Благодаря.
Господин Свиленски, учебниците следват учебната програма. Отворете няколко учебника – там, където има одобрение, защото не знам дали знаете, средно по предмет има одобрени две цяло и пет учебника – не са безброй, някъде, където са одобрени повече в някой клас, по някои предмети, ще видите, че общите неща са много, много повече, отколкото различните. Да, имаме различни изречения, но в крайна сметка понятията, съдържанието е едно и също, защото учебната програма е водеща и всеки учебник следва учебната програма.
Нещо повече, учебникът дори не е задължителен – това е основна постановка, но той е основно помощно средство на учениците. Тук сте прав, ученикът учи преди всичко от учебниците, но много учи и от учебни помагала. Искаме или не, навлизаме в свят, в ера, във времена, в които учениците ще учат все по-малко от учебниците, все повече ще учат от дигитални ресурси, от учебни помагала, от странична литература. Всъщност методите на преподаване са такива, че учителите все повече насочват учениците към търсенето, обобщаването, анализирането на много повече странична информация, отколкото наизустяването на учебника. Защото аз Ви казах, един от основните ни проблеми в образователната система е, че всички елементи възпроизвеждат тази култура на заучаване. Не съм казал, че нямат никакво значение за качество на образованието, казах, че учебните програми, оценяването, методите на преподаване и подготовката на учителите, които са четирите основни елемента на системата, имат десетки пъти по-голямо значение, отколкото има учебникът. Може да отидете в Музея на образованието в Габрово – не знам дали знаете, имаме Музей на образованието в Габрово. Препоръчвам Ви, посетете го, там има много добри примери за един учебник. Един учебник, съжалявам, че не обичате темата Русия, но имаме учебници примерно от петдесетте, шестдесетте години на миналия век, може да ги видите – с животните и картинките от степта, адаптирани текстове от съветски учебници, това е добрият пример за един учебник.
Основната причина обаче, поради която няма да подкрепим този законопроект, ние Ви казахме, че нямаме моралното право да прехвърлим отговорността на изпълнителната власт и на Министерството на образованието за един такъв неработещ закон, риска от това да няма учебници. Защото това, което предлагате, създава голям риск да няма учебници. И пак казвам, аз бих го подкрепил, ние в случая няма да го подкрепим, но бих го подкрепил, ако Българската социалистическа партия носеше отговорност чрез министър на образованието за този учебник, защото много е лесно сега да го предлагате, когато не носите тази отговорност.
Иначе съм абсолютно съгласен с госпожа Фандъкова – един от големите ни проблеми, големите ни провали в образователната система са новите учебни програми, защото новите учебни програми не са базирани в достатъчна степен, по-скоро формално са базирани, на компетентностен подход. Още повече задълбочиха проблема със скоростта на учене, с амбициозността към знания, няма акцент върху формирането на отношения, нагласи и умения – всичко това, което казахме, и искаме или не, ако искаме да направим прехода към компетентности, ние трябва да разработим изцяло нови учебни програми, просто не става с козметични промени в сегашните учебни програми, но една такава дейност изисква четири, пет, шест години, изисква да се направи по различен начин от този, по който се е правило досега. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .