Благодаря, господин Председател.
Уважаеми колеги народни представители! Най-напред аз искам да изкажа своето удовлетворение от факта, че темата за пътната безопасност в момента е приоритет на Република България. За съжаление, поводът, по който стана приоритет, е изключително неприятен, а именно поредната смърт на малко момиченце на 12 години.
Действително по отношение на пътната безопасност в България има много проблеми. Част от предложенията, които са направени в момента от Министерството на вътрешните работи през Министерския съвет, са такива, които са предлагани още тогава, когато аз станах вътрешен министър. Казвал съм го и друг път, ще го кажа и сега. За съжаление обаче, предложените тогава от нас изменения в Закона за движението по пътищата не видяха бял свят поради причината, че нашите предложения катастрофираха в Министерството на финансите, когато финансов министър беше господин Василев, който в продължение на 8 месеца не разписа финансовата обосновка и оттам нататък да продължат по свой ред тези предложения.
Ще направя няколко коментара на всичко, горе-долу на нещата, които се предлагат. Аз съм за камерите на общините да бъдат част от контрола на пътното движение. Това е една тема, която върви в пространството от много време. Знам и мотивите поне доскоро на колегите от Пътна полиция, предимно от Главна дирекция „Национална полиция“, с които те по някакъв начин не припознаваха това предложение.
Аз считам, че то е изключително добро. Разбирам, че вече всички са седнали на една маса, изговорили са го и това ще стане факт, защото камерите в общините и в по-голямата част от тях са с изключително високо качество, добро оборудване и е крайно време освен скорости, контрол на скоростните режими ние да започнем да установяваме нарушения и да налагаме санкции и на други нарушения по Закона за движението по пътищата. С тези камери по общините именно можем да дадем възможност за преминаване на червен сигнал, неспазване на предимство и така нататък. Има много неща, които ще се констатират именно с тези камери на общините.
По отношение на скоростите – може би всички във вчерашния и предните дни видяхте – които не сте знаели какви са допустимите скорости по магистралите в съседни на нас страни и в Европа. В съседни на нас страни са около 120 до 130, в Европа има 110 – 120 максимално разрешена скорост. Има някои държави, при които при техните аутобани и широколентови магистрали няма ограничения, но няма как в България – държавата с едни от най-лошите пътища, да имаме разрешена скорост 140 такава, каквато не предвиждат в съседните на нас страни. В момента разрешената скорост е 140 на магистралата, но всички знаете, че колегите от Пътна полиция пускат така наречения толеранс и автоматично всички, които искат да карат със 150, могат да го правят и реално камерите няма да ги засичат за тази скорост, така че скорост от 150 км в час е изключително сериозна, пак повтарям, за състоянието на нашите пътища, които са към днешен ден.
По отношение на средната скорост. Измерването на средна скорост е пак тема, която от доста време е в пространството. Ние видяхме опита на европейски държави, където се предлага, а именно в Белгия, в Нидерландия, в Норвегия, в голяма част от Щатите, така че това е нещо, което също ще се включи в борбата с пътния травматизъм. Моето мнение е, споделих го наскоро, след като разбрах, че в Министерството на вътрешните работи се подготвя, а и мисля, че на някакъв етап поръчка по отношение на стационарни камери, и то доста на брой, моето мнение е, че с тези стационарни камери би следвало да се покрият първокласните пътища, а измерването на средна скорост да бъде предвидена в отсечки по магистралните пътища. Това е моето мнение.
Мисля, че то може да бъде припознато в един етап и това ще стане тогава, когато започне стиковката между Министерството на вътрешните работи, в частност АПИ – там, където ще бъдат въпросните отсечки за измерване на средната скорост.
По отношение на 17-годишните и придружителите също има коментари от много време. Там всички знаем, че трябва да има ограничения на мощността на автомобила, съответно невъзможност за движение евентуално в тъмната част на денонощието и задължително придружител, но когато говорим за придружител, трябва да има определени изисквания към този придружител. Трябва да има условия, на които той да отговаря, защото няма как човек, който днес е взел шофьорска книжка, а 10 години не управлява, но вече е с 10 години стаж и след тези 10 години той да бъде придружител. Ами той може да е по-зле от всички останали! Може би това ще стане между всичките коментари, които са, може и да е предвидено в подробности, но не го знам точно това.
По отношение на събираемостта на колегата от ВЪЗРАЖДАНЕ мога да кажа, че в резултат на всички мерки, които предприехме, и най-вече привеждане в дейност на системата за сигурно електронно връчване, събираемостта от глоби в Министерството на вътрешните работи се увеличи с 40%. Да, това е проблем. Действително аз съм сигурен, че е възможно и оттук присъстващите колеги да има някой, който има наложени глоби по фиш или наказателни постановления, но той да не знае, или пък допускам, че може да има и такива – малка част, които да знаят, но просто да не ги плащат, тоест има проблем с връчването на наказателните постановления и глобите по фиш. Едно от нещата, с които ще се реши донякъде този проблем, е именно със системата за сигурно електронно връчване, откъдето започнахме да получаваме съобщения на Вайбър, на есемес и по имейл.
Другото, което според мен тук ще изиграе изключително положителна роля, е невъзможността за преминаване на годишен технически преглед, без да си платил глобите по КАТ – така, както имаме примерно с данъците.
Моето мнение е, че след всичко, което се случва по пътищата в България, в България действително трябват много тежки мерки по линия на пътната безопасност, такава, каквато е отнемането на автомобили на пияни и дрогирани шофьори. Това е наистина тежка мярка, която работи в момента, и тя даде своя резултат. И тук е мястото да се знае, че каквито и мерки да се вземат с тези законопроекти, които се предлагат, те няма да дадат резултат от днес за утре, а те ще дадат след време, както в момента отнемането на автомобили на пияни и дрогирани дава резултат и го чухме по статистиката на колегите от КАТ, Пътна полиция.
За мен едно от най-важните неща – изключвам по отношение на състоянието на пътищата, тези които са стопани на пътища, било то републикански, общински и така нататък, и тук говорим за Закона за движението по пътищата, не говорим за престъпленията по Наказателния кодекс, свързани с тази част, значи засилен контрол, тежки санкции и 100% събираемост на глобите! Защото, пак повтарям, голяма част имат такива санкции, но неплащането на тези санкции, дори незнанието на факта, че имаш наказателно постановление и глоба по фиш заражда това чувство на безнаказаност, което, за съжаление, го има по българските пътища.
Има много добри предложения тук и мисля, че този път в компилация всички от тях, като намерят място в Закона за движението по пътищата, това е нещото, с което ние ще направим една огромна крачка в борбата с пътния травматизъм. Благодаря. (Ръкопляскания.)
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чр ез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .