Благодаря, госпожо Председател.
„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, № 49-354-01-124, внесен от Медиха Енвер Мехмед-Хамза и група народни представители на 29 ноември 2023 г.
На свое редовно заседание, проведено на 18 януари 2024 г., Комисията по туризъм разгледа Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, № 49-354-01-124, внесен от Медиха Енвер Мехмед-Хамза и група народни представители на 29 ноември 2023 г.
На заседанието присъстваха: Зарица Динкова – министър на туризма, и представители на Министерството на туризма.
Постъпили са становища от следните институции: Министерството на туризма, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Министерството на труда и социалната политика, Министерството на околната среда и водите, Сдружение с нестопанска цел „За Туризма на Калиакра“, Националната асоциация на председателите на общински съвети в Република България.
От името на вносителя Законопроектът беше представен от госпожа Медиха Енвер Мехмед-Хамза. Тя подчерта, че в Конституцията на Република България в чл. 18, ал. 1 е заложено, че крайбрежната плажна ивица е изключителна държавна собственост и че гражданите имат право на свободен и безплатен достъп до морските плажове, което е заложено и в чл. 4, ал. 1 от Закона за устройството на Черноморското крайбрежие. Достъпът на гражданите до морските плажове трябва да бъде осигурен за всички, в това число за хората с двигателни увреждания, които изпитват сериозни затруднения да се възползват от морските плажове на Република България. Достъпната жизнена и архитектурна среда за хората с увреждания е част от процеса за интеграцията им. В действителност за решаването на проблемите с достъпност на морските плажове за хората с увреждания са необходими законови промени в нормативната уредба, където да бъдат изведени отговорностите и задълженията на институциите и концесионерите в България. Достъпността до морските плажове не бива да се разглежда само в частта си изграждане на пътеки по пясъчната ивица, както в момента се изпълнява от част от концесионерите. Под достъпност би трябвало да разбираме целия процес от възможността хората с увреждания да стигнат първо до плажната ивица, да преминат през нея. Те трябва да имат възможност да могат да влязат във водата с подходящи изградени съоръжения, да могат да стигнат до шезлонги и чадъри, тоалетни, съблекални и заведения. Плажовете с достъпна среда за хората с двигателни затруднения трябва да бъдат указани със съответни табели.
В България към настоящия момент лицата с група инвалидност и чужда помощ са 30 823, а децата с увреждания с група инвалидност и чужда помощ са 13 046. Като пример за държава, която е изградила достъпна среда до морските плажове, можем да посочим Гърция и тази достъпност води и до повишаване на туристическия поток. България е туристическа дестинация и във визитката ни като такава, ако се презентира изградената инфраструктура за достъпната среда на хората с увреждания до морските ни плажове, ще доведе до по-голям туристически поток у нас и ще изведе България на по-високо ниво като туристическа дестинация.
В дискусията се включиха народните представители Хатидже Георгиева, Борис Аладжов и Любен Иванов.
След проведените разисквания Комисията по туризъм проведе гласуване и със 17 гласа „за“, без „против“ и „въздържал се“ предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, № 49-354-01-124, внесен от Медиха Енвер Мехмед-Хамза и група народни представители на 29 ноември 2023 г.“ Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .