„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Европейската заповед за разследване, № 49-302-01-72, внесен от Министерския съвет на 21 ноември 2023 г.
На заседание, проведено на 18 януари 2024 г., Комисията за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения разгледа Законопроекта за изменение и допълнение на Закона за Европейската заповед за разследване.
Тук ще отворя една скоба, на база вчерашните мотиви, тиражирани на тема работата на Комисията, вижда се как Комисията работи качествено и в срок.
От името на вносителя Законопроектът се представи от Георги Николов, заместник-министър на правосъдието.
Причините, които налагат приемането на предложения проект на закон за изменение и допълнение на Закона за Европейската заповед за разследване, са продиктувани от спешната необходимост да се съобрази националното законодателство с решение на Съда на Европейския съюз от 11 ноември 2021 г.
Производствата пред съда са били образувани по преюдициални запитвания на Специализирания наказателен съд, който е закрит, между другото, по повод издаването в съдебното производство на Европейска заповед за разследване за претърсване и изземване на документи в жилище и офис на свидетел по делото и за неговия разпит чрез видеоконференция, и по повод издадена от прокурор в досъдебното производство Европейска заповед за разследване за предоставяне на данни за трафика и местонахождението, свързани с далекосъобщения.
Със Законопроекта се цели да се преодолее практическата невъзможност българските съдебни органи да издават или изпълняват Европейска заповед за разследване и да се създадат ефективни правни средства за защита при издаване и признаване на Европейска заповед за разследване, както и възможност да се иска обезщетение, в случай че те са били разпоредени или изпълнени незаконно.
С предлаганите изменения се цели ясно да се разграничат хипотезите на издаване на Европейска заповед за разследване с цел обезпечаването на вещи като доказателства по наказателно производство и обезпечаването на вещи с цел конфискация. Предвижда се административните органи също да издават Европейска заповед за разследване. Обвиняемият и пострадалият на досъдебното производство, както и страните в съдебната фаза са извън обхвата на предвижданата защита, тъй като в НПК за тях са предвидени ефективни правни средства за защита. Действията по разследване с използването на специални разузнавателни средства не попадат в обхвата на предложенията, тъй като законосъобразната им употреба подлежи на контрол по реда на Закона за специалните разузнавателни средства.
В разискванията народните представители отправиха множество конкретни въпроси по предложения законопроект относно неговата цел и обхват, както и съобразяването му с действащото законодателство.
Господин Вълчев постави въпроси относно разграничаването на възможностите за издаване на Европейска заповед за разследване по наказателни и административнонаказателни производства и относно процесуалното качество на третите лица в тези производства.
Господин Рашков изрази мнение, че Законопроектът отразява разлики с националната правна система, като акцентира на това, че в българското законодателство понятието „разследване“ е с утвърдено значение за наказателното производство и е уредено само в НПК, поради което е неприемливо неговото използване и в административнонаказателното производство. Разследването е комплексно понятие и не се изчерпва само с искане от чужда държава да извърши определено действие. За подобно искане и взаимодействие с държави членки и не само с тях има действаща и в момента регламентация. В тази връзка предложеният законопроект повтаря съществуващи правни норми в НПК, следователно Законопроектът урежда уредена материя. Осъдителното решение и съответната директива могат да намерят своето място чрез изменения и допълнения в действащите нормативни актове, където материята е кодифицирана.
Госпожа Нинова посочи, че ще се въздържи от подкрепа по Законопроекта, защото той не е съобразен с националното законодателство на Република България и внася противоречия със съществуващи закони.
Господин Чорбов отбеляза, че мотивите към Законопроекта са неясни по отношение целта на предложения проект на закон и липсата на данни за направен анализ, сочещ необходимостта от изготвянето му.
Въз основа на дискусията и в резултат на проведеното гласуване с 2 гласа „за“, без „против“ и 4 гласа „въздържал се“ Комисията предлага на Народното събрание да не приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за Европейската заповед за разследване, № 49-302-01-72, внесен от Министерския съвет на 21 ноември 2023 г.“
Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .