В текстовете, които са внесени в Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за висшето образование, има два текста, единият от които ние подкрепяме безусловно. Това е текстът, свързан с приема на ученици във висшите училища на България на държавния прием, ако са лауреати или носители на медали от олимпийски, световни и международни състезания и олимпиади. Тук безусловно подкрепяме.
Разликата в досегашния действащ текст е, че се предвижда тези деца ученици да бъдат не само от последния гимназиален клас, но и от последния гимназиален етап. Това, което малко ни беше притеснило по време на заседанието на Комисията, е, че предложението, свързано с даването на юридическа правоспособност на научноизследователските институти, беше свързано с един-единствен такъв представител, на който институт присъстваше по време на заседанието. На моя въпрос, който зададох и за който господин Красимир Вълчев тук спомена, какви проблеми възникват от това, че не са юридически самостоятелни тези институти, отговорът беше, че няма експедитивност и това е условие в същото време за сключване на споразумения с други институти извън страната.
Другото, което ни притесни, беше, че даването на такъв статут става по два начина. Единият начин е с предложение на министъра на образованието и науката до Министерския съвет, а вторият вариант – с предложение на академичната общност до министъра на образованието и науката, и така отново до Министерския съвет.
Ние предлагаме този първи вариант: „Чрез предложение на министъра на образованието и науката да се внесе в Министерския съвет“ да отпадне, защото винаги е относително, независимо колко е добър, един министър еднолично да решава такива въпроси. Между първо и второ четене ще внесем предложение този текст да отпадне и да остане само възможността академичната общност да предлага на министъра на образованието и науката и той да внася в Министерския съвет. При една такава ситуация ние бихме подкрепили този законопроект. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: