Благодаря, госпожо председател.
Уважаема госпожо председател, уважаеми колеги! Ще представя мотивите на предложения законопроект за изменение и допълнение на Закона за управление на отпадъците, който заедно с колеги народни представители от парламентарната група на Коалиция ГЕРБ-СДС внесохме съответно в чл. 22, ал. 1 и чл. 157, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците. Няма да се спирам на разпоредбите на чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, защото те бяха представени от господин Анастасов, но искам да кажа, че във връзка с тези разпоредби на чл. 22, ал. 1 общинските съвети в общините приеха наредба за управление на отпадъците, поддържане и опазване на чистотата на територията на съответната община. С Решение на Върховния административен съд от 2021 г. беше отменен текстът на чл. 78 от наредбата на Столична община, съгласно който наказателните постановления се издават от кмета на общината или от негов заместник. С отмяната на този текст отпадна и правната възможност местната власт да налага глоби или имуществени санкции на нарушители на наредбата чрез издаване на наказателно постановление.
От посоченото съдебно решение е видно, че чл. 22, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците не дава правомощия на местната власт чрез общинския съвет да урежда административно-наказателни разпоредби за нарушенията в наредбата, както и да определя наказващ орган за тези нарушения, тоест няма правна възможност местната власт в своя наредба да определя каквито и да било глоби, имуществени санкции, както и да определя кой да ги да наложи. Местната власт, респективно кметът на Столична община, давам този пример със Столична община, защото преди малко цитирах Решението на делото на Върховния административен съд, или оправомощени от него длъжностни лица може законосъобразно да налагат глоби или имуществени санкции чрез издаване на наказателни постановления по реда на Закона за управление на отпадъците само за нарушенията по определени членове и алинеи. Настоящите законодателни промени имат за цел да разширят и допълнят наказателноправните норми, уреждащи управлението на отпадъците, и в частност разпоредбата на чл. 157, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, като с тези промени се предоставят възможности и правомощия на кметовете да установят и наказват причинителите на различни видове замърсявания, за да прилагат по-ефикасно политиката за поддържане на чистотата на територията на общините.
Заинтересовано от промяната е цялото общество, защото тези промени касаят чистотата на обществените площи, изискванията към собственици или ползватели на имоти да поддържат чистотата в имотите си и около тях, както и замърсявания, причинени в резултат на строително-ремонтни дейности.
Законопроектът беше подкрепен единодушно от колегите в Комисията по околната среда и водите. Има становище на Министерството на околната среда и водите, което е положително, като вносителите ще се съобразим с направените от МОСВ предложения и ще прецизираме текстовете между първо и второ гласуване.
Има положително становище и от Националното сдружение на общините, така че, колеги, надявам се и днес в залата нашето предложение да бъде подкрепено и да приемем тези важни текстове Благодаря. (Частични ръкопляскания от ГЕРБ-СДС.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .