Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, искам да Ви запозная с мотивите към Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за предучилищното и училищното образование.
Настоящият законопроект се предлага със следните цели.
Първо, отстраняването на съществуващи пречки, ограничаващи конкурентоспособността и препятстващи кандидатстването във висши училища в страната и други държави на зрелостниците и другите граждани на Република България.
Второ, допълнение и прецизиране на разпоредбите от Закона, уреждащи възможностите за валидиране на компетентности по предмет, който не е включен в дипломата за средно образование по начин, който да отговори на поставените от родителите и Омбудсмана на Република България проблеми във връзка с кандидатстването на зрелостниците в страната и в чужбина.
Трето, създаване на възможност за осъществяване на обществен контрол върху работата на областните и общинските институции по изпълнение на стратегиите за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците и на годишните планове за изпълнение по дейности на тези стратегии.
Четвърто, намаляване на административната тежест за органите на управление в системата на средното образование и взаимосвързаност на училищните политики с общинските, областните и регионалните политики.
Първата група проблеми са свързани с прилагането на чл. 134 от Закона от констатирани празноти в законодателната уредба, за което са сигнализирани както народните представители като имащи право на законодателна инициатива, така и Омбудсманът на Република България.
Като вносители на този законопроект, също така и Омбудсманът на Република България, получил множество сигнали от родители за тези празноти в Закона за предучилищното и училищното образование, смятаме, че е необходимо да се създадат условия, с които учениците да бъдат поощрявани да кандидатстват и да продължат своето образование и професионално развитие в желаната от тях област.
Затова с настоящия законопроект предлагаме допълнение и прецизиране на разпоредбите от Закона, уреждащи възможностите за валидиране на компетентности по предмет, който не е включен в дипломата за средно образование, по начин, който да отговори на поставените от родителите и зрелостниците проблеми, изложени по-горе.
Втората група разпоредби в предлагания законопроект са свързани със създаване на задължения за областните, съответно за общинските администрации, да публикуват на своите интернет страници съответните стратегии за подкрепа за личностно развитие на децата и учениците заедно с годишните планове за изпълнение и финансиране на тези стратегии. Това предложение е с цел постигане на повече прозрачност и възможност за осъществяване на обществен контрол върху работата на институциите.
Третата група предложения са свързвани с намаляване на административната тежест за органите на управление в системата на средното образование чрез включване на част от документите, които приема педагогическият съвет на училището в стратегията за развитие на съответнат а институция и за създаване на изискване за отчетност по години, което ще създаде възможност за по-ефективно управление на качеството на обучение в институцията, като се запазват правомощията на педагогическия съвет да определя най-важните политики, но вече в единен документ, с конкретни и измерими за постигане и отчитане цели.
От друга страна, чрез обединяване на отделни съществуващи към момента документи в единна стратегия се създават гаранции за взаимосвързаност на училищните политики с общинските, областните и регионалните политики. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .