Благодаря, господин Председател.
Уважаеми дами и господа народни представители!
„ДОКЛАД
относно Законопроект за допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-64, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 10 юни 2022 г.; Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-77, внесен от Владислав Панев и група народни представители, внесен на 23 юни 2022 г.; Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията № 47 254 01 78, внесен от Александър Дунчев на 24 юни 2022 г., и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-91, внесен от Снежанка Траянска и група народни представители на 7 юли 2022 г.
На извънредно заседание, проведено на 12 юли 2022 г., Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление проведе публично обсъждане на: Законопроект за допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-64, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители на 10 юни 2022 г.; Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-77, внесен от Владислав Панев и група народни представители, внесен на 23 юни 2022 г.; Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-78, внесен от Александър Дунчев на 24 юни 2022 г.; и Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-91, внесен от Снежанка Траянска и група народни представители на 7 юли 2022 г.
В заседанието на Комисията взеха участие: заместник министър-председателят и министър на регионалното развитие и благоустройството господин Гроздан Караджов, госпожа Катерина Граматикова – началник на кабинета на министъра на регионалното развитие и благоустройството, господин Стефан Аспарухов – съветник на министъра на регионалното развитие и благоустройството; експерти от Министерството; от Агенция „Пътна инфраструктура“: госпожа Нина Бояджиева – началник на отдел в администрацията на Омбудсмана на Република България; господин Марин Гергов – председател на УС на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, и господин Антони Чипев – главен секретар на Камарата, господин Борислав Борисов – заместник-председател на УС на Камарата на архитектите в България, госпожа Валентина Узунова и господин Еленко Божков от Камарата на енергийните одитори.
Законопроектът, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители, предвижда облекчаване на режима за изграждане на кабели в съсобствени самостоятелни обекти в сгради за индивидуално свързване на зарядни точки за зареждане на електрически автомобили, без за това да е необходимо съгласието на останалите съсобственици.
Законопроектът, внесен от Владислав Панев и група народни представители, бе представен от господин Владислав Панев. Законопроектът предвижда облекчаване на режима за изграждане, дооборудване или подмяна на инсталации за производство на електрическа, топлинна или енергия за охлаждане от възобновяеми източници само за собствено потребление, ако общата им инсталирана мощност не надхвърля 10,8 kW, както и облекчаване на режима за изграждане и реконструкция от вертикално в хоризонтално разпределение на вътрешни сградни инсталации за отопление и битово горещо водоснабдяване в съществуващите сгради.
Законопроектът, внесен от Александър Дунчев, предвижда разширяване на кръга на заинтересованите лица при обжалването на общите уст ройствени планове, разрешаването на строителството и разрешаването на ползването на някои категории обекти, които попадат в приложения № 1 и 2 от Закона за опазване на околната среда, както и възстановяване на двуинстанционното производство при обжалване на подробни устройствени планове, на одобряване на инвестиционни проекти и издаване на разрешения за строеж за обекти, определени за такива с национално значение с акт на Министерския съвет и са обекти със стратегическа важност.
Законопроектът, внесен от Снежанка Троянска и група народни представители, бе представен от госпожа Снежанка Троянска. Тя подчерта, че промените в Закона за устройство на територията са в изпълнение на мерки от Приложение № 12 – регионално развитие към Споразумението за съвместно управление на Република България в период 2021 – 2025 г., свързани с извършване на краткосрочен преглед на Закона за устройство на територията и предложения за промени, целящи намаляване на административната тежест, освобождаване на главните архитекти от несвойствени функции и въвеждане на по-високи отговорности на проектантите и на лицата, извършващи оценка за съответствие на инвестиционните проекти с основните изисквания към строежите и упражняващи строителен надзор.
Със Законопроекта се предвиждат и разпоредбите, даващи възможност на органите на ДНСК да упражняват по-ефективен контрол върху дейността на общинските администрации в областта на строителния контрол за строежите от четвърта, пета и шеста категории, в това число и чрез налагане на санкции за неизпълнение в срок на дадени от органите на ДНСК указания.
С предложените промени се уреждат и последиците от обявените с Решение № 14/15.10.2020 г. по конституционно дело № 2/2020 г. и с Решение № 17/04.11.2021 г. по конституционно дело № 11/2021 г. на Конституционния съд на Република България противоконституционни разпоредби от закона. Госпожа Траянска обърна внимание, че Законопроектът обединява част от разпоредбите от два законопроекта, по които има консенсус, разработени от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, които са преминали обществено обсъждане.
В съответствие с разпоредбите на чл. 72, ал. 2 от ПОДНС председателят на Комисията господин Настимир Ананиев обяви, че законопроектите отговарят на изискванията на Закона за нормативните актове, Указа за нег овото прилагане и ПОДНС. Допуснати са несъществени технически грешки при номерацията на някои от параграфите в законопроектите, внесени от Костадин Костадинов и група народни представители и от Владислав Панев и група народни представители, които ще бъдат коригирани между двете гласувания, ако законопроектите бъдат приети на първо гласуване.
В публичното обсъждане взеха участие представителите на Камарата на енергийните одитори, на Камарата на архитектите в България и на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране.
Госпожа Валентина Узунова от Камарата на енергийните одитори взе отношение по разпоредбите, свързани с енергийната характеристика на сградите и оценките за съответствие. В Закона следва да се направят промени по отношение на консултанта, който като участник в строителния процес, не би следвало да може да извършва оценка за съответствие на собствените си обекти и ще направят писмени предложения за промени в Закона в тази посока.
Господин Борислав Борисов от Камарата на архитектите в България изрази принципна подкрепа към Закон опроекта, внесен от госпожа Траянска и група народни представители, като направи и някои конкретни предложения.
От Камарата на архитектите предлагат режима за поставяне на преместваеми обекти да бъде уреден с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството, а не с отделни наредби на общинските съвети, тъй като сега има драстични разлики в отделните общини. В аналогичен аспект е и предложението на Камарата за изграждане и опазване на зелената система – тази материя също да се уреди с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
По отношение на предложението оценката за съответствие на инвестиционните проекти да се извършва от консултанта за строежите от първа до пета категория от Камарата предлагат за обектите от четвърта и пета категория оценката за съответствие да се извършва от ръководителя на проектантския екип – по ред, определен в наредбата по чл. 2а. От Камарата ще направят конкретни писмени предложения между двете гласувания на законопроектите.
Господин Марин Гергов от Камарата на инженерите в инвестиц ионното проектиране изрази принципна подкрепа за законопроектите, внесени от Владислав Панев и група народни представители и от Снежанка Траянска и група народни представители.
По отношение на Законопроекта, внесен от господин Панев и група народни представители, от Камарата споделят необходимостта от облекчаване на режима, но същевременно държат да се гарантират общественият интерес и безопасност при експлоатация на съответните съоръжения. От Камарата предлагат да има становище от инженер и проект и режимът да бъде регистрационен, като се представя документ за собственост и законност на сградата и да се информират електроразпределителните дружества.
По Законопроекта, внесен от госпожа Траянска и група народни представители, господин Гергов заяви, че нямат единна позиция по отношение оценката за съответствие за всички категории да се извършва от консултант, но настояват изискванията към консултанта да се повишат, като се изиска да притежават съответната за категорията на строежа проектантска правоспособност. От Камарата ще направят конкретни предложения по законопроектите, ако бъдат приети на първо гласуване.
Председателят на Комисията господин Ананиев призова представителите на камарите да представят своевременно своите писмени предложения, за да могат народните представители от Комисията да внесат между двете гласувания онези от тях, които намират за обосновани и целесъобразни.
В Комисията са постъпили становища от Министерството на регионалното развитие и благоустройството по законопроектите, внесени от Костадин Костадинов и група народни представители, от Владислав Панев и група народни представители и от Александър Дунчев. Министерството не подкрепя предложените промени в тези законопроекти, като в становищата са изложени подробни аргументи за неприемане на предложените изменения и допълнения.
След представянето и публичното обсъждане на Законопроекта се проведе гласуване, в резултат на което Комисията по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление:
- без „за“, без „против“ и с 10 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание Законопроект за допълнен ие на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-64, внесен от Костадин Костадинов и група народни представители, да не бъде приет на първо гласуване;
- с 9 гласа „за“, без „против“ и с 1 глас „въздържал се“, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47 254 01 77, внесен от Владислав Панев и група народни представители, да бъде приет на първо гласуване;
- с 3 гласа „за“, 5 гласа „против“ и 6 гласа „въздържал се“, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-78, внесен от Александър Дунчев, да не бъде приет на първо гласуване;
- с 10 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“, предлага на Народното събрание Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията, № 47-254-01-91, внесен от Снежанка Траянска и група народни представители, да бъде приет на първо гласуване.“ Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .