Благодаря.
„На заседанието присъстваха: от Министерство на финансите – госпожа Снежанка Колева – директор на дирекция „Регулация на финансовите пазари“, и госпожа Десислава Деянова – съветник на управителя на Българската народна банка.
Госпожа Колева представи мотивите към Законопроекта, като посочи, че с него се цели да се обезпечи правото на защита на членовете на Управителния съвет на Българската народна банка, а не само на управителя, в случай на предсрочно освобождаване. Обезпечаването на това право на защита е свързано и с преодоляване на правни несъответствия, отчетени в Доклада за конвергенция на Европейската централна банка (ЕЦБ) за 2022 г., както и в предходни доклади, и отразяване на изискванията на законодателството на Европейския съюз към регулаторната рамка за Българската народна банка. Тя изтъкна, че по отношение на останалите членове на Управителния съвет на Българската народна банка към настоящия момент не се предвижда възможност за съдебен контрол на актовете за предсрочно освобождаване, тъй като актовете на Народното събрание, съответно на Президента на Република България, подлежат единствено на контрол за конституционосъобразност.
При отчитане на оценката и препоръките конкретно в Доклада за конвергенция на Европейската централна банка в Законопроекта са предложени изменения в Закона за Българската народна банка и в Закона за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество, свързани с укрепване независимостта на Централната банка, и в частност персоналната независимост.
С предложените промени се предвижда процедура, съгласно която основанието за предсрочно освобождаване на подуправител или на друг член на Управителния съвет на Българската народна банка, с изключение на управителя, да се установява с решение на Управителния съвет на БНБ, прието по определен от него ред. Предлага се с решението на Управителния съвет на БНБ да се спира изпълнението на правомощията на члена на Управителния съвет на БНБ, чието освобождаване се предлага.
Съгласно предложените промени в Законопроекта решението на Управителния съвет подлежи на оспорване пред Върховния административен съд в 7-дневен срок. Върховният административен съд се произнася в 14-дневен срок от постъпване на жалбата с решение, което е окончателно.
Със Законопроекта не се предлагат промени по отношение правната интеграция на Централната банка в Евросистемата и адаптиране на националното законодателство към изискванията на законодателството на Европейския съюз с оглед на бъдещото въвеждане на еврото. Тези промени ще бъдат допълнително направени и ще влязат в сила към датата на приемане на еврото.
Беше отбелязано, че във връзка с прилагането на новата уредба очакваните резултати се състоят в гарантиране на независимостта на членовете на Управителния съвет на БНБ и отстраняване на правните несъответствия, констатирани в докладите за конвергенция на Европейската централна банка и на Европейската комисия за 2022 г.
В резултат на така представените мотиви Комисията по превенция и противодействие на корупцията с 13 „за“, без „против“ и 1 „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Българската народна банка, № 48-202-01-41, внесен от Министерския съвет на 12 декември 2022 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .