Уважаеми господин Председател, уважаеми колеги, уважаема госпожо Омбудсман!
Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление представя
„ДОКЛАД
относно Доклад на дейността на Омбудсмана на Република България през 2020 г., № 139-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България
На редовно заседание, проведено на 15 февруари 2022 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление обсъди Доклад за дейността на Омбудсмана на Република България за 2020 г., № 139-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 16 април 2021 г.
Докладът бе представен от Омбудсмана на Република България госпожа Диана Ковачева.
През 2020 г. 60 669 граждани и представители на граждански организации са получили съдействие от омбудсмана за решаване на техните проблеми. По жалбите и сигналите на граждани и организации омбудсманът е направил 2534 препоръки, изра зени са 8668 становища. Всички искания на омбудсмана до Конституционния съд са уважени, като се чака решение по въпроса за отпадане на ограничението за получаване на пенсия в намален размер до живот при предсрочно пенсиониране до една година преди навършване на необходимата възраст.
През 2020 г. са въведени в практиката три нови форми на взаимодействие с гражданите – организирани са виртуални приемни в условията на епидемична криза, пряк достъп на гражданите до мобилните телефони на всички експерти, проведени са виртуални публични дискусии по горещи теми за справяне с кризата от COVID-19.
Според приключените жалби и сигнали най-голям брой на нарушения са констатирани от държавните органи и техните администрации, следвани от общинските органи и техните администрации, лица на които е възложено предоставянето на публични услуги и частноправни субекти.
Най-голям дял заемат жалбите и сигналите, свързани с услугите, предоставяни от ВиК дружествата, топлофикациите, поддържането на пътища и тяхното лошо състояние, предоставяне на административни услуги, банките, колекторските фирми, фирмите за бързи кредити и други. Немалка част от жалбите са свързани с липсата на достъпна среда за хората с увреждания.
По отношение на ВиК услугите оплакванията са за липса на връзката между качеството и цената на услугите, отчитане на общото потребление, огромните загуби по мрежата. По отношение на топлофикационните услуги недоволството е от изравнителните сметки, плащането на база на прогнозни цени и прогнозно потребление.
Проблемите на гражданите са свързани и с разминаванията на данните в кадастъра с данните от устройствените планове, чистотата на въздуха, презастрояването в големите градове, опазването и поддържането на зелените площи, незаконното строителство, провеждането на обществените обсъждания по устройствените планове и други. Проблеми съществуват и по отношение на заличаването на адресната регистрация на лица, които неправомерно са регистрирани на съответния адрес, липсата на адресна регистрация на лица и невъзможността за снабдяване с документи за самоличност и ползване на произтичащите от това права, както и отказите за издаване на документи за самоличност при неплатени глоби в КАТ.
Омбудсманът оценява положително намереното решение по отношение на техническите паспорти на сградите, като след промяна в наредбата е отпаднало непосилното за значителна част от гражданите задължение за паспортизация на заварените жилищни сгради.
Като проблеми, по които продължава работата за намиране на решение, омбудсманът обърна внимание на необходимостта от приемането на Закона за ВиК, промени в изискванията за екостикерите на автомобилите, намиране на законодателно решение, свързано с премахването на незаконни сгради, които са единствени жилища на обитаващите ги и настаняването им в други жилища, съответстващо на решенията на Европейския съд по правата на човека. Решение трябва да се намери и по отношение на възможността да се връщат средствата за погрешно заплатени винетки назад във времето и да се уведомяват гражданите за допуснатите грешки при заплащането. Омбудсманът изрази надежда, че ще се намери и по-добро решение при изчисляването и определянето на размера на пенсиите за подобряване на положението на пенсионерите. Омбудсманът има готовност да предложи приемливо решение на проблемите, произтичащи от необходимостта за промени в Закона за устройство на територията в частта, свързана с прилагането на уличната регулация и издаване на разрешение за строеж, въвеждането на строежите в експлоатация и изграждане на уличната мрежа.
В хода на дискусията изказалите се народни представители взеха отношение по различните проблеми, засегнати в Доклада на омбудсмана.
Председателят на комисията господин Ананиев обърна внимание, че се работи за нов модел по отношение на пенсиите и за подобряване на положението на пенсионерите, тъй като проблемите, изложени в Доклада за 2020 г., са актуални и сега. Той отбеляза, че се работи и по въпроса за намиране на решение на злоупотребите с адресната регистрация, като се даде възможност на новия собственик на имота да поиска заличаване на всички предишни регистрации на лицата, които вече не живеят на този адрес. Господин Ананиев постави и въпроса за възможността на омбудсмана да организира информационни центрове за безплатна консултация на гражданите за техните права. Той обърна внимание и на необходимостта да се обърне сериозно внимание на един изключително наболял проблем, свързан с тормоза и насилието, осъществяван между учениците, като се организират дискусии и се намерят решения по тези въпроси. Господин Ананиев постави и въпроса за координацията и взаимодействието от страна на омбудсмана с общинските омбудсмани.
Госпожа Ковачева отговори, че институцията е започнала дискусии със заинтересованите страни по въпросите за насилието над децата. Тя подчерта, че е възможно под една или друга форма да се организират, както и че са били организирани в различни партньорства и формати, мероприятия за предоставяне на консултации на гражданите за запознаване с правата им. По отношение на общинските омбудсмани бе изтъкнато доброто взаимодействие, но проблем е малкият брой на общинските омбудсмани, като проблемът донякъде е свързан и с изискването на закона за избор на общински омбудсман с мнозинство от две трети от общия брой на съветниците, както и с финансирането.
Господин Ешереф изказа становище, че ако дейността на общинските омбудсмани се финансира от държавата, такива ще бъдат избрани в много общини, което от своя страна ще разтовари в известна степен и огромната ангажираност на омбудсмана.
Господин Генов постави въпроса за необходимостта от взаимодействие между Комисията и омбудсмана и предоставяне на експертни предложения за подобряване на законодателството, което е в сферата на компетентност на Комисията. От страна на омбудсмана бе изразена готовност за съвместна работа и предоставяне на предложения за промени в съответните закони.
Господин Лозев взе отношение по въпроса за качеството на услугите, предоставяни от ВиК дружествата, като обърна внимание, че липсват пречиствателни съоръжения. По отношение на оплакванията, които съществуват с отчитането на общите водомери, той обърна внимание, че досега не е намерено друго решение. Обърна внимание и на необходимостта от законодателни промени, свързани с проблемите за връщане на средствата при допуснати грешки при плащане и за уведомяването на гражданите.
Господин Енчев взе отношение към проблемите с качеството на ВиК услугите, като постави въпроса за необходимостта от намиране на решение за използването на пречистените отпадни води за напояване.
Господин Георгиев взе отношение по отношение на техническите паспорти на сградите, като обърна внимание, че те са необходими за установяване на състоянието на сградите, така, както техническите прегледи за автомобилите и периодичните прегледи за гражданите, поради което не споделя направените промени в нормативната уредба.
Госпожа Аврамова сподели, че по отношение на техническите паспорти на сградите трябва да се потърси балансирано решение, подобно на това, което бе направено във връзка с изработването на общите устройствени планове – да се подпомогнат общините със средства от държавата, за да не са финансова тежест за гражданите.
Омбудсманът обоснова позицията си с необходимостта от защитата на гражданите от финансовите задължения, които им се възлагат, като не оспори необходимостта от техническите паспорти.
Госпожа Кирова обърна внимание, че е необходим по-добър контрол при извършването на преустройствата в сградите, като се вземе предвид, че старите сгради са строени при други стандарти и нормативна уредба, както и да се намери начин за подпомагане на гражданите.
Господин Ташев постави въпроси, свързани с услугите, предоставяни от топлофикациите, и обърна внимание на проблемите, свързани с уредите за измерване на замърсяването на въздуха и управлението на етажната собственост.
Преобладаващата част от изказалите се народни представители оцениха положително ролята на омбудсмана за разрешаване на проблемите на гражданите във взаимоотношенията им с органите на местната власт и организациите, предоставящи публични услуги, както и констатациите и препоръките за подобряване на тяхната дейност. Членовете на комисията считат, че по-активното участие на омбудсмана и представители на неговата администрация в дискусиите по отделни законопроекти, както и с предложения за промени в законодателството, произтичащи от констатираните проблеми в практиката, ще допринесат не само за подобряване на взаимодействието между институциите, но ще бъдат полезни и за усъвършенстване на нормативната уредба, насочена към гарантиране на правата на гражданите.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване, Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление, с 11 гласа „за“, без „против“ и 1 глас „въздържал се“, предлага на Народното събрание да приеме Доклада за дейността на Омбудсмана на Република България за 2020 г., № 139-02-1, внесен от Омбудсмана на Република България на 16 април 2021 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .