Благодаря Ви, господин Председател.
Уважаеми колеги, уважаеми гости! Колеги, в дебата до момента ние обсъждаме мерките, които предстои да одобрим, във връзка, най-общо казано, с пътната безопасност. Аз съм убеден, че в предстоящото гласуване ще подкрепим всички предложения, като всяко едно от тях може да подпомогне нашата основна цел, а именно, както казах, да повишим пътната безопасност, да намалим пътнотранспортните произшествия, да спасим човешки животи, да намалим пътния травматизъм. Знаем, че обществото очаква решения от нас, които решения да дадат резултат днес, утре, за да можем да отговорим на тези очаквания, тъй като всеобщото мнение е, че ние може би сме закъснели с тях.
Както знаете, в момента работим и във Временна комисия относно проблемите с безопасността на движението и мога да Ви уведомя, че всички тези предложения, които днес разглеждаме, бяха обсъдени в тази временна комисия. Ние се срещнахме с почти всички заинтересовани страни – организациите на родителите на загинали деца, различни неправителствени организации, браншовите организации, институциите, министерствата и различни експерти. Получихме много становища и както казах, част от тези предложения са заложени и в тези законопроекти, които днес обсъждаме.
Аз също ще взема отношения относно някои от тези мерки по Законопроекта, който е внесен от колегите от ГЕРБ-СДС. До момента господин Кръстев и госпожа Фандъкова направиха изказвания, но и аз ще използвам трибуната да дам своето мнение и мотиви, а пък и аз също така мога да говоря като човек, който е работил в общинска администрация дълги години. Работих в Община Бургас над 10 години и съм се занимавал пряко с тази дейност, която касае видеонаблюдение, най-общо казано.
Та, относно нашия проект и желанието да делегираме допълнителни възможности на общините, смятам, че това е много добро предложение, което ние всъщност, както стана ясно, внесохме в предходни Народни събрания. Тази тема се обсъжда от 2016 г. в Националното сдружение на общините и както казах, имаме добър опит в тази тема. Използвам случая също и да кажа, че една част от колегите в Народното събрание също са били кметове на общините, както госпожа Фандъкова, били са общински съветници, работили са в общински администрации, така че те също имат поглед върху нещата. Какво е основното задължение на един кмет? Основният ангажимент на един кмет на населено място, на една община е да се грижи, най-общо казано, за всичко, което се случва в Общината, в това число да се грижи и за пътната безопасност на своите съграждани, на гости, които посещават тази община. Ние сме напълно наясно какви средства се разходват, за да може това нещо да се постигне. И както и господин Петров пита в реплика към госпожа Фандъкова, тя казва основните неща, които могат да допринесат за повишаване на пътната безопасност, и тези целеви средства, които са заложени – 70% от средствата от глобите на общинските камери, аз само мога да добавя, че освен всичко друго част от общините наистина са много напреднали в закупуването и използването на така наречените интелигентни системи, които управляват трафика, най-общо казано. Тези системи струват немалко средства. Ние се възползваме от тази технология, от тези възможности, но все още част от техните функционалности не се ползват. И именно освен инфраструктурата като изграждане, както казахме, и на пешеходни пътеки, тук може да включим умните интелигентни светофари, които също коригират трафика и създават едно по-добро движение в съответните общини. Можем и да надградим тези интелигентни системи, които обхващат абсолютно всичко, като камери, датчици, електронни табла, които сами по себе си дават възможност да нямаме такова голямо задръстване на трафика, което, от своя страна, също води до повишаване на безопасността и дава възможност на всеки шофьор да определи своя маршрут, да няма изнервени в трафика и така нататък, нещо, което също води до пътнотранспортни произшествия.
Както стана ясно, почти два пъти повече са пътнотранспортните произшествия в населените места и затова аз апелирам да подкрепите този законопроект, тъй като общините имат възможности, както казах. Местната власт е най-добре запозната с така наречените черни точки. Кметовете, общинските съвети, тези общини, които имат възможности и желание, биха могли да закупят камери за контрол на скоростта и заедно с органите на МВР да дадат едно допълнително повишаване на пътната безопасност.
Също така стана ясно, че в Законопроекта е заложена възможност за връчване на фишовете. Наистина аз смятам, че има възможност. Както стана ясно и в Комисията, изпълнителната власт има начин да нагоди така нещата, че ако ние вземем това решение заедно да се обединят тези системи и всеки гражданин, когато заплаща свои административни услуги в съответната община, при положение че той е извършил нарушение и му е издадено наказателно постановление, електронния фиш той да го заплаща. Това също ще даде възможност за повишаване на събираемостта, тъй като тя в момента е около 60%. Трябва да използваме тези възможности, за да може това нещо да се случва.
Кратък коментар и по другите законопроекти на Министерския съвет. Стана ясно: основните неща са максималната скорост да бъде понижена в съответните населени места, по автомагистрала, скоростен път. Най-важното е и това, което в обществото се обсъжда, е намаляването на скоростта на 130 км по автомагистралата. Ние се опитваме да се борим с тези така наречени джигите, станали и печално известни по социалните мрежи с клиповете. Надявам се, че тази мярка ще има ефект и 10 км не са нещо толкова фрапантно при пътуване.
Относно средната скорост – една мярка, която намира приложение в Европа и цели по-висок контрол. Както знаем, започнаха в момента тестовете на системата, ще отнеме време. Надявам се, че всичко ще бъде така прецизно изработено, за да може наистина тази мярка да има своя ефект.
Относно управлението на МПС от водач, навършил 17 години и е с придружител. Добър е замисълът, за да може този водач да трупа необходимия опит, но и там трябва да се помислят негативните възможности, които може да се получат от това евентуално из менение.
Другите законопроекти ние, както заявихме, ще подкрепим на първо четене. Вече между първо и второ четене трябва да се прецизират текстовете и да се направят необходимите корекции. В крайна сметка смятам, че ние всички сме обединени от това, което вземем като решение, да бъде устойчиво, да даде своя ефект, а именно да намалим пътнотранспортните произшествия и да спасим повече човешки животи. Благодаря.
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .