„ДОКЛАД
относно Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, № 51-502-01-8, внесен от Министерския съвет на 10 март 2025 г.
На извънредно заседание, проведено на 30 април 2025 г., Комисията по бюджет и финанси разгледа посочения законопроект.
На заседанието присъстваха: от Министерството на правосъдието Георги Георгиев – министър, и Донка Аврамова – държавен експерт; от Държавна агенция „Национална сигурност“ Виолина Димитрова – директор на дирекция „Финансово разузнаване“, Таня Каракаш – директор на дирекция „Правна дейност“, и Богомил Кариев – началник-отдел, и от Комисията за финансов надзор Милен Милев – началник-отдел.
Законопроектът бе представен от министър Георгиев, който посочи, че приемането на предлаганите нормативни промени ще представлява съществен напредък на страната ни в изпълнението на Плана за действие на FATF за Република България, което е необходимо изискване за намаляване на периода, в който страната фигурира в така наречения сив списък на FATF, и в крайна сметка за изключването от него. Направените със Законопроекта предложения ще повлияят за преодоляване на установените непълни съответствия с препоръките на Международните стандарти за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма и на разпространението (пролиферацията) на оръжия за масово унищожение (Препоръките на FATF) от 2012 г. Също така ще се способства за постигането на по-висока ефективност на действията за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма и на пролиферацията както от страна на компетентните надзорни органи и другите компетентни държавни органи, на които законът е вменил конкретни функции, така и от страна на задължените субекти по закона.
Със Законопроекта ще се създадат нови задължения за субектите по сега действащия Закон за мерките срещу финансирането на тероризма с оглед на включването на необходимостта от прилагане на мерки срещу финансирането на разпространението на оръжия за масово унищожение и свързаните с това акцесорни задължения и по този начин ще може да се използва съществуващата вътрешна организация на задължените лица, създадена във връзка с изискванията на превантивното законодателство срещу финансирането на тероризма, във връзка с необходимостта тя само да бъде допълнена със сходните по характер изисквания срещу финансирането на разпространението на оръжия за масово унищожение. Това ще спомогне за съответно намаляване на негативния ефект върху административната тежест.
Обхватът на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма се разширява с изискванията на регламентите на Европейския съюз и резолюциите на ООН за прилагане на целеви финансови санкции във връзка с финансиране на пролиферация така, че предвидените в него мерки и механизми да включат и финансирането на разпространението на оръжия за масово унищожение.
С Преходните и заключителните разпоредби се предвиждат и други промени в превантивното законодателство срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма за повишаване на съответствието с изискванията на Международните стандарти за борба с изпирането на пари и финансирането на тероризма и на пролиферацията на оръжия за масово унищожение.
Предвиденият в изготвения от FATF План за действие за България срок за преодоляване на слабостите по отношение на техническото съответствие с Препоръка 7 на FATF изтича през май 2025 г., което означава, че съответното законодателство следва да бъде прието в приоритетен порядък.
Във връзка с необходимостта в срок най-късно до 10 юли 2025 г. да бъде транспонирана във вътрешното законодателство разпоредбата на член 74 от Директива (ЕС) 2024/1640 на Европейския парламент и на Съвета от 31 май 2024 г. относно механизмите, които да бъдат въведени от държавите членки за предотвратяване на използването на финансовата система за целите на изпирането на пари или финансирането на тероризма, за изменение на Директива (ЕС) 2019/1937 и за изменение и отмяна на Директива (ЕС) 2015/849 (Директива (ЕС) 2024/1640), се предлага създаването на нов чл. 63б в Закона за мерките срещу изпирането на пари, регламентиращ кои категории лица имат право на достъп до информацията за действителните собственици на юридическите лица.
В писменото си становище Асоциацията на българските застрахователи изразяват несъгласието си с предложените промени в Кодекса на застраховането – § 35 от Законопроекта. Считат, че те са недобре премислени, зле формулирани, крайно непрецизни и непълноценни, несъответстващи на препоръките на FATF за застрахователния сектор.
Сдружение „Българска финтех асоциация“ подкрепят и приветстват усилията на държавата ни за отстраняване на слабостите в превантивното законодателство срещу изпирането на пари и финансирането на тероризма, както и изпълнението на препоръките от Доклада на MONEYVAL от 18 май 2022 г., но категорично възразяват срещу отмяната на облекчения режим на задължените лица при извършване документирането на комплексната проверка на ограничена категория клиенти – юридически лица, отмяна на ал. 11, на чл. 54 от Закона за мерките срещу изпирането на пари – § 32, т. 7, буква „г“ от Законопроекта.
В обсъждането взеха участие народните представители Мартин Димитров и Делян Добрев.
След приключване на дискусията се проведе гласуване, при което се получиха следните резултати: 12 гласа „за“, без гласове „против“ и 4 гласа „въздържал се“.
Въз основа на гореизложеното и резултатите от гласуването Комисията по бюджет и финанси предлага на Народното събрание да приеме на първо гласуване Законопроект за изменение и допълнение на Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, № 51-502-01-8, внесен от Министерския съвет на 10 март 2025 г.“
Можете да споделите това изказване с приятелите си като им изпратите следния линк:
Издържаме се единствено чрез малки дарения от физически лица!
Също можете да направите , както и да ни дарите по или .