Уважаеми господин Председател! Уважаеми колеги, не се оплаквайте, аз много рядко излизам. Гледам да говоря само по теми, от които разбирам, и затова бих искал да Ви обърна внимание на § 14 – лобистки текст. Защо?
На първо място, с него се предлага министърът на земеделието да забранява дърводобива в дадени горски територии – поне го направихме да са държавни, защото иначе беше и за общински, и за частни, и смятайте какво чудо щеше да стане, в Комисията го коригирахме това, за да се подобрява състоянието на дивеча. Само че това е лобистки текст, който ние в годините доказахме, че се използва в горски стопанства, където има силни ловни олигарси с ловни концесии – в държавните горски стопанства, не за ловните, но и за ловни също става дума, когато натискат директора на стопанството да се забрани – използва се по Закона за горите и по Закона за лова, такива разпоредби също има там, изобщо достъпът на всички. Слагаха бариери, ограничаваха до защитени територии достъпа на хора. Има сигнали от Родопите и от Стара планина. Докато бях директор на Агенцията по горите, правихме срещи с ловните и горските стопанства, и с туристическите организации, намерихме компромис как да се правят тези неща, но не по този начин.
В момента това се връща, виждате го колко е брутално. Доказателство, че е лобистки текст, е защото такъв текст по принцип не е нужен, ако директорът на горското стопанство е независим, избран като почтен кадър, а не като политически послушко. Това е Закон за кадрите, който искахме да приемем, но всички отхвърлихте. Директорът на стопанството, ако е независим, той може в тръжната документация, в позволителното за сеч и в договора с дърводобивните фирми да си напише още в началото на тръжната документация: в тези сечища всяка година от 1 март примерно до 1 юни няма да се дърводобива.
Ние го имаме във всички договори за дърводобив в Натура 2000 зони, защото там по Натура 2000 сертификацията се изисква да не се дърводобива, когато има ценни птичи и животински видове. Тоест това го имаме вече направено и ако директорът е силен, той си го вкарва в тръжната документация, не е нужно министърът да му го разпорежда. Министърът, за да го разпорежда, това означава, че се оказва политически натиск върху директора от ловни олигарси, които са назначили министъра. Ето това ще гласуваме.
На второ място, където се предлага прекатегоризиране. Между другото, ние го отменихме в Комисията по земеделието – да няма Ловно стопанство „Тунджа“. То в момента е горско стопанство от 2011 г. от Закона за горите, приет от ГЕРБ през 2011 г. Отменихме тази възможност да се направи ловно стопанство, защото колегите разбраха, че всъщност това е желанието на един местен олигарх горското стопанство да бъде прекатегоризирано в ловно, за да го вземе на договор за съвместна дейност – онези договори, които доказахме, че са абсолютна брутална схема в полза на няколко ловни олигарси. Това се разбрахме в Комисията по земеделието да отпадне, но не е отпаднало всъщност от § 14. Затова предлагам редакционна поправка в § 14, поне ако не друго, в т. 2 да се заличи текстът „30. Тунджа“.
Ще гласувам против целия параграф, включително и по отношение на Ловно стопанство „Кричим“. Това е едно от най емблематичните ловни стопанства в България, където е било царско стопанство, създадено от цар Фердинанд, ако не се лъжа, който създава страхотно стопанство на 200 хектара площ. То в момента се управлява от ловни експерти в Югозападното горско държавно предприятие и от две години има натиск на местен олигарх да го вземе с договор за съвместна дейност, за да си го ползва като свое.
Ако сте съгласни ловната олигархия да изземе ловните стопанства от държавата, гласувайте за. Благодаря Ви. (Частични ръкопляскания от „Продължаваме Промяната“.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .