Уважаеми господин Председател, уважаеми дами и господа народни представители, уважаема госпожо Министър! Уважаеми господин Балачев, ние, както казахте, се уважаваме и аз с уважение ще отбележа едно Ваше постижение: дори от тази трибуна рядко се е случвало някой да говори 13 минути и да не уцели нито едно вярно изречение. (Ръкопляскания и смях от „Продължаваме Промяната“ и „БСП за България“.) Голям шлем!
И сега, казахте, че би трябвало да мина към ПП-то. Не е ПП-то! Европейските делегирани прокурори бяха създадени от ГЕРБ. Между другото, ние ги подкрепихме, защото това е регламент и този регламент, когато го подкрепихме, и аз, и мои колеги от парламентарната група на БСП, предупреждавахме, че е хубава работа, но един прокурор, европейски делегиран, не работи сам, той не работи във вакуум и ще са необходими по-големи промени от тези, които тогава бяха внесени от тогавашното правителство в Наказателно-процесуалния кодекс и Закона за съдебната власт. Част от тези промени днес са на дневен ред. Опозицията, която Вие имате, има аргументи, които Вие изтъквате, според мен имат и много ясни отговори. Повечето от тях бяха дадени в Правната комисия. Явно не са стигнали до Вас или не ги приемате, Ваше право, но да минем по същество.
Това, което Вие казвате – за прокуратура в прокуратурата, не е критика на организационната структура, която сега се създава, а критика на самото съществуване на Европейската прокуратура. Съществуване, което е закрепено в Договора от Лисабон, развито със съответния регламент и което отне доста време да се случи на практика именно защото много юристи като Вас, от различни страни, не могат точно да се ориентират в тази нова структура – Европейската прокуратура имам предвид.
Защо не могат? Защото противно на това, което казвате, тук не става дума за взаимодействие между органите на съдебната власт – прокуратура или други, а става дума за изключителна компетентност, която Европейският съюз си придава и е приета от държавите членки, да извади определен тип наказателни производства – тези, които най-общо са свързани с европейските средства, и да ги води тя, независимо от органите на националните държави. Тук не става дума за Гешев – харесваме или не го харесваме, явно Вие го харесвате, ние не, това е друг дебат, тук става дума за всички държави. Всички държави! Една от основите на този регламент, който Вие неправилно цитирахте няколко пъти, е да бъде независим и самостоятелен орган. За да бъде такъв, му трябват някои елементарни неща, като самостоятелно деловодство, секретарки и други, които Вие споменахте.
Връщам се към аргумента за противоконституционност от Ваш колега и ще приключа с това, господин Председател, резервирайки си правото да развия в изказване по-нататък аргументацията си.
Няма противоречие с чл. 126, ал. 1 на Конституцията, защото съм сигурен, че Вие правите разлика между структурата на прокуратурата, заявена в Конституцията, и организационна структура в прокуратурата, която се прави тук. Едното, естествено, съответства на съдилищата – окръжни, районни, териториални звена. Другите са отдели и звена, които има много и сега. Така че нека не придаваме особен драматизъм на един законопроект, който има за явна цел, не скрита, а явна цел да осигури възможност за работа, работни условия за независимо разследване на европейските прокурори, така както те са предвидени в регламента. Вашата разпалена защита в крайна сметка е на едно-единствено негативно становище, което постъпи от прокуратурата, другите са положителни.
Така че, още веднъж, приемайки Вашето уважение и декларирайки Ви моето, не сте прав. (Ръкопляскания от „БСП за България“.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .