Уважаема госпожо Председател, уважаема госпожо Министър, господа министри, колеги!
Госпожо Киселова, като вносител на три предложения по Закона за държавния бюджет ще помоля за известен толеранс, ако с малко превиша времето, но бих искал да започна по същество.
Първото предложение, с номер 51-554-04-131, касае приложение № 3 към чл. 113 от Закона за държавния бюджет. И тук искам да помоля госпожа министър Петкова, както и управляващото мнозинство да обърнат внимание на това предложение, тъй като става въпрос за грешка или пропуск при отразяване на проектите, подадени от конкретна община от Благоевградска област, от която аз съм избран като народен представител, при съставянето на приложение № 3. В хода на бюджетната процедура на всички кметове на общини беше дадена възможност да заявят актуализация на проектите за отпадане на някои проекти или замяна на проекти с нови проекти. Такива документи надлежно са подадени от Община Благоевград към Министерството на финансите, но по някаква причина не са отразени при съставянето на приложение № 3. Предложението, което съм направил, касае именно поправянето на този пропуск от страна на Министерството на финансите.
Затова моля народното представителство да се съобрази с волята на заявителя – в този случай кметът на община Благоевград, и да бъдат отразени заявените от него проекти в приложение № 3.
Другите ми две предложения касаят капиталовите разходи, структурата на капиталните разходи, или по-скоро приложение № 2 към чл. 110 от Закона за държавния бюджет. Бих желал да обърна внимание, че в това приложение реално е изложена програмата за национални стратегически проекти, които следва да бъдат реализирани – една част през следващата година, впоследствие в 3-годишен период. В това приложение, за съжаление обаче, се откриват редица пропуски, редица грешки и редица неясноти, които поставят съмнение както относно реалистичността на бюджетните разчети, така и относно прозрачността при разходването на публичен ресурс.
Ще Ви кажа първо какво има в това приложение. Има предвидени разходи за конкретни проекти, които са в процес на изпълнение, например скоростният път между Мездра и Ботевград. Този път – по думите на министър Иванов, следва да бъде завършен тази година. В бюджета са заложени 14 млн. лв. за тази година. Предполагам, че и госпожа министър Петкова, и министър Иванов знаят, че през октомври миналата година бяха сключени два договора от Агенция „Пътна инфраструктура“ за укрепване на свлачища точно по този път на стойност над 150 млн. лв. Тези договори трябва да бъдат изпълнени в двегодишен период. И аз се питам тогава: с 14 млн. лв. тази година ще довършваме основно трасе, ще укрепваме свлачища, за които ни трябват поне 75 милиона за една година, за какво ще ни стигнат тези 14 млн. лв.?
Същевременно за автомагистрала „Струма“ – безспорно необходимият ни лот 3.2. Предвидени са средства в размер на 19 млн. лв. разход за тази година. На всички е ясно, че през тази година дори не изтича срокът, в който трябва да бъде изготвен и одобрен техническият проект, по който ще бъде направено изпълнението, а миналата година беше платен 130 млн. лв. аванс за този договор. Къде ще плащаме 19 млн. лв.?! За какво ще ги плащаме за магистрала „Струма“?! Нямаме пари да укрепим свлачищата, но имаме пари за проект, който изобщо няма да се осъществи в рамките на тази година!
Това навежда на мисълта, че при съставянето на приложение 2 е действано на окомер – колкото ни скимне, толкова да запишем, да има нещо, с което по никакъв начин не гарантираме, че е обезпечено финансово изпълнението на действащите договори!
За да не съм голословен, ще Ви кажа за кои действащи договори не е предвиден нито лев в приложение 2.
Например за основния ремонт на Дюлинския проход. Има сключени два договора. Тези договори следва да бъдат изпълнени до края на 2025 г. Сумата, която е необход има, за да бъдат изпълнени, като вземем предвид това какво е разплатено през миналата година, е 110 млн. лв. Няма нито стотинка в приложение 2 за този проект!
Същото касае пътя между Маринка, Визица и Малко Търново. Трябва да бъде завършен тази година. Необходими са 41 млн. лв. Няма нито стотинка!
Подобно е положението с пътя Бургас – Созопол – Ясна поляна – Приморско; с пътя между Дебелт и Братово; с друг действащ договор – за основен ремонт на пътя между Върбица и Скобелево; между Мъдрец, Искрица и Обручище. Това са все договори, които трябва да бъдат изпълнявани през тази година и в приложение 2 няма нито стотинка за тях! (Реплика от народния представител Костадин Костадинов.)
Има сключени договори за основен ремонт на мостове, които са в аварийно състояние – над 20 моста. Няма нито един проект, записан в приложение 2.
Околовръстният път на Пловдив, югоизточният обход. По време на предизборната кампания за Петдесетото народно събрание там се направи първа копка в присъствието на господин Борисов и кмета на Пловдив. Има издадено разрешение за строеж – частично. Няма обаче нито стотинка за изграждането на югоизточния обход на Пловдив.
За сметка на това има предвидени 495 милиона под едно общо перо – СМР по пътна мрежа. Това не отговаря на дефиницията на проекти – това е програма. Има ли такава програма в програмния бюджет на Министерството на регионалното развитие? Няма. Няма разписано никъде за кои проекти ще бъдат похарчени тези 495 милиона.
Това навява съмнения или че Министерството на регионалното развитие, респективно Агенция „Пътна инфраструктура“ не може да си направи реалистична сметка за средствата, които са ѝ необходими през тази година, или че тези средства ще бъдат разходвани по начин, който не е известен на никого, тъй като инвестиционна програма на Агенция „Пътна инфраструктура“ за тази година няма никъде обявена!
Така че моите предложения са насочени към внасянето на конкретика – към осигуряването на финансиране на 22 договора, които са в процес на изпълнение, голяма част от които следва да бъдат завършени през тази година, за които няма нито стотинка, предвидена в Закона за държавния бюдже т.
Да не забравяме и нуждата да обезпечим бъдещи инвестиционни програми с адекватно финансиране, тоест средствата за проектиране. В този бюджет има пак разписано общо перо от около 62 млн. лв. за изпълнението на 248 проекта, без да има нито в програмния бюджет, нито в приложение 2 поименен списък на тези проекти.
И аз се питам: ще има ли финансиране да бъде довършено проектирането на пътя София – Монтана и тунела под Петрохан, за който има сключен договор?
Ще има ли финансиране за автомагистралата между Дупница и Гюешево, също със сключен договор?
Ще има ли финансиране за обхода на Враца? Ще има ли финансиране за отсечката между Монтана и Враца – също има договори? Ще има ли финансиране за бъдеща модернизация на пътната ни мрежа, примерно пътя между Пловдив, Асеновград и Рудозем, от Сливен към Шумен, от Русе към Шумен, от Шумен към Ямбол, от Ямбол към Лесово, от Дуранкулак към Варна, от Бургас към Малко Търново? Това са все проекти, които бяха идентифицирани като стратегически проекти, които да залегнат в бъдещите инвестиционни планове не на конкретно п равителство, а на държавата. Да имаме изградена, проектирана на първо място, скоростна пътна мрежа с габарит поне 20 м, тоест по две ленти в посока.
Ще има ли средства за тези проекти?
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .