Уважаеми господин Председателстващ, уважаеми господин Министър, уважаеми колеги! Днес разглеждаме точно подготовката, провеждането и резултатите от НВО и ДЗИ. Ще ми се да спрем вниманието си върху националното външно оценяване от 4. и 10. клас. Вие акцентирахте в изложението си върху 10. клас, но ми се иска да чуя Вашето мнение относно подготовката и смисъла от провеждане на НВО в 4. клас – там, където критериите за самото провеждане, самата организация е съвсем различна от провеждането в 10. клас, и най-малко вътрешните квестори, тоест учителите в училището са тези, които пазят децата при провеждане на изпита.
Доколко може това да даде ясна представа за знанията на децата и доколко това все още продължава да бъде напрежение за самия педагогически колектив, за колегите учители – това е нещо, което дискутираме от доста време, от години даже в Комисията по образованието и науката. Иска ми се да отговорите на този въпрос: какво е мнението Ви и отношението и ка кво като мерки бихте препоръчали на следващите екипи в министерствата, защото това не е еднократна работа, особено на служебно правителство и министерство.
Още един акцент – това е националното външно оценяване в 10. клас. За да имаме качество на образованието, трябва да се изпълнят много условия. Част от тях бяха преглед на учебните програми, които започнахме може би в Четиридесет и седмото, Четиридесет и осмото народно събрание. Иска ми се да чуя още веднъж има ли приключване на тези, какви са резултатите от прегледа на учебните програми и как повлиява това върху изпитите за 10. клас, защото... (Председателят дава сигнал, че времето е изтекло.) Позволете ми само две секунди.
... в учебната програма по литература за 10. клас обикновено нормативната уредба е свързана само с три часа седмично български език и литература, а в края на 10. клас децата полагат изпит. Тези три часа, ако двойният час – давам пример от практиката, е в понеделник или петък, много често заради свободните или почивни дни губят и остава един час седмично, с който да могат учениците да се подготвят. Това са много важ ни детайли, върху които трябва да се работи. Хубаво е, че имаме високи резултати, но колко са истински и докъде покриват представата ни за знания на учениците. Това са въпросите ми. Благодаря Ви.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк: