменят със „се прилагат“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 3, като накрая се добавя „(ОВ, L 328/29 от 18 декември 2019 г.)“.
„Преходни и заключителни разпоредби“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за наименованието на подразделението.
По § 4 има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 4:
„§ 4. В срок до 8 юли 2022 г. Управителният съвет на Българската народна банка издава наредбите по чл. 26, ал. 6, чл. 32, ал. 5 и чл. 44, ал. 5.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 5:
„§ 5. (1) Законът за ипотечните облигации (обн., ДВ, бр. ...) се отменя.
(2) За издадените до влизане в сила на този закон ипотечни облигации се прилага режимът на отменения Закон за ипотечните облигации.“
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 6:
„§ 6. (1) Облигации, издадени преди 8 юли 2022 г. от кредитна институция със седалище в държава членка, която подлежи на надзор с цел защита на притежателите на облигации, включително на изискването набраните от емисията облигации средства да бъдат инвестирани в активи, които през целия период на емисията осигуряват покритие на претенциите във връзка с облигациите и които в случай на несъстоятелност на емитента да бъдат използвани приоритетно за изплащане на задълженията към притежателите на облигации, до настъпване на техния падеж се считат за покрити облигации по смисъла на този закон.
(2) Българската народна банка следи дали облигациите по ал. 1, емитентът на които е банка, получила лиценз за банкова дейност по Закона за кредитните институции, отговарят на изискванията, определени в ал. 1. Глава девета се прилага съответно.“
По § 7 има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 7, като в т. 2 навсякъде числото „39“ се заменя с „41“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 8, като в т. 2 думите „ал. 1“ се заличават.
По § 9 има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 9:
„§ 9. В Закона за банковата несъстоятелност (обн., ДВ, бр. ...) се правят следните изменения и допълнения:
1. В чл. 3, ал. 1, т. 1 накрая се добавя „и активите, включени в регистъра на покритието на покрити облигации по реда на Закона за покритите облигации“.
2. В чл. 63, ал. 3 след думите „вземанията на Мин истерството на финансите по чл. 152б, ал. 1 от Закона за публичните финанси“ се добавя „вземанията на кредиторите по покрити облигации по чл. 26, ал. 2 от Закона за покритите облигации“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 10.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 11.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 12, като в т. 4 думите „ал. 3“ се заменят с „ал. 2“.
По § 13 има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията не подкрепя текста на вносителя и предлага § 13 да бъде отхвърлен.
Има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията предлага да се създаде нов § 13:
„§ 13. В Закона за пазарите на финансови инструменти (обн., ДВ, бр. ...), в чл. 80 думите „ипотечни облигации“ се заменят с „покрити облигации“ и думите „ипотечните облигации“ се заменят с „пок ритите облигации“.“
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 14.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 15.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 16, като в т. 1, буква „а“ след думата „надзор“ се добавя „на покритите облигации“ и в т. 2 думите „се поставя запетая и“ се заличават.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 17, като думите „се поставя запетая и“ се заличават“.
Комисията подкрепя текста на вносителя за § 18, като в т. 1 думите „и 32 – 39“ се заменят с „32 и 35 – 39“.
По § 19 има предложение на народния представител Любомир Каримански, направено по реда на чл. 79, ал. 6, т. 2 от ПОДНС.
Комисията подкрепя предложението.
Комисията подкрепя по принцип текста на вносителя и предлага следната редакция на § 19:
„§ 19. (1) Законът влиза в сила от 8 юли 2022 г. с изключение на чл. 6, ал. 4, изречение второ, чл. 26, ал. 6, чл. 32, ал. 5, чл. 44, ал. 5, във връзка с § 3, които влизат в сила от датата на обнародване на закона в „Държавен вестник“.
(2) Параграф 9 относно измененията в Закона за банковата несъстоятелност не се прилага за производства по несъстоятелност, открити към датата на влизането му в сила.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .