#66Благодаря Ви, госпожо Кирова.
Уважаеми господин Министър-председател, уважаеми дами и господа народни представители! Аз наистина ще задам един въпрос, който е породен от нашата тема, но се опитва малко да разшири обхвата ѝ и се отнася изобщо до прилагането на швейцарското правило, тоест на известния чл. 100 от Кодекса за социално осигуряване, изобщо в България. Знаем, че този член съществува от самото начало на Кодекса за социално осигуряване, дори когато още не се казваше така. Впоследствие, след промени, достигна до сегашния си вид на швейцарското правило 50 но 50. През 2016 г., в сила от 2017 г., уточнението е, че индексът на потребителски цени, който се използва при това изчисление, хармонизираният индекс на потребителските цени, това е в Допълнителните разпоредби. Проблемът е, че да речем, ако вземем годините от 2010 г. до 2021 г., те са 12, в 6, точно в половината от тях, изрично при приемане на бюджета на държавното обществено осигуряване се отменя действието на чл. 100, тоест каза се, че за този бюджет този член не важи, съответно НОИ не трябва да прилага това швейцарско правило, когато взема решение за осъвременяване на пенсиите. В три от тези години – 2010-а, 2011-а и 2012-а, няма никакво осъвременяване, тоест покупателната способност на пенсиите намалява, защото в това време има инфлация, а през 2017-а, 2018-а и 2019 г. не се прилага чл. 100, но има промяна в пенсиите. Тя се дължи не са осъвременяване по швейцарското правило, а на промяна в коефициента, за който се зачита всяка година стаж.
Първо, това увеличение на пенсиите не компенсира инфлацията през тези години. Второ, не пречи едното – няма защо прилагането на нов коефициент на година стаж да отменя прилагането и на швейцарското правило. Така че в 50% от тези 12 години не важи чл. 100.
Моят въпрос е – човек може да се замисли, не казвам, че има такова намерение, не казвам, че сме изследвали всички факти и обстоятелства, както се казва, нещо ново, което научи българското общество, е, че има един докладни записки, които подготвят решението на НОИ, тези докладни записки съобщават данните за тези показатели, но практиката на швейцарското правило винаги е била, че се използват прогнозните данни, заложени в бюджета. И до неотдавна на сайта на НОИ това беше потвърдено. Няма никакво противоречие между текста на чл. 100 и това, че се прилагат прогнозните данни.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: